ضرورت فرهنگ سازی در مسئله افزایش جمعیت

ضرورت فرهنگ سازی در مسئله افزایش جمعیت

گروه اجتماعی:در این موضوع که افزایش جمعیت به منظور رفع بحران کهنسالی جمعیت در کشور امری ضروری است هیچ شکی نیست شاید این جمله که »جمعیت ثروت اصلی یک کشور« است تا پیش از این موضوع چندان با اهمیتی به نظر نمی رسید اما با تغییر هرم سنی جمعیت در کشور و حرکت جمعیت جوان کشور به سمت کهنسالی، صدای آژیر پیری جمعیت هم به صدا درآمد.
به این ترتیب بود که مسئولان کشور بیشترازپیش متوجه ثروتی به نام جمعیت و بویژه نسل جوان برای کشور شدند اما نکته اینجاست که برای رفع این مشکل باید قدم‌های جدی‌تری برداشت و نباید به بهانه‌های مختلف اجرای سیاست‌های لازم در این باره را به تاخیر انداخت.
از این رو بود که این بحران مسئولان را به کنکاشی عظیم درچگونگی روی دادن این اتفاق واداشت و هر یک از بزرگوان بنا به نظرات خود دلایلی را در چگونگی پدید آمدن این بحران مطرح کردند و به برگزار کردن همایش ها و سمینارهای مختلف با عنوان تبیین سیاستهای کلی جمعیت پرداختند.
سالیان زیادی تلاش شد تا شعار” فرزند کمتر زندگی بهتر” را در جامعه نهادینه کنند با این اوصاف بنابراین مدت مدیدی نیز طول خواهد کشید که خانواده ها به فرزندآوری بیشتر ترغیب و این مهم در جامعه فرهنگسازی شود.
برای رشد نرخ باروری باید اقدامات مهمی به صورت پایدار و مستمر از سوی دولت برای آگاه سازی خانواده‌ها و همچنین جلوگیری از معضلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی صورت گیرد.
عوامل اقتصادی، بیکاری و افزایش سن ازدواج، مصرف‌گرایی ، تغییر سبک زندگی و حرکت به سمت تک فرزندی، افزایش زوجین نابارور و هزینه های سنگین درمان ناباروری و دلایل متعدد دیگر از سوی صاحبنظران مختلف بعنوان اصلی‌ترین دلایل برای تنزل نرخ باروری عنوان می شود.
مقام معظم رهبری می فرمایند: فرزندآوری یک مجاهدت بزرگ است تا کنون با خطاهائی که داشتیم، با عدم دقت‌هائی که از ماها سر زده، یک برهه‌ای در کشور ما متأسفانه این مسئله مورد غفلت قرار گرفت و ما امروز خطراتش را داریم میبینیم … پیر شدن کشور، کم شدن نسل جوان در چندین سال بعد، از همان چیزهائی است که اثرش بعداً ظاهر خواهد شد؛ وقتی هم اثرش ظاهر شد آن روز دیگر قابل علاج نیست؛ اما امروز چرا امروز قابل علاج است.فرزندآوری یکی از مهمترین مجاهدت های زنان و وظائف زنان است؛ چون فرزندآوری در حقیقت هنر زن است اوست که زحماتش را تحمل می‌کند، اوست که رنج‌هایش را می‌برد، اوست که خدای متعال ابزار پرورش فرزند را به او داده است.
خدای متعال ابزار پرورش فرزند را به مردها نداده، در اختیار بانوان قرار داده؛ صبرش را به آنها داده، عاطفه‌اش را به آنها داده، احساساتش را به آنها داده، اندامهای جسمانی اش را به آنها داده؛ در واقع این هنر زنها است. اگر چنانچه ما اینها را در جامعه به دست فراموشی نسپریم، آن وقت پیشرفت خواهیم کرد.مقام معظم رهبری در جای دیگر نیز می فرمایند: فرهنگ‌سازی در مسئله افزایش جمعیت مثل خیلی از مسائل دیگر اجتماعی، حرف اوّل را میزند؛ باید فرهنگ‌سازی بشود که متأسّفانه امروز این فرهنگ‌سازی نیست تعطیل است؛ با اینکه حالا گفته‌شده، ما هم گفته‌ایم، دیگران هم گفته‌اند، در مجلس هم مطرح شده، بعضی‌ها هم کم و بیش اینجا و آنجا بحث می کنند، لکن کار فرهنگی به معنای صحیح انجام نگرفته …بایستی از امکاناتی که در کشور وجود دارد استفاده کنید، فکر را در کشور بگسترانید؛ آن‌وقت فکری هم که گسترش پیدا می کند، باید فکر عمیق، اساسی، منطقی و قانع‌کننده برای هر کسی باشد؛ بنابراین باید کار بشود روی این مسئله.
نازآفرین قاسم زاده در این رابطه می گوید: برای جلوگیری از رشد منفی جمعیت سطح باروری را باید به ۲٫۱ رساند یعنی از هر ۱۰ زن باید ۲۱ فرزند تولید شود.
وی با بیان اینکه گذار جمعیتی به سمت سالمندی پیش می رود، افزود: با این وجود ما اکنون در کشور با جمعیت جوان روبرو هستیم و باید این فرصت را غنیمت شمرده و با استفاده از برنامه ها این جمعیت جوان را حفظ کنیم.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تیار؛ مشاور امور بانوان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با اشاره به ۱٫۸ بودن نرخ باروری در کشور، اظهار کرد: این نرخ در استان ما ۱٫۸ تا ۳٫۱ بوده و از آنجا که جمعیت در اقتدار ملی تاثیر دارد باید مبنای ما باید بر تولید کیفی جمعیت باشد.وی مطالبه مهم زنان استان را احداث بیمارستان جامع زنان عنوان کرد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۴:۱۹ ق.ظ

دیدگاه


9 − = یک