ضرورت ساماندهی و بروز رسانی محدوده های معدنی آذربایجان غربی

ضرورت ساماندهی و بروز رسانی محدوده های معدنی  آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: آذربایجان غربی با توجه به تراکم محدوده‌های معدنی و پیگیری‌های انجام شده جزو نخستین استان‌های کشور در شروع طرح بوده و بر اساس آن ۳ هزار و ۸۰۰ محدوده معدنی در کالک استان ساماندهی و به روز رسانی شده است.
در راستای شفاف سازی فعالیت های معدنی و پس از به روز رسانی اطلاعات، کلیه محدوده های معدنی کشور برای رؤیت عموم در سامانه کاداستر معدن بارگذاری شده است و پس از رفع تمام نواقص سامانه و اطمینان از صحت عملکرد آن و همچنین نهایی شدن وضعیت ساماندهی محدوده های معدنی امکان ثبت اینترنتی برای کل کشور فراهم خواهد شد.
در حال حاضر سامانه کاداستر معدن تا پایان مرحله صدور پروانه اکتشاف تکمیل و به صورت آزمایشی در استان آذربایجان شرقی در حال اجرا است تا ضمن برقراری امکان ثبت درخواست و صدور پروانه اکتشاف برای متقاضیان، ایرادات و کاستی های آن مشخص و برطرف شود.
با عنایت به بارگذاری تمام محدوده های معدنی کشور در این سامانه و قابل رؤیت بودن آن برای همگان، از این پس متقاضیان ثبت محدوده اکتشافی می توانند قبل از ارائه درخواست با مراجعه به سامانه ثبت و صدور مجوزهای معدنی از آزاد بودن محل مورد تقاضا اطمینان حاصل کنند. این در حالی است که معادن غنی آذربایجان غربی بیش از پیش نیازمند توجه جدی مسئولان و سازمان های متولی است و طرح ساماندهی محدوده های معدنی به منظور کنترل و اصلاح محدوده های معدنی که بصورت دستی در کالک ثبت می شدند و همچنین جهت استفاده از نرم افزار GISGIS است.
اجرای این طرح سبب یکسان سازی سیستم ثبت و صدور مجوزهای اکتشافی، شفاف سازی اطلاعات، بهینه سازی سیتم برای بهره گیری در برنامه ریزی ها، افزایش دقت، سرعت و کاهش هزینه ها، بررسی دقیق و به موقع پرونده ها و عدم نیاز حضوری متقاضیان به سازمان صنایع و معادن استان در حال اجرا است.کارشناسان حوزه صنعت و معدن معتقدند که با اجرای این طرح بانک اطلاعات محدوده های اکتشافی و معدنی باید در پایگاه GIS سازمان ایجاد گردد و در اجرای این طرح تا کنون ۲۵۶ محدوده ی معدنی بازدید و محدوده های عملیاتی انجام شده و فرمت GIS استان آذربایجان غربی تهیه و در سیستم نصب گردیده است.
با توجه به ثبت بالغ بر ۱۲۰۰فقره محدوده معدنی در آذربایجان غربی و تشکیل گروه کارشناسی، در اجرای این طرح تاکنون ۷۲۵ محدوده معدنی اعم از بهره برداری، گواهی نامه کشف و پروانه اکتشاف مستندسازی گردیده و اطلاعات اخذ شده در فرم های مربوطه وارد سیستم GIS شده است.
این پروژه در کلیه شهرستانهای استان با توجه به معادن موجود در سال ۹۰ اجرا شد و جهت تداوم اجرای طرح، باید تدابیری اندیشیده شود.این در شرایطی است که مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی اخیرا از اتمام طرح شناسایی و پهنه بندی مناطق مستعد معدنی استان خبر دادند و از ابتدای امسال ثبت محدوده های معدنی در استان به منظور یکپارچه سازی محدوده های کوچک متوقف شده است و همزمان با این اقدامات از اوایل سالجاری، طرح پهنه بندی محدوده های معدنی استان به منظور شناسایی مناطق دارای پتانسیل بالا برای معادن آغاز شده است.
در این طرح ساختار و تشکیلات زمین شناسی استان مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به وجود نقشه های زمین شناسی و اطلاعات معدنی مربوط به محدوده های ثبت شده، مناطق مستعد معدنی استان شناسایی شد.در پهنه های مصوب از هرگونه انتقال پروانه اکتشاف، ثبت درخواست اکتشاف و واگذاری محدوده های در اختیار سازمان استان جهت اکتشاف و بهره برداری تا تعیین تکلیف پهنه مصوب خودداری می گردد.
از سوی دیگر؛ اراضی معدنی استان در ۵ پهنه تقسیم شده است و این پهنه بندی بالغ بر ۶۰ درصد مساحت کل استان را شامل می شود و همچنین طی جلسات متعدد کارشناسی که در سازمان ترتیب یافت، لیست جامعی از معادن و مشخصات مواد معدنی موجود در استان به تفکیک هر شهرستان تهیه شد. به گفته کارشناسان حوزه صنعت و معدن ؛ این اقدامات صورت گرفته زمینه ایجاد انواع صنایع معدنی را متناسب با پتانسیل ها و ظرفیت های معدنی هر شهرستان فراهم خواهد کرد.
در حالی که طرح ساماندهی و به روز رسانی ثبت محدوده‌های معدنی کشور از سه سال گذشته آغاز شده است و آذربایجان غربی با توجه به تراکم محدوده‌های معدنی و پیگیری‌های انجام شده جزو نخستین استان‌های کشور در شروع طرح بوده و بر اساس آن ۳ هزار و ۸۰۰ محدوده معدنی در کالک استان ساماندهی و به روز رسانی شده است.
پیش از راه اندازی این سامانه، محدوده‌های معدنی در خواستی متقاضی به صورت دستی روی کالک (نقشه‌) کاغذی ترسیم می‌شدند که علی رغم رعایت کلیه ضوابط و مقررات و اولویت ها در ثبت این محدوده ها، باز هم مشکلاتی در این زمینه به وجود می‌آمد.
خطای چشمی، لرزش دست در انتقال محدوده معدنی بر روی نقشه و تاخیر به وجود آمده در اعلام پاسخ بررسی محدوده‌های ترسیمی در نقشه از برخی محدودیت‌های روش‌های سنتی است و با راه‌اندازی این سامانه احتمال وجود این خطاها از بین می‌رود.
از این پس تمام محدوده های معدنی ثبت شده در استان از مرحله پذیرش تقاضا تا صدور پروانه بهره برداری و حتی سینه کارهای احداث شده در مرحله بهره برداری طی ۷ مرحله از طریق این سامانه پیگیری می شود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۶:۱۳ ق.ظ

دیدگاه


نُه × 1 =