ضعف سیستم بانکی استان در تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی

ضعف سیستم بانکی استان در تامین سرمایه در گردش  واحدهای تولیدی

مهدی قلی پور
‌ گروه اقتصادی: – بانکهای عامل آذربایجان_غربی در شرایط کنونی باید تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی استان را همچنان در اولویت تخصیص منابع خود قرار دهند.
سیستم بانکی استان آذربایجان غربی به تبعیت از سیستم بانکی کشور در شرایط رکود تورمی و متاثر از وضعیت اقتصادی کشور نتوانسته اند به مهمترین وظیفه خود یعنی حمایت از تولید عمل کنند. بانک‌ها نمی‌توانند به بهانه تصویب هیئت‌مدیره خود اقدام به تخلف و بلوکه کردن دارایی‌های مردم کند و در این زمینه همراهی از سوی بانک‌های استان ضروری است. بانک‌ها در سال‌های اخیر از روند کاری صحیح خود خارج شده‌اند و اصلاح این روند نیز زمانبر خواهد بود.
در این میان برگزاری جلسات متعدد شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی باید بیش از گذشته باشد و متاسفانه در گذشته به این موضوع و ارتباط مهم توجه نشده بود و در باید جلسات پربار با مصوبات خوب و ارزشمند برگزار شود.
این در حالی است که تکلیف اداره کل دارایی و امور اقتصادی استان در زمینه رونق فضای کسب و کار بسیار راهگشاست. توجه به بعد نرم افزاری پنجره واحد تجاری در استان از سوی دستگاه‌ها ضروری است و در صورتی که دستگاه قضایی استان و معاونت پیشگیری دادگستری استان نیز در این زمینه ورود پیدا کنند بسیاری از مسائل حل می‌شود.
هر چه پنجره واحد سرمایه‌گذاری تجاری پربارتر شود تکریم ارباب رجوع بیشتر شده و از تحقق بسیاری از جرائم اقتصادی پیشگیری می‌شود. در عصر حاضر جوامع با نحوه فضای کسب و کار سنجیده می‌شوند و در صورتی که بتوانیم تمهیدات لازم را فراهم کنیم کسب و کار ما رونق بیشتری پیدا می‌کند.
از سوی دیگر؛ بخشودگی جرائم مالیاتی برای حمایت از سرمایه‌گذاران و تولیدکننده‌ها باید صورت گیرد و پیشنهاد می شود بدهکاران مالیاتی با پرداخت اصل مالیات از بخشودگی جرائم برخوردار شوند تا هم این بدهکاران تسهیلاتی دریافت کنند و هم در پایان سال میزان وصول مالیات‌های معوق افزایش یابد.
بانکهای عامل استان آذربایجان غربی در شرایط کنونی باید تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را همچنان در اولویت تخصیص منابع خود قرار دهند. باید توجه داشت که تجربه دانش بشری دراقتصاد می گوید که تامین مالی تولید با چاپ اسکناس محقق نمی_شود و تغییر پایه پولی تنها به افزایش تورم منجر خواهد شد.
ارتقاء شفافیت و بهبود سلامت اداری در شبکه بانکی در شرایط کنونی یک ضرورت است و مهمترین دارایی یک بانک ، اعتبار آن نزد مشتریان و اعتماد مردم بوده و بسیار مهم است که با افزایش انضباط مالی و اداری و شفافیت عملکرد و ارتقاء سیستم های نظارتی و کنترل داخلی، اعتماد هموطنان به نظام بانکی را استوارتر ساخت.
از سوی دیگر, افزایش سرمایه بانکها در شرایط فعلی یک ضرورت است و باید برای این مهم برنامه ریزی کنیم. اگر افزایش سرمایه بانکها محقق نگردد، نه تنها از منابع داخلی نمی توان استفاده کرد، حتی از منابع خارجی هم نمی توان بهره مند شد.
