سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی:

طرح بادشکن غیرزنده در حاشیه دریاچه ارومیه اجرایی شد

طرح بادشکن غیرزنده در حاشیه دریاچه ارومیه اجرایی شد

آرازآذربایجان،سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی از اجرای طرح بادشکن غیرزنده در سایت مرنلگو حاشیه دریاچه ارومیه خبر داد.
میرصمد موسوی در گفتگو با بیان اینکه طرح بادشکن غیرزنده برای تثبیت کانون‌های گرد و غبار حاشیه دریاچه ارومیه اجرایی می‌شود، افزود: از سال ۹۳ در قالب برنامه نجات دریاچه ارومیه تاکنون طرح بادشکن غیرزنده در سایت مرنگلو ارومیه در حاشیه دریاچه به طول ۳۰ کیلومتر جهت مقابله با طوفان‌های نمکی دریاچه اجرایی شده است.
وی ادامه داد: با توجه به وضعیت اقلیمی منطقه، وزش بادهای فصلی و مداوم و ایجاد طوفان‌های نمک در منطقه یکی از مؤثرترین راهکارهای جلوگیری از پیش روی گرد و غبار اجرای طرح تثبیت شن با اجرای باد شکن غیر زنده است.
موسوی عملیات مرمت تشتک در ۶ منطقه در حاشیه دریاچه، عملیات کنتورفارو، آبیاری دوره‌ای در ۱۰ منطقه حاشیه دریاچه و واکاری در ۴ منطقه مرنگلو، سپرغان، چوپانلوی سلماس وآغداش میاندوآب را از دیگر اقدامات این اداره کل در زمینه احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد.
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی از اجرای عملیات بوته کاری با هدف اجرای دریاچه ارومیه نیز خبر داد و اظهار کرد: در این مدت عملیات بوته کاری در ۴ منطقه انگنه، مرنگلو، جبل، آغداش میاندوآب اجرا شده است.
موسوی با اشاره به عملیات بذرکاری در دو منطقه حاشیه دریاچه ارومیه به مساحت ۵۲ هکتار عنوان کرد: بذرپاشی در ۵۲ هکتار، کود دهی، سمپاشی، قرق، طرح ترسیب کربن در جهت افزایش درآمد و کمک به معیشت خانوارهای روستایی ساکن در حاشیه دریاچه با هدف حفظ پوشش گیاهی حاشیه دریاچه ارومیه انجام یافته است.
عملیات‌های مقابله با کانون‌های تولید گرد و غبار حاصل از خشکی دریاچه ارومیه شامل فعالیت‌های بیومکانیکی، بیولوژیکی، ترسیب کربن، مقابله با بیابان زایی و احداث ایستگاه کمّی سازی میزان فرسایش بادی و تولید گرد و غبار بوده و از سال ۹۳ در آذربایجان غربی کلید خورده است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۳ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲:۰۵ ب.ظ

دیدگاه


× دو = 12