معاون امور عمراني استاندار:

طرح‌های احیا دریاچه ارومیه به دگرگونی بنیادی نیاز دارد

طرح‌های احیا دریاچه ارومیه به دگرگونی بنیادی نیاز دارد

گروه خبر: معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: راهکارها، ایده‌ها و طرح‌های مربوط به احیا دریاچه ارومیه برای ثمربخشی و اثرگذاری بیشتر به دگرگونی بنیادی نیاز دارند. تقی کهوریان در نشست با روسای کارگروه‌های تخصصی ستاد پایش پژوهشکده دریاچه ارومیه که در سالن جلسات استانداری آذربایجان غربی برگزار شد اظهار داشت: برداشت بیش از حد منابع آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در کنار تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌ها از جمله عوامل بحران خشکیدگی دریاچه ارومیه است.
وی تصریح کرد: در چند دهه اخیر بخش کشاورزی نیز توسعه‌یافته و سطح اراضی زیر کشت چندین برابر شده که خود همین امر در کنار مسائل مدیریتی از دیگر عوامل اثرگذار در بحران خشکیدگی دریاچه ارومیه است.
کهوریان گفت: تحقق اهداف برنامه‌های پیش بینی شده و اتخاذ تصمیمات اثرگذار و صحیح در شرایط کنونی دریاچه ارومیه نیازمند بکارگیری راهکارهای کارشناسی و تخصصی است تا از تشدید بحران بکاهد.
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی اظهار داشت: دانشگاه ارومیه و دیگر مراکز علمی و پژوهشی می‌توانند مراکز تصمیم‌ساز و تصمیم گیر درباره دریاچه ارومیه را کمک کنند تا تصمیمات و راهکارهای مناسب با این روزهای دریاچه ارومیه به کار گرفته شود.
وی افزود: دانشگاه ارومیه با مصوبه ستاد ملّی احیای دریاچه ارومیه به عنوان مسئول پایش طرح‌ها و پروژه‌های مصوب ستاد که توسط دستگاه‌های اجرایی عملیاتی می‌شوند برگزیده شده است بنابراین انتظار می‌رود به عنوان یک پایگاه قوی علمی و فکری علاوه بر نظارت و ارزیابی کیفیت اجرای طرح‌ها، ایده‌های نو و کارآمدتری را برای بهبود شرایط و تحقق برنامه احیای دریاچه ارومیه ارائه دهد.
کهوریان گفت: باید به دنبال ایده‌هایی باشیم که بتواند در باورها و تعیین خط میشی برنامه‌ها یک دگرگونی بنیادی ایجاد کند.
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: این طرح‌ها و پیشنهادات باید علاوه بر تقویت برنامه‌های احیاء بتواند به بهبود وضعیت کشاورزی و درآمد تولیدکنندگان و ماندگاری آنان در روستاها نیز کمک کند بنابراین انتظار دولت و ستاد احیای دریاچه ارومیه از دانشگاه تنها بعد نظارتی بر پروژه‌ها نیست.
وی اظهار داشت: دانشگاه ارومیه باید با جدیت برنامه پایش پروژه‌ها و عملکرد دستگاه‌ها را انجام دهد و برای شرایط پیش رو با تحلیل درست عوامل مؤثر راهکارهای جدید اصلاحی و تکمیل‌کننده و گره گشا ارائه کند.
کهوریان گفت: نحوه انجام پروژه‌های فرهنگی و اجتماعی ستاد استانی در حوضه دریاچه ارومیه نیز باید تسهیل گر سایر حوزه‌های عملیاتی باشد.
وی تصریح کرد: باید در قالب کارهای فرهنگی با آماده کردن افکار عمومی و آگاه‌سازی در جامعه، همکاری و مشارکت آحاد جامعه و بخصوص جامعه روستایی و کشاورزان برای پیشبرد طرح‌ها بکار گیری شود.
همچنین رئیس پژوهشکده دریاچه ارومیه گفت: نقشه راه تدوین شده و در حال اجرای دریاچه ارومیه به‌رغم تلاش‌های انجام‌شده نیاز به یک بازنگری دارد. همچنین کامران زینال زاده در نشست با روسای کارگروه‌های تخصصی ستاد پایش پژوهشکده دریاچه ارومیه که در محل سالن جلسات استانداری آذربایجان غربی برگزار شد اظهار داشت: پذیرفتن شرایط بحرانی و شناخت مشکلات و نواقصات برنامه‌های تدوین شده در تعیین مسیر حرکت درست و رسیدن به هدف نهایی یک شرط لازم و ضروری در روند احیا دریاچه ارومیه است.
وی تصریح کرد: ستاد پایش پژوهشکده دریاچه ارومیه با مجموعه کارگروه‌های تخصصی سعی می‌کند با نظارت بر اجرای برنامه‌ها و تحلیل داده‌ها شرایط آینده دریاچه را پیش بینی کند و راهکار مؤثر و مناسبی برای عبور از وضعیت سخت بحرانی را به مجموعه دستگاه‌های مرتبط به موضوع ارائه کند.
زینال زاده گفت: بر اساس مطالعاتی که انجام شده این نتیجه حاصل شده است که نقشه راهی تدوینی و در حال اجرای دریاچه ارومیه به رغم تلاش‌های که شده نیاز به یک بازنگری دارد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم ، وی تصریح کرد: تاکنون کارهای که پیشتر همان کارهای روتین دستگاه‌های است و اغلب آنها سازه‌ای و عملیات عمرانی است به دستگاه‌ها تکلیف شده است.
رئیس پژوهشکده دریاچه ارومیه گفت: در برخی از همین پروژه‌ها پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی آن نیز مغفول مانده است.
زینال زاده اظهار داشت: پژوهشکده دریاچه ارومیه به این جمع‌بندی رسیده که باید در یک کار مشترک با دستگاه‌ها و با خرد جمعی راهکارهای مؤثر برای دست‌یابی به اهداف برنامه‌ها و نجات دریاچه ارومیه تدوین شود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۶:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


چهار + 4 =