ضرورت کاهش نقش دلالان از بازار فرش استان

ضرورت کاهش نقش دلالان از بازار فرش استان

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی :جداسازی فرش از صنایع دستی یکی از ضرورت های توسعه تجاری این محصول است و این جداسازی باید با هدف تجاری سازی به ویژه صادرات فرش انجام شود و فرش به عنوان یک محصول تجاری نگاه شود.
در حالی که پیش از این فروشنده خود با بافنده فرش قرارداد می بست و این موضوع موجب شده بود فروشنده با قیمت نازل فرش را خریداری کرده و به قیمت بالاتر به فروش برساند و در این میان سود چندانی نصیب بافنده نشود ولی به منظور مدیریت این مهم؛ چند تشکل و نهاد دولتی در امر خرید و فروش و ساماندهی بازار وارد شده اند و از آنجمله شرکت سهامی فرش ایران که زیر نظر بخش دولتی فعالیت دارد در رابطه با بازاریابی و فروش و تولید فعال است.
علاوه بر این اتحادیه شرکت های تعاونی روستایی و شهری تنها در راستای تولید، آموزش، بازاریابی و فروش فعالیت دارند و در عین حال سازمان صنعت و معدن استان نیز با صدور پروانه کسب و برگزاری دوره های آموزشی و نظارت بر بازار بخشی از ساماندهی را بر عهده گرفته است.این در حالی است که جداسازی فرش از صنایع دستی یکی از ضرورت های توسعه تجاری این محصول است و این جداسازی با هدف تجاری سازی به ویژه صادرات فرش انجام شده و فرش به عنوان یک محصول تجاری نگاه می شود.طی سال های اخیر تولیدات فرش استان آذربایجان غربی با بهبود کیفی همراه است و با وجود اینکه تعداد بافندگان شناسایی شده است اما در خصوص میزان دقیق بافت در احصای آمار مشکل وجود دارد.از سویی فروش فرش در مبادی غیر از گمرکات استان موجب شده است میزان دقیق تولید مشخص نشود و همچنین ساماندهی فروش و تولید دو سیاست اصلی در دستگاههای اجرایی مسئول باید باشد و هدف باید تجاری سازی فرش و رساندن بافنده به حقوق واقعی خود در پی تولید آن باشد.
این در شرایطی است که صنعت فرش به عنوان یکی از صنایع مهم و پر اقتصاد در کشور و به خصوص در استان آذربایجان غربی به شمار می رود که صادرات بالای فرش و صنایع دستی نشان از اهمیت بالای این صنعت در رشد صادرات دارد.این استان با وجود قابلیت های بالا در زمینه های هنری و صنایع مختلف با اندک توجه بیشتر به نیازهای هنرمندان و صاحبان صنایع می تواند شکوفایی خاصی به صنایع این استان بدهد.آذربایجان غربی نخستین استان کشور دارای برند فرش است و فرش نقش ریزماهی خوی و اقشار تکاب شهرت جهانی دارد. نقش ماهی خوی، برند جهانی است که بیشترین صادرات فرش استان را به خود اختصاص داده است.
آذربایجان غربی از قطب های مهم تولید فرش دستباف در کشور است و این استان با تولید سالانه ۴۲۴ هزار مترمربع فرش دستباف، ۴/۵ درصد از کل تولیدات فرش کشور را به خود اختصاص داده است. براساس آمار موجود هم اکنون ۱۰۵ هزار نفر قالیباف در استان فعالیت می@کنند که از این تعداد ۲۴ هزار ۷۰۷ نفر از بیمه تامین اجتماعی بر خوردار شده اند.با توسعه تولیدات صادرات محور ، زمینه برای جداسازی اقتصاد از درآمدهای نفتی فراهم خواهد شد و قالی بافی یکی از هزاران هنر کهن ایرانیان است که در آن هزاران گره بر رج های موازی زده می شود و طرح های ماندگاری را از خود به یادگار می گذارد.آذربایجان غربی نخستین استان کشور دارای برند فرش است و فرش نقش ریزماهی خوی و اقشار تکاب شهرت جهانی دارد. نقش ماهی خوی، برند جهانی است که بیشترین صادرات فرش استان را به خود اختصاص داده است.
این استان یکی از مهم ترین مراکز تولید فرش در سراسر کشور محسوب می شود به طوریکه طرح های افشار تکاب و زرین خوی از طرح های اصیل این سرزمین هستند در ابعاد و رج شمارهای ظریف و درشت هم اکنون تولید می شود.آذربایجان غربی در صنعت فرش تاکنون در سطح کشور تاثیرگذار بوده است به طوریکه در اثر دوام، نقشه های جالب، ظرافت بافت و … همواره مطلوب و مورد توجه خریداران و مشتریان بوده است.
طرح هایی مانند محرابی، قندیل دار، شکارگاه، هراتی، قابقابی، گل فرنگ و … از جمله طرح های رایج قالی در منطقه آذربایجان قلمداد می شود به طوریکه در این رشته ها هنرمندان زیادی مشغول هستند که باید بیش از بیش مورد توجه قرار گیرند.
فرش دستباف آذربایجان غربی با توجه به قدمت آن جایگاه ویژه ای در میان فرش های دستباف تولید شده در سطح کشور دارد به طوری که فرش ریز ماهی خوی و افشار آهنین تکاب به علت استحکام، ظرافت و کیفیت بالاو تولید شده با پشم، ابریشم، چله و گل ابریشم در ابعاد، نقوش و رنگ آمیزی های متنوع با گره ترکی از شهرت جهانی برخوردارند.فرش آذربایجان غربی از زمره فرش‌های صادراتی کشور است که در این راستا برای نخستین بار در کشور برند فرش استان به ثبت ملی رسیده است و در حال حاضر تعداد ۱۲۰ کارگاه فرش‌بافی در استان فعالیت دارند که در این کارگاه‌ها بیش از یک‌هزار و ۸۰۰ نفر در زمینه بافت و تولید فرش مشغول کار هستند.
ثبت ملی دو برند فرش به عبارتی فرش افشار تکاب و ریزماهی خوی در سال های اخیر از سوی مسئولان امر پیگیری شده است و با اهتمام مسئولان این دو اثر هنری به عنوان برند ملی به ثبت رسیدند که امید می رود به ثبت جهانی نیز برسند. این در حالی است که کارشناسان بر این باورند یکی از مهمترین موانع فرش دستباف آذربایجان غربی فروش و صدور آن به نام سایر استانها در داخل و خارج از کشور است. متاسفانه به علت نزدیکی نقشه، رنگ و رج شمار فرش ریز ماهی خوی به فرش ریزماهی تبریز و فرش افشار تکاب به فرش افشار زنجان فرش های تولیدی این استان توسط تجار متفرقه به طرق مختلف از جمله سفارش بافت، خرید مستقیم و خرید با واسطه تهیه و به نام تولیدات سایر استانها در داخل و خارج از کشور به فروش می رسد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۵:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


8 − هفت =