ضرورت نماد سازی برای ارومیه

ضرورت نماد سازی برای ارومیه

کمال الدین نیک رفتار خیابانی
گروه تحلیل: در دنیای امروز، شهرها را با آثارش می شناسند و می شناسانند. تاریخ و تمدن های گذشته می تواند معرف شهرهای امروزی باشد. این آثار هر قدر کهن تر باشند، ارزش بیشتری داشته و منطقه و شهر را در معرض بازدید گردشگران قرار می دهند. با توجه به افزایش همه ساله گردشگران داخلی و خارجی که منطقه آذربایجان و شهرهایی نظیر ارومیه را هدف بازدید خود قرار می دهند، ما نیز نیازمند شناساندن مناسب داشته هایمان هستیم.
برای نمونه پاریس را با برج ایفل، استانبول را با ایا صوفیه، تبریز را با ارک و مقبره شعرا و عرفایش می شناسند. البته که وجود این آثار تاریخی نعمت بزرگی برای شهر میزبانش محسوب می شود اما هدف از این نوشتار نماد سازی برای ارومیه با آثار و بناهای تاریخی اش می باشد. در واقع هدف اصلی این یادداشت پیدا کردن پاسخی به این سئوال است که ارومیه را با کدام آثارش می_شناسیم؟
با مطالعه تاریخ ارومیه می توان آثاری با بیش از هزاران سال قدمت را یافت که برای معرفی این شهر و جذب گردشگر، بسیار مغتنم است. از جمله این آثار می توان به سه اثر بسیار قدیمی گوی تپه با تاریخی بیش از سه هزار سال، کلیسای ننه مریم با قدمتی نزدیک به دو هزار سال و سه گنبد مربوط به دوره سلجوقیان با تاریخی هفتصد ساله اشاره نمود.
بدون شک، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، نقش اصلی و اساسی در معرفی و شناساندن این سه اثر باستانی و کهن ارومیه به جهانیان را می تواند ایفا نماید.
همچنین استانداری، فرمانداری و شهرداری ارومیه نیز در کنار سازمان میراث فرهنگی، سهم عمده ای را در معرفی آثار تاریخی و کهن ارومیه می توانند بر عهده گیرند. هر چند در کنار سه اثر کهن و شناخته شده ارومیه، می توان از آثار تاریخی دیگری نظیر مسجد جامع، بازار، صنایع دستی چوبی، نقل ارومیه، بیدمشک و غذاهای سنتی مثل دلمه و آش نیز برای شناساندن ارومیه بهره جست.
وقتی سخن از آثار تاریخی است، نبایستی از نماد و سمبل سازی برای شهرمان ارومیه غافل شویم. برای مثال شما در فروشگاه های صنایع دستی تبریز می توانید نمادهای مقبره شعرا، ارک، مسجد کبود، برج یانقین و ائل گلی تبریز را به قیمت مناسب تهیه کنید. افسوس من از این است که چرا نمی توان نماد آثار تاریخی ارومیه را در فروشگاه های صنایع دستی این شهر یافت؟ روی سخن نگارنده با هنرمندان صنایع دستی ارومیه است که کنده کاری های چوبی آنها شهره عام و خاص است. پیشنهاد می کنم هر چه سریعتر نسبت به تولید نماد و سمبل های ذکر شده ارومیه اقدام کرده و در شناساندن و معرفی این شهر متمدن، پیشقدم شوند.
علاوه بر گوی تپه با اثر مفرغی منحصر بفردش، قیل قمیش که متاسفانه در یکی از موزه_های نیویورک جای گرفته (سازمان میراث فرهنگی می تواند برای اعاده و برگرداندن آن اقدامات حقوقی انجام دهد)، کلیسای ننه مریم و بنای سه گنبد، می توان از دریاچه ارومیه نیز به عنوان سمبل این شهر استفاده کرد
دریاچه مظلومی که قربانی مدیریت منابع آبی شده و با احداث سدهای بیشمار در حال خشک شدن است را می توان نمادی از شهر ارومیه یا به زبان آشوری شهر آب تلقی نمود. برای نمایش نماد دریاچه ارومیه می توان از شکل جغرافیایی دریاچه و یا پل میانگذر آن بهره جست. در هر حال ضمن آرزوی نجات و احیای دریاچه ارومیه، امیدوارم در اولین فرصتی که به ارومیه خواهم آمد شاهد تولید نمادها و سمبل های ذکر شده در فروشگاه های صنایع دستی این شهر باشم.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۴:۵۵ ق.ظ

دیدگاه


7 + = چهارده