ضرورت صادرات گیاهان دارویی و صنعتی آذربایجان غربی

ضرورت صادرات گیاهان دارویی و صنعتی آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : برای شناسایی و ترویج گیاهان دارویی استان آذربایجان غربی باید گام‌های اساسی برداشته شود و راه ‌‌اندازی مراکز صنایع بسته‌بندی و فرآوری موجب فراهم شدن بازار فروش برای تولیدکنندگان گیاهان دارویی می شود و زمینه توسعه و گسترش کشت و پرورش گیاهان دارویی را فراهم می‌کند.
گیاهان دارویی و صنعتی استان آذربایجان‌غربی در شرایط کنونی که وضعیت اقتصادی استان حال و روز خوشی ندارد می‌تواند در صورت رشد و توسعه و صادرات تاثیر بسزایی در توسعه اقتصادی استان داشته باشد.
اگر صادرات گیاهان دارویی در آذربایجان‌غربی رونق بگیرد میزان فروش و توزیع آن در کشورهای همسایه بلکه در کشورهای اروپایی می تواند رشد چشمگیری داشته باشد.
این در حالی است که اخیرا” ضوابط صادرات گیاهان دارویی، صنعتی و عطری در سال ۹۴ از سوی گمرک به مدیران کل و مدیران گمرکات اجرایی مستقل ابلاغ شده است.به پیوست تصویر نامه دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت منضم قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی موضوع اعلام ضوابط صادرات گیاهان دارویی ، صنعتی و عطری درسال ۱۳۹۴ ارسال و اعلام می دارد:
۱- اقلام غیر مجازبرای صادرات (ممنوعه ): شامل اقلام مندرج در بند ۱ (نامه پیوستی صدرالذکر بشماره ۷۴۶/۵۰۱/۹۴مورخ ۸/۴/۹۴) با توجه به اینکه گونه های مزبور جزو گونه های تهدید شونده ، در حال انقراض و ذخائر ژنتیکی کشور محسوب میگردد صادرات آنها مطلقا ممنوع می باشد.تبصره؛ صادرات سقز سنواتی (قبل ازسال ۱۳۹۱ ) که دارای اصل گواهی حمل وفیش پرداختی بهره مالکانه مورد تأیید اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری مبدأ باشند بااخذ مجوزوزارت جهاد کشاورزی بلامانع است .
۲- اقلام مجاز مشروط : به غیر از گونه های ممنوعه ( موضوع بند ا نامه فوق الذکر) صادرات اقلام مزبور مستلزم اخذ مجوز از وزارت جهاد کشاورزی می باشد.
لازم به ذکر است بر اساس مندرجات ذیل یادداشت فصلهای ۶ و۷جدول ضمیمه قانون مقررات صادرات و واردات صدور بذر و نهال در مقیاس تجاری منوط به اخذ گواهی از موسسه تحقیقات ثبت و بذر و نهال و با رعایت مقررات قرنطینه می باشد.این در شرایطی است که راه‌اندازی مرکز رشد فناوری فرآورده‌های گیاهان دارویی و مزرعه گیاهان دارویی در استان آذربایجان غربی، از فعالیت‌هایی است که می‌تواند در راستای توسعه و ترویج کشت و مصرف گیاهان دارویی در استان باشد.
باید با همکاری و مساعدت دستگاه‌های اجرایی استان گام‌های اساسی در زمینه شناسایی و معرفی گیاهان دارویی منطقه برداشته شود و با تاسیس مرکز رشد فناوری فرآورده‌های گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان آذربایجان غربی گشایش های زیادی روی خواهد داد و باید از طرح‌های پژوهشی واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان وابسته به جهاددانشگاهی حمایت شود تا در مسیر تجاری‌سازی قرار گیرند.با توجه به اینکه استان آذربایجان غربی یکی از قطب‌های گیاهان دارویی کشور است باید برای استفاده از این ظرفیت برنامه‌ریزی شود و تاسیس مرکز رشد فناوری فرآورده‌های گیاهان دارویی و مزرعه گیاهان دارویی می تواند در به فعلیت رساندن این مهم کمک شایانی بکند.این در حالی است که آذربایجان غربی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مرتع و ۱۷۴ هزار هکتار جنگل دارد و بقیه عرصه های کشاورزی و کوهپایه‌ای است، از این رو ظرفیت مناسبی برای کشت و پرورش گیاهان دارویی دارد.