کمبود سرمایه، مطالبات معوق، مطالبات بانکها از دولت و دارایی های مازاد قدرت وام دهی بانکها را بشدت کاهش داده است.این در شرایطی است که با تسریع خدمات بانکی فعالیت‌های اقتصادی شتاب می‌گیرد و تاثیر نظام بانکداری صحیح و بدون ربا و اسلامی و حمایت از تولید و ایجاد امنیت سرمایه‎گذاری بر رشد اقتصادی مقوله بسیار مهمی است و بدین منظور باید ابتدا متغیرهایی که بر تولید و امنیت سرمایه‎‎گذاری در آذربایجان غربی تأثیر دارند، شناسایی و استخراج شوند.
بدیهی است باید مدل‎های اقتصاد سنجی رشد اقتصادی، با استفاده از متغیرهای اثرگذار بر رشد اقتصادی مانند امنیت سرمایه‎‎گذاری، در کنار عوامل تولید سنتی نیروی کار، سرمایه‎‎گذاری مورد پردازش قرار گرفته و مدل متفاوتی از رشد اقتصادی بومی و محلی استان ارائه شود.به گفته کارشناسان اقتصادی؛ کاهش‌ کارایی‌ و نوآوری‌، افزایش‌ هزینه‌ مبادلات به تضعیف‌ خلاقیت‌های‌ تولیدی‌ و در مجموع‌ کند کردن‌ فرآیند رشد اقتصادی‌ استان منجر شده‌ است‌.
در عین‌ حال‌، اشتغال‌ دولت‌ به‌ امور تصدی‌گری‌ و در حوزه‌های‌ خارج‌ از اقتدار و غیر مرتبط با وظایف‌ اصلی‌ آن‌، با ملاحظه‌ منابع‌ و توانمندی‌های‌ محدود دولت‌ موجب‌ گردیده‌ است‌ که‌ فرایند تصدی‌ امور حکومتی‌ دستگاههای اجرای استان تضعیف‌ شود.
یکی از مشکلات سرمایه گذاران آذربایجان غربی هماهنگ نبودن بانک های عامل با یکدیگر است، این مشکل برای سرمایه گذاران داخلی به دلیل ارتباطات قابل تحمل است اما سرمایه گذار خارجی را اذیت می کند و نبود هماهنگی و موازی کاری دستگاهها از جمله عوامل دیگری است که در کندی جذب سرمایه گذاری موثر است و بجای اینکه بانک ها موتور محرکه تولید و سرمایه گذاری باشند به عنوان مانع سرمایه گذاری عمل می کنند.
از سوی دیگر بروکراسی شدید اداری و دیوانسالاری حاکم در بانک ها نیز مانند سایر دستگاههای اجرایی باعث شده تا روند سرمایه گذاری کند شود. همچنین بانک های عامل نیز در عمل تسهیل کننده امر سرمایه گذاری نیستند. بانک ها به جای از میان برداشتن مشکلات ارزی، مالیاتی و گمرکی، به عنوان یکی از موانع سرمایه_گذاری در اقتصاد کشور و استان مطرح هستند. کارشناسان اقتصادی معتقدند تهیه نقشه راه برای جذب سرمایه گذار در استان از نیازهای اساسی آذربایجان غربی است و با توجه به اینکه نقشه های ناحیه ای جامع تدوین شده و ملاک و معیار سرمایه گذاری در استان این نقشه است از این رو مرکز سرمایه گذاری استان باید بر اساس نقشه ناحیه جامع تدوین شده پیش رود و بانک های عامل را وارد میدان کند.این در حالی است که باید جذب سرمایه گذاری از طریق پنجره واحد تجاری و بانک های عامل صورت گیرد و رسیدگی خارج از نوبت به پروژه هایی که نیاز به جذب سرمایه گذار دارند از برنامه هایی است که باید در اولویت کاری بانک های عامل قرار بگیرند و هر بانک نباید به صورت واحد سرمایه_گذاری کند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۶:۲۴ ق.ظ

دیدگاه


× 4 = بیست هشت