ضرورت ساماندهی مشاغل خانگی در آذربایجان غربی

ضرورت ساماندهی مشاغل خانگی  در آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: شرایط اقتصادی استان آذربایجان غربی ایجاب می کند که دولت عنایت ویژه ای نسبت به تسهیلات بانکی به مشاغل خانگی و طرح های خود اشتغالی داشته باشد. چرا که در حال حاضر وضعیت موجود اقتصادی، نوسانات ارز و سایر گرفتاری های بازار موجب شده تا اشتغال با مشکلات عدیده ای مواجه شود.طرح مشاغل خانگی با توجه به جایگاهی که از دیرباز در عرصه تولید و ارائه خدمات داشته است و دارد، می‌تواند زمینه مناسبی را برای بخشی از افراد بیکار از جمله زنان سرپرست خانوار، فارغ‌التحصیلان دارای مهارت و فاقد سرمایه و… فراهم سازد.
براساس نتایج به دست آمده از سرشماری سال ۸۵ بیش از ۱۶ میلیون نفر جمعیت غیرفعال در کشور، خانه‌دار هستند که بیش از ۱۰ میلیون نفر آنها در سنین ۲۰ تا ۳۹ سال قرار دارند.
تعداد ۱۶ میلیون نفر جمعیت غیرفعال خانه‌دار که فقط حدود ۴/۰ درصد آن را جمعیت مردان به خود اختصاص داده است، رقم قابل توجهی به نظر می‌رسد. با توجه به اینکه جمعیت یاد شده توانایی انجام مسئولیت در جامعه را دارد و می تواند نقش مهمی، در فرآیند تولید داشته باشند. بالا بودن جمعیت خانه‌دار که عمده آنها را زنان به خود اختصاص داده‌اند، در حالی است که هم اکنون بیش از ۶۰ درصد ورودی دانشگاه‌های کشور را زنان به خود اختصاص می‌دهند، اما با توجه به مهیا نبودن بازار کار، آنها ناگزیز جذب خانه می‌شوند و نمی‌توانند نقشی در فرآیند اجتماعی بازار کار کشور، داشته باشند.
شکی نیست در صورتی که بازار کار کشور مهیا باشد و چرخه تولید در بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات به درستی حرکت کند، نه فقط ۲۰ میلیون نفر جمعیت شاغل کنونی نمی‌توانند پاسخگو باشند بلکه باید از تمام نیروهای بالقوه که هم اکنون منفعل هستند به نحو مطلوبی یاری گرفت. این در حالی است که استان آذربایجان غربی با توجه به ویژگی های منحصر به فرد از ظرفیت بسیار مناسبی برای اجرایی شدن طرح های خود اشتغالی و مشاغل خانگی برخوردار است.
در همین راستا عملکرد بانک های عامل استان در سال های گذشته خوب بوده و با توجه به ظرفیت مناسبی که در این زمینه وجود دارد امسال عملکردی متناسب با سال قبل باید ارایه دهند.دستگاه های اجرایی و سیستم بانکی استان به عنوان مالک فرآیند جذب و توسعه سرمایه گذاری باید به تثبیت اشتغال و روند ایجاد کارآفرینی کمک کنند و در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی باید تلاش شود تا با حمایت از بنگاه های اقتصادی، علاوه بر بهبود فضای کسب و کار و ایجاد اشتغال پایدار و توسعه، مشکلات موجود در این زمینه تا حد زیادی رفع شود.به نظر می رسد برای تحقق این مهم، مسئولان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به صورت هفتگی و ماهانه از بانک های مختلف گزارش گرفته و به صورت مستمر اجرایی شدن پرداخت این تسهیلات را نظارت کنند.این در حالی است که شرایط اقتصادی استان و نوسانات ارز و افزایش قیمت ها و خدمات و کالاها در ماههای اخیر لزوم افزایش سرعت در ارائه تسهیلات مختلف مشاغل خانگی و خود اشتغالی از سوی بانک های عامل استان را دو چندان کرده است و ضروری است اکثر مدیران دستگاههای اجرایی پیگیر این موضوع باشند و منابع بانکی را که در حقیقت منابع خود مردم به شمار می آید را در خدمت متقاضیان قرار دهند و بانک ها نیز باید بیش از گذشته نهایت امانت داری را در این موضوع رعایت کنند.
از سوی دیگر در سال های اخیر ۷۵۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به مشاغل خانگی در استان پرداخت شده است. همچنین در سال گذشته، بانک ها از منابع داخلی خود اقدام به پرداخت ۱۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات در بخش های مختلف اقتصادی کرده اند که منجر به توسعه اقتصاد و اشتغال در منطقه شده است.
این در حالی است که مسئولان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخیرا از تصویب ۳۲۴ طرح با رقم تسهیلات ۲۹۲۸ میلیارد ریال و معرفی آنها به بانک های ملی، صادرات، سپه ،تجارت، رفاه، ملت و پست بانک استان در سه ماهه اول سال ۹۳ خبر دادند.
کارشناسان اقتصادی معتقدند که ایجاد اشتغال مولد و پایدار یکی از اهداف اصلی دولت تدبیر و امید است که در راستای تقویت مهارت کارجویان، حمایت از اشتغالزایی و کارآفرینی، توجه به مشاغل خانگی، مشاغل در حوزه گردشگری و شرکت های دانش بنیان، دولت عزم جدی دارد.
به نظر می رسد باید گره‌های کور در حوزه اشتغال و کارآفرینی در راستای حمایت از کارآفرینان برطرف شود و مسیر اشتغال تسهیل شود و باید مدیران اجرایی و بانک‌ها فرآیند سرمایه‌گذاری و کارآفرینی را تسهیل کرده و از این طریق به اشتغال مولد کمک کنند.
از سوی دیگر، آمارهای رسمی منتشر شده نشان می دهد که در سال ۱۳۹۳ از سوی شورای عالی اشتغال کشور توان پرداختی بانکهای عامل ۲۰۰۰ میلیارد ریال اعلام و مقرر شده که طرحهای متقاضی تسهیلات از سوی دستگاههای اجرایی با اولویت سرمایه در گردش و تثبیت اشتغال در کارگروه اشتغال استان مورد بررسی قرار گرفته و به بانکهای عامل معرفی شوند.
از سوی دیگر نیم نگاهی به ترکیب جمعیتی استان نشان می دهد که لزوم حمایت از مشاغل روستایی در استان نیز باید در اولویت های اقتصادی مسئولان قرار گیرد. شکل گیری کمیته اشتغال در فرمانداری های استان، حمایت از تسهیلات خود اشتغالی و مشاغل خانگی استان با رعایت توجیه های اقتصادی از جمله مواردی است که باید مدیران دستگاههای اجرایی ذیربط مورد توجه خود قرار دهند.این در حالی است که ایجاد فرصتهای شغلی در استان با همکاری مراجع حمایتگر از جمله صندوق مهر امام رضا (ع)، کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره)، اداره کل بهزیستی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان میسر شده است.
به نظر می رسد با ساماندهی علمی مشاغل خانگی در استان آذربایجان غربی همچنین می‌توان بخشی از نیاز واحدهای بزرگ صنعتی را برطرف کرد یا حتی به شکل مستقل به تولید کالا و یا خدمات پرداخت.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۴:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


8 + = نُه