این استان از نظر رویش گیاهان دارویی به صورت طبیعی و خودرو و همچنین کشت آنها در برخی مناطق استان به عنوان قطب این گیاهان در کشور مطرح است.
آذربایجان غربی با داشتن تنوع آب و هوایی، حدود ۸۰۰ هکتار زمین کشاورزی، بارش های مناسب و داشتن انواع گیاهان دارویی به منبع طب سنتی تبدیل شده است .
در این میان کشت و پرورش گیاهان دارویی در آذربایجان غربی درکنار دیگر محصولات کشاورزی می‌تواند برای تولید‌کنندگان سودآور و برای کشور ارزآور باشد.طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی حدود هزار گونه گیاهی تاکنون در کشور شناسایی شده است که از این میزان ۴۶۰ گونه در آذربایجان‌غربی وجود دارد.اما آوازه بزرگترین موزه گیاهی کشور در حالی با نام آذربایجان غربی پیوند خورده که این چشم انداز کم نظیر طبیعی به علت خشکسالی سالهای اخیر استفاده بی رویه از منابع طبیعی و همچنین روشهای غیر اصولی برداشت گیاهان ، در معرض نابودی قرار گرفته است و کارشناسان بر برنامه ریزی لازم برای حفاظت از این منابع و ارائه آموزش های لازم به بهره برداران تاکید دارند.
بی دقتی در شیوه جمع آوری ، آلوده شدن گیاهان دارویی در انبارها و ترویج نکردند فرهنگ استفاده از این گیاهان از مواردی است که گیاهان دارویی استان را تهدید می کند.
از سوی دیگر سه چهارم گونه‌های گیاهی استان در مناطق کوهستانی رشد می‌کنند و به طور طبیعی برخی گیاهان دارویی کوهی در معرض انقراض قرار دارند که آویشن ، پیاز کوهی ، ثعلب ، موسیر ، انواع مریم گلی و جعفری کوهی از گیاهان در معرض خطر انقراض در استان آذربایجان غربی هستند.
کارشناسان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی می گویند که کنگر ریواس ،بابونه ، بیزه و گل ارونه از انواع دارویی هستند که تغییرات اقلیمی و استفاده بی رویه و غیر اصولی بهره برداران محلی موجب شده است که این گونه ها در معرض انقراض قرار گیرند.
بر اساس مطالعات انجام شده از حدود ۴۶۰ گونه گیاهی دارویی شناسایی شده در استان ، ۸۳ مورد مصرف تغذیه ای دارد که ۴۳ نوع آن سبزی‌های بهاری است. حدود ۱۵ گونه گیاهی نیز به علت برداشت مفرط در حال انقراض است.
با توجه به مطالعات کارشناسان در زمینه ارزش اقتصادی کشت و برداشت گیاهان دارویی با برنامه ریزی کارآمد برای استفاده بهینه از منابع طبیعی می‌توان آرزوی دیرینه رشد اقتصاد کشاورزی استان را به واقعیت تبدیل کرد.به گفته کارشناسان اقتصادی، با توجه به وفور گیاهان دارویی در استان ، سرمایه گذاری در این عرصه باید در اولویت های مهم استان قرار بگیرد چرا که میزان سودآوری یک هکتار از گیاهان دارویی ۲۰ برابر سودآوری محصولاتی مانند گندم است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۶:۲۶ ق.ظ

دیدگاه


6 × = شش