- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

ضرورت شتاب‌بخشی به حرکت صنعتی شدن آذربایجان غربی

Posted By admin On بهمن ۲۳, ۱۳۹۲ @ ۴:۵۲ ق.ظ In اقتصادی | No Comments

ãåÏí Þáí æÑ
گروه اقتصادی: در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بخش صنعت ایران و به تبع آن استان آذربایجان غربی از مونتاژکاری به سمت تولید داخل حرکت کرده است و با مکانیزه کردن کشاورزی و توسعه کارخانه های فن آوری مواد غذایی می توان تغییراتی در وضعیت صنعت استان به وجود آورد.
قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، صنعت کشور محدود به مونتاژکاری بود و در آن زمان یک برنامه بلندمدت برای کشور تعریف شده بود ولی ایران کشوری صنعتی نبود. صنعت در ایران با ایجاد کارخانه‌های مونتاژکار شکل گرفت ولی در آن زمان، انتقال تکنولوژی و بهره‌گیری از دانش فنی کشورهای دیگر به عنوان اولویت مطرح نبود و عمدتاً تولیدات ایرانی تحت لیسانس شرکت‌های خارجی صورت می‌گرفت.
اعمال برخی فشارها مانند جنگ تحمیلی و تحریم‌ها عاملی برای حرکت کشور به سمت داخلی‌سازی کالاهای صنعتی است و در این بخش، مجموعه صنایع کشور با اتکا بر توان تولید داخل حرکت کردند و برای پیشرفت کارخانه‌های داخلی، استفاده از متخصصان ایرانی در اولویت قرار گرفت.
این در حالی است که در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی رشد بخش خصوصی و ایجاد توازن‌های منطقه‌ای در کشور مورد توجه قرار گرفت و در این سال‌ها حتی در بحث صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز پیشرفت‌های چشمگیری در کشور صورت گرفته است.
مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق عاملی برای حرکت بیشتر بخش صنعت به سمت نوآوری و رسیدن به اشتغال پایدار است و باید استراتژی مشخصی برای صنایع مختلف داشت که یکی از اصلی‌ترین عناصر این استراتژی باید توانمندسازی تحقیق و توسعه در صنعت و توجه به تولیدات دانش‌بنیان باشد.
استان آذربایجان‌غربی به دلیل اینکه یکی از مناطق محروم کشور قلمداد می‌شود و کمتر مورد توجه دولت ها بوده است، همواره از توسعه و پیشرفت در شان و اندازه ظرفیت های فوق العاده بالای خود محروم بوده و در حوزه کشاورزی و جذب توریست و همچنین بخش معادن و غیره هنوز به جایگاه اصلی خود نرسیده است. اقتصاد و توسعه آذربایجان غربی در همه ابعاد و ظرفیت ها در گرو نگاه علمی و دقیق به مقوله صنعت است و خودکفایی و پیشرفت در زمینه های مختلف زمانی به ارمغان می آید که مدیران اجرایی استان با همدلی و هماهنگی حرکت کرده و با همگرایی و هم افزایی ظرفیت>ها، در صدد رفع مشکلات و برطرف کردن موانع قانونی توسعه و صنعتی شدن برآیند.
برای حرکت به سمت توسعه و پیشرفت باید زمینه صنعتی شدن استان فراهم شود و در همه حوزه ها مقدمات کار فراهم گردد. مسئولان دستگاه های مختلف اجرایی در حوزه کشاورزی، صنایع مختلف و معادن و سایر بخش>ها باید تمام قدمهایی را که می تواند در جهت حمایت از تولید داخلی موثر باشد، بردارند و واحدهای صنعتی و تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی آذربایجانغربی از توان و پتانسیل بالایی برخوردار هستند و برگزاری نمایشگاه ها و ارایه توانمندی ها می تواند گامی مهم در جهت شناساندن این توانایی ها داشته باشد. مدیران اجرایی استان اگر با نگاهی عمیق به مولفه توسعه و اقتصاد و ظرفیت های بالقوه استان بنگرند، خواهند دید که بدون همراهی و همدلی بخش های مختلف هرگز قله های افتخار فتح نشده و رسیدن به توسعه و شکوفایی اقتصادی میسر نخواهد بود.
این در حالی است که باید دستگاه های دولتی و خصوصی مرتبط با امور واحدهای تولیدی مسیر کمک به این واحدها را هموار کنند و در راستای بالا رفتن پتانسیل واحدهای تولیدی استان به خصوص در حوزه صنعتی و معدنی باید مساعدت ها و تلاش های دستگاه های دولتی و خصوصی مرتبط با امور مربوط به این واحدها بیشتر شده و موانع موجود در مسیر این واحدها به سرعت رفع شود.
کارشناسان معتقدند که ظرفیت های ایران اسلامی در بخش های صنعت و معدن باید مورد توجه فعالات اقتصادی و علاقمندان به عرصه تولید قرار گیرد تا به این ترتیب شاهد رشد و پویایی بیش از پیش اقتصاد کشور و استان آذربایجان غربی بود.
از سوی دیگر، سفرهای تجاری فعالان بخش های مختلف به کشورهای دیگر موجب شناخته تر شدن واحدهای تولیدی و همچنین بالا رفتن تقاضای کالاست و فعالان اقتصادی و مدیران واحدهای تولیدی باید تمام توان خود را به شناساندن هرچه بهتر و بیشتر کالای ساخت داخل به سایر کشورها به کار گرفته و به این ترتیب زمینه ایجاد رابطه میان واحدهای تولیدی را فراهم سازند.
تشکیل نمایشگاه های بین المللی با شرکت نمایندگان فعال بخش های مختلف داخلی و خارجی عاملی در توسعه و پیشرفت آذربایجان غربی است و برپایی نمایشگاه های فعال و شرکت فعالان بخشهای مختلف باعث رشد و پیشرفت روزافزون کشور و استان و بالا رفتن سطح مبادلات تجاری استان آذربایجان غربی خواهد شد.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که کارخانه>های فعلی استان آذربایجان غربی بی شک کفایت نمی کند و با این هجم فارغ التحصیل دانشگاهی و کارگران فصلی و ساختمانی؛ آذربایجان غربی نمی تواند با تولید آب میوه و کنسانتره و نوشابه به جایی برسد.
کارشناسان معتقدند سیاست گذاری های جدید با هدف توسعه بازار کار آذربایجان غربی باید به مواردی از جمله جلوگیری از واردات بی>رویه، پرداخت سهم صنایع از محل هدفمند سازی یارانه ها، راه اندازی و تکمیل کارخانه>های مولد و مادر در استان را مد نظر داشته باشد.
راه اندازی راه آهن و اتصال به مسیر ترانزیت بین المللی، ایجاد منطقه های آزاد تجاری بیشتر در استان، سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و توجه ویژه در بخش توریسم نیز از جمله اقداماتی است که می تواند به حرکت صنعتی شدن آذربایجان غربی شتاب بخشد.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%b6%d8%b1%d9%88%d8%b1%d8%aa-%d8%b4%d8%aa%d8%a7%d8%a8%e2%80%8c%d8%a8%d8%ae%d8%b4%d9%8a-%d8%a8%d9%87-%d8%ad%d8%b1%da%a9%d8%aa-%d8%b5%d9%86%d8%b9%d8%aa%d9%8a-%d8%b4%d8%af%d9%86-%d8%a2%d8%b0%d8%b1/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.