ضرورت در نظر گرفتن پیوست مطالعاتی برای پروژه های عمرانی

ضرورت در نظر گرفتن پیوست مطالعاتی برای پروژه های  عمرانی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : پروژه‎های استان به لحاظ نیاز منطقه و امکاناتی که دارند، باید با تحقیق و پژوهش اصولی تعریف ‌شوند و هیچ پروژه‌ای بدون پیوست علمی و مطالعاتی در استان نباید اجرایی شود.
در گذشته در تمام استان‌ها و شهرستان‌های کشور فاصله وسیعی بین دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی ایجاد شده بود و هیچ حلقه ارتباطی و فصل مشترکی بین این دو مشاهده نمی‌شد و مانند این بود که مغز را از بدن جدا کرده باشند.
در شرایطی که کشور و به تبع آن استان آذربایجان غربی در حوزه تامین منابع مالی پروژه ها با مشکلات عدیده ای مواجه است باید مغز و مرکز تفکر به پیکره اجرایی کشور وصل شود و با ایجاد اتاق فکر و مرکز ایده‌ها در استان از دانش اساتید برجسته در دستگاه‌های اجرایی استان و به خصوص در نحوه اجرای پروژه های عمرانی بهره‌مند شد.
این در حالی است که باید مدیران اجرایی استان از همان ابتدای قبول مسئولیت جمع کوچکی از اساتید دانشگاهی را به عنوان مشاور در زمینه‌های مختلف انتخاب کنند و در حالی که در استان بیش از ۲۰ هزار نفر هیئت علمی وجود دارد و اگر بتوان از توانمندی‌های تمام آنها بهره‌مند شد؛ مسائل و مشکلات استان در زمانی اندک حل و فصل می‌شود.
البته میزان دسترسی به اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های پیام نور بیش از سایر دانشگاه‌هاست چرا که در مجموعه دانشگاه پیام نور تقریباً به اندازه شهرستان‌های مرکز اساتید با انگیزه وجود دارد و باید با یاری فکری اساتید بزرگوار دانشگاه های پیام نور و سایر دانشگاهها؛ توسعه استان شتاب یابد.
این در حالی است که استان آذربایجان غربی با ظرفیت های فراوان و بالقوه در کشاورزی دامپروری، صنایع مختلف و بخش معدن و مخصوصا برای سرمایه گذاری و گردشگری موقعیت ویژه ای برای توسعه دارد و به لحاظ موقعیت فوق العاده جغرافیایی شرایط خاصی برای ترانزیت کالای ایرانی به ترکیه و قلب اروپا دارد.این در شرایطی است که سرمایه گذاری و لزوم تسهیل هر چه بیشتر فرایند آن به منظور مساعد نمودن فضای کسب و کار برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی، یکی از مهمترین نیازهای استان آذربایجان غربی به سمت توسعه و آبادانی است.
فراهم نمودن زمینه های جذب سرمایه حمایت و هدایت سرمایه گذاران، شناسایی و پیگیری رفع موانع سرمایه گذاری از وظایف مهم مدیران اجرایی استان بوده و در این راستا باید شبکه ارتباطی وسیعی از طریق تعیین رابطین جذب سرمایه گذاری در کلیه دستگاههای اداری استان جهت کمک به سرمایه گذاران ترسیم و ایجاد شود.
از سوی دیگر، دانشگاههای استان برای اینکه بتوانند پاسخگوی نیازهای صنعت باشند، باید نگاه خود را معطوف به نیازها و شرایط اقتصادی استان کنند در حالی که اینچنین نیست. اگر ارتباط صنعت و دانشگاه محقق نشود علم تولیدشده در دانشگاه به کار صنعت و جامعه نمی‌آید و در این صورت، دانشگاه علمی را تولید می کند که مورد استفاده دیگر جوامع است یا اینکه اساساً بی‌استفاده خواهد بود. نیم نگاهی به وضعیت تولید علم در دانشگاههای استان و همچنین صنایع فعال در آذربایجان غربی نشان می دهد که ارتباط صنعت و دانشگاه یکی از حلقه‌های تولید و مصرف علم در استان است. ارتباطی که حاصل نیاز بخش صنعت و توانایی تولید علم در دانشگاه‌ها است. دانشگاههای استان باید برای صنعت نیرو تربیت کنند، برای رفع مشکلات صنعت مشاوره بدهند و راهبردهای جدید تولیدی را در اختیار صنایع فعال بگذارند.
دانشگاه برای اینکه بتواند پاسخگوی نیازهای صنعت باشد، باید نگاه خود را معطوف به نیازهای استان کند در حالی که اینچنین نیست.این در حالی است که بیشتر طرح های پژوهشی که در دانشگاهها تهیه می شود متناسب با نیاز استان نیز و بیشتر برای ارتقای محقق است نه توسعه استان و غالب طرح های پژوهشی استان دردی را از کشور و استان حل نمی کند زیرا کاربردی نمی شوند.
بنابراین ضروری است تا تحقیقات دانشگاهها به سمت کاربردی شدن سوق داده شود تا پایان نامه ها در کتابخانه ها خاک نخورند و هزاران معضل در استان وجود دارد که هر یک را در قالب طرح پژوهشی می توان مورد ارزیابی قرار داد. طرح های علمی نیز باید براساس پروژه های عمرانی تعریف شود تا قابلیت اجرایی داشته باشد.
اصول مدیریت کنونی دنیا می گوید دانشگاهها باید همه همت و رویکرد خود را به جامعه و مسائل و نیازهای آن کند و برای جامعه تولید علم کند. در غیر این صورت علم تولیدشده در دانشگاه به کار صنعت و جامعه نمی‌آید، بلکه دانشگاه علمی را تولید کرده که مورد استفادهی دیگر جوامع است یا این‌که اساساً بی‌استفاده خواهد بود.
این در حالی است که متاسفانه پایان نامه های پژوهشی زیادی در دانشگاهها تهیه می شود ولی بلا استفاده می ماند و کسی از آن استفاده نمی کند. نیاز است تا دستگاههای اجرایی پروژه ها را به دانشگاهها واگذار کنند.
از سوی دیگر؛ یکی از اصلی‌‏ترین مشکلات توسعه استان، عدم تعریف از پروژه‎ها است، زیرا با این اقدام و راهنمایی صحیح سرمایه‎گذاران با توجه به میزان آورده و توانایی که برای اجرای طرح‎های صنعتی دارند، علاوه بر جلوگیری از هدر رفت سرمایه، می‎توان طرح‎ها را متناسب با نیاز استان اجرایی کرد.
به همین منظور در حوزه‎های مختلف صنعت و معدن، خدمات، کشاورزی و گردشگری پروژه‎هایی که در سطح استان قابلیت تعریف دارند با جزییات آن‎ها باید نهایی شوند، چرا که انجام این کار باعث می‎شود تا به جای برگزاری همایش‎هایی تحت عنوان معرفی پتانسیل‎های استان که بارها برگزار شده است، بتوان همایش معرفی پروژه‎های استان را برگزار کرد که با ارایه اطلاعات صحیح از پروژه‎ها قابلیت جذب سریع‌تر سرمایه‎گذار و متناسب با نیاز استان را داشته باشد.این در حالی است که مسئله آب که یکی از نیازهای اساسی واحدهای صنعتی و همچنین بخش شرب استان است و در این راستا باید آب مورد نیاز پروژه‎های مهم و راهبردی استان با بهره‌برداری از آب سدهای مربوطه آماده بهره‌برداری ‌شوند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۵:۰۴ ق.ظ

دیدگاه


شش + 4 =