طرح انتقال آب از زاب به دریاچه ارومیه ۷۰ درصد پیشرفت دارد

طرح انتقال آب از زاب به دریاچه ارومیه ۷۰ درصد  پیشرفت دارد

گروه خبر: نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت طرح انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
هادی بهادری با بیان اینکه عملیات اجرایی این طرح از سال ۹۵ آغاز شده است افزود: این طرح تا پایان سال ۱۳۹۸ افتتاح شده و با بهره برداری از آن سالانه ۶۵۰ میلیون مترمعکب آب به پیکره دریاچه ارومیه وارد می شود.
وی با بیان اینکه حفاری تونل توسط دستگاه‌های TBM طبق برنامه زمانبدنی از پیش تعیین شده و به صورت ۳ شیفت کاری در حال انجام است اظهارداشت: کل تونل انتقال آب حوضه جنوب استان به دریاچه ارومیه ۳۶ کیلومتر است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای پروژه انتقال آب از سد کانی توسط تونل تاکنون بیش از یک هزار و ۱۰۰میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است اضافه کرد: پروژه انتقال آب از سد کانی بزرگ‌ترین و شاخص‌ترین پروژه ستاد احیای دریاچه ارومیه است.
بهادری احیای دریاچه ارومیه را یکی از مطالبات مهم استان در سفر هفته آتی رئیس جمهوری به استان عنوان و خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین عامل خشک شدن دریاچه توسعه بی رویه اراضی و مصرف زیاد آب در بخش کشاورزی است که برای مدیریت منابع آبی در این حوزه طرح آبیاری تحت فشار در دستور کار قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون طرح آبیاری مدرن و وضعیت کشاورزی به خصوص در حوضه آبریز دریاچه ارومیه مورد توجه مناسبی از سوی مسئولان استانی و کشوری قرار نگرفته است عنوان کرد: باید توجه به بخش کشاورزی و صرفه جویی آب در این حوزه به شدت مورد توجه قرار گیرد.بهادری توجه به بحث حمل و نقل از جمله راه آهن ارومیه – مراغه، راه های مرزی، اتصال ریلی ارومیه تا تبریز، تکمیل طرح چهاربانده کردن جاده ارومیه به سرو به همراه اجازه تردد خودورهای منطقه آزاد ماکو تا ارومیه را از دیگر مطالبات مردم استان در جریان سفر رئیس جمهوری به استان عنوان کرد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۹:۴۸ ق.ظ

دیدگاه


یک + = 3