ضرورت جذب سرمایه گذاری در معادن آذربایجان غربی

ضرورت جذب سرمایه گذاری در معادن  آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: با وجود ریسک بالایی اکتشاف و استخراج معادن در آذربایجان غربی باید جذب سرمایه گذاری در این بخش جدی پیگیری شود و سرمایه گذار با یک امید واقعی نسبت به بازگشت سرمایه در این حوزه فعالیت کند.
در راستای اجرای سیاست های جذب سرمایه گذار در بخش معادن استان و به منظور ارتقای بهره وری ، استفاده بهینه از مواد معدنی تولیدی جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی و هدر رفت تولیدات معادن، تجمیع سرمایه های معدن کاران و تجهیز و توسعه معادن استان به ماشین آلات روز دنیا تشکیل کنسرسیوم معادن سنگ آهن استان باید در اولویت کاری سازمان های مرتبط قرار گیرد.
تجمیع سرمایه های پراکنده معدن کاران در قالب گروه های کاری، ایجاد زیرساخت های مناسب تولیدی، بالا بردن قدرت و توان ماندگاری معدنکاران استان در تسخیر بازارهای داخلی و جهانی و بکار بستن تمهیدات لازم جهت برگشت بخش زیادی از پروسه تولید به حوزه فرآوری از اهداف تشکیل این کنسرسیوم است.
اولین قدم در راستای تشکیل این کنسرسیوم در بخش سنگ آهن به منظور انتخاب هیات موسس برداشته شده و انتخابات آن به زودی انجام خواهد شد. برای سیاست گذاری و مدیریت یکپارچه معادن سنگ آهن و خرید و تجهیز ماشین آلات معدنی نوین و احداث واحدهای فرآوری مواد تولیدی سنگ آهن نیاز به احداث کارخانه تولید کنسانتره بوده که معدنکاران استان توان اجرای این طرح را ندارند.
لذا به منظور تجمیع سرمایه معدنکاران و هدایت به سمت تولیدی سودآور و دور شدن از خام فروشی مواد معدنی، احصا بازارهای جدید صادراتی، استفاده از تکنولوژی های نوین تولیدی و توسعه زیرساخت های تولیدی باید معدنکاران استان به این سمت و سو سوق پیدا کنند.
علی رغم وجود ذخایر آهن هنوز استان از لحاظ تولید فولاد به رتبه مطلوب نرسیده است لذا برای استفاده بهینه از ذخایر معدنی،تشکیل کنسرسیوم معدنکاران، صاحبان صنایع و سرمایه گذاران موجبات تکمیل حلقه زنجیره تولید فولاد خواهد شد.
با نگاه ایجاد شده و همت همگانی معدنکاران صنعت آهن و فولاد از رکود حاضر خارج خواهد شد چرا که این استان با داشتن بازار عراق و ذخائر آهن پتانسیل و استعداد زیادی برای توسعه صنعت فولاد می باشد.
این در حالی است که با توجه به عدم وجود واحدهای صنعتی جهت بالا بردن عیار و سایر صنایع بالادستی، این معادن پس از یک مرحله دانه بندی و پرعیارسازی اولیه مجبور به خام فروشی هستند و با افت قیمت سنگ آهن و کرایه حمل بالا ارزش ماده معدنی کاسته شده است.
کارشناسان اقتصادی، سرمایه گذاری را به عنوان محرک بخش تولید عنوان می کنند و معتقدند یاری گرفتن از سرمایه گذاری های داخلی و خارجی از زمینه های مهم تحقق رشد و توسعه اقتصادی هر منطقه محسوب می شود. این شرایطی است که استراتژی های لازم در بخش صنایع معدنی کشور به خصوص در بخش اکتشاف، استخراج و ایجاد ارزش افزوده کامل با عنایت به فرصت های سرمایه گذاری در بخش معادن تدوین شده و همچنین عملیاتی شدن برنامه های نرم افزاری و ثبت اینترنتی معادن در سال آینده فضایی بوجود آورده که انتظار می رود با همت مسئولان امر در حوزه صنعت و معدن استان زمینه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی و حتی سرمایه گذاران خارجی در معادن آذربایجان غربی که یک ذخیره و ظرفیت فوق العاده برای توسعه استان محسوب می شوند، فراهم شود.
بدون شک توسعه خصوصی سازی و پرهیز بنگاه داری دولتی و ایجاد سرمایه گذاری در داخل و خارج از استان به خصوص در بخش اکتشافات معادن می تواند از اولویت های این حوزه قرار گیرد.
این در شرایطی است که استراتژی های لازم در بخش صنایع معدنی کشور به خصوص در بخش اکتشاف، استخراج و ایجاد ارزش افزوده کامل با عنایت به فرصت های سرمایه گذاری در بخش معادن تدوین شده و همچنین عملیاتی شدن برنامه های نرم افزاری و ثبت اینترنتی معادن در سال آینده فضایی بوجود آورده که انتظار می رود با همت مسئولان امر در حوزه صنعت و معدن استان زمینه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی و حتی سرمایه گذاران خارجی در معادن آذربایجان غربی که یک ذخیره و ظرفیت فوق العاده برای توسعه استان محسوب می شوند، فراهم شود.
بدون شک توسعه خصوصی سازی و پرهیز بنگاه داری دولتی و ایجاد سرمایه گذاری در داخل و خارج از استان به خصوص در بخش اکتشافات معادن می تواند از اولویت های این حوزه قرار گیرد.
اگر چه کارشناسان معتقدند در اکتشاف ریسک بالایی وجود دارد و سرمایه گذار واقعا نمی داند آیا در نهایت به هدف منجر می شود یا نه، بنابراین، وجود صندوق بیمه معدنی اکتشاف و استخراج، می تواند باعث سوق دادن سرمایه گذاران برای حضور در این بخش شود.
اکتشافات عمومی معادن باید برای حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی انجام شود و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی باید بحث اکتشافات عمومی پی جویی و ژئوشیمیایی را در سراسر کشور به خصوص در استان آذربایجان غربی به انجام رساند چرا که در صورت مشخص شدن جذابیت‌ها و پتانسیل‌های معدنی، می‌توان توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی را در این حوزه به منظور توسعه آذربایجان غربی انتظار داشت.
از سوی دیگر، تقویت صندوق بیمه معادن به عنوان یکی از راهکارهای توسعه سرمایه گذاری در بخش معدن است و با وجود ریسک بالایی اکتشاف باید امنیت سرمایه گذاری در این بخش فراهم شود و سرمایه گذار با یک امید واقعی نسبت به بازگشت سرمایه در این حوزه فعالیت کند. وجود صندوق بیمه معدنی اکتشاف و استخراج، می تواند باعث سوق دادن سرمایه گذاران برای حضور در این بخش شود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۹:۴۹ ق.ظ

دیدگاه


نُه − 8 =