- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

ضرورت تلاش جدی برای مقابله با قاچاق دراستان

Posted By admin On خرداد ۲۰, ۱۳۹۴ @ ۵:۱۵ ق.ظ In اجتماعی | No Comments

گروه گفت‌وگو: رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: مقابله با قاچاق در آذربایجان غربی نیازمند تلاش جدی مسئولان مربوطه است.
به گزارش آرازآذربایجان، جرم قاچاق همواره یکی از آسیب‌های جدی در حوزه اقتصاد و فرهنگ کشورهای مختلف از جمله ایران اسلامی بوده است، به طوری که برای مقابله با این معضل، ریشه‌کن کردن آن یا کاهش این نوع جرم وظایف مختلفی بر دوش دستگاه‌های اجرایی از جمله دادگستری استان‌ها گذاشته شده است.
تا جایی که در طول سال‌های گذشته دادگستری، فرماندهی انتظامی، اداره کل تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی به طور مستقیم برای مقابله با این پدیده وارد عمل شده‌ و در لایه‌های مختلف اجتماعی اقدامات متعدد نرم و سخت ترتیب داده‌اند که به معنای واقعی کلمه ثمربخش واقع شده است.
بنابراین خبرنگار ما با در نظر گرفتن وظایف دادگستری استان پیرامون نقش این مجموعه در کاهش قاچاق مصاحبه‌ای با رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی توکل حیدری انجام داده است که در زیر مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.
* دادگستری آذربایجان غربی تاکنون سمینار علمی با محوریت کاهش جرم قاچاق برگزار کرده است؟
ماه جاری دومین همایش ملی تحلیل و بررسی و آسیب‌های اجتماعی »پیشگیری از قاچاق انسان، کالا، ارز و مشروبات الکلی« در استان برگزار شد، که در بخش‌های مختلف مشتمل بر اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، بخش دانشجویی و آزاد شرکت‌کننده داشتیم، همچنین در این همایش معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه محمدباقر الفت حضور داشت.
* دلیل گرایش جوانان به جرم قاچاق و تشکیل پرونده در دادگستری چه می‌دانید؟
یکی از مهم‌ترین دلایلی که در این زمینه باید مطرح کنیم، بالا بودن نرخ بیکاری و نبود امکان اشتغال برای قشر جوان می‌باشد، بنابراین ناچار به سمت قاچاق گرایش پیدا کرده، به این مناسبت بعد از کشف جرم و شناسایی مجرم برای آنها در این مجموعه جهت رسیدگی و صدور حکم مقتضی پرونده تشکیل می‌شود.
* پیرامون مشکلات ناشی از جرم قاچاق در استان‌های مرزی و ضرورت برخورد جدی با آن توضیح دهید.
استان‌های مرزی ایران اسلامی به ویژه مناطق شمال غرب، غرب، جنوب و شرق کشورمان همیشه با این جرم روبه‌رو بوده‌اند به طوری که حتی استان‌های همجوار این مناطق و عقبه این استان‌ها، بعضی مواقع فراتر از این مناطق و حتی استان‌های عمقی کشور در ارتباط با مشکلات و آسیب‌ها در امان نبوده‌اند، همواره متضرر شده و آسیب دیده‌اند.
* پیرامون اهمیت همکاری کشورهای مختلف و مراجع قضایی آنها توضیح دهید.
متاسفانه بخش اقلیم کردستان عراق به زبان عامیانه باید بگوییم که جای سالم ندارد و این موضوع متولی ندارد به طوری که آن طرف مرز کسی نیست که جوابگوی مبحث فوق باشد.
بنابراین گروه‌های ضدانقلاب آزادانه قاچاق را در آن سوی مرزها مدیریت می‌کنند.قاچاق برای گروهک‌های ضدانقلاب به محل درآمد تبدیل شده است، به طوری که به اذعان فرماندهان انتظامی ارشد استان هر جایی قاچاق هست، پشت پرده آن گروه‌‌های معاند و مخالف نظام هستند، بنابراین قاچاق یک مسئله آلوده به مسائل ضدامنیتی قلمداد می‌شود چراکه گروهک‌های تروریستی از این محل به دنبال تقویت و محکم کردن بنیه خودشان هستند.
*در آذربایجان غربی کدام سازمان‌ها برای ریشه‌کن‌سازی جرم قاچاق با دادگستری تعامل می‌کنند؟
علاوه بر دستگاه قضایی استان سازمان‌ها و نهادهای مختلف دیگر در این زمینه با پشتکار و عزم راسخ وارد عمل شده‌اند به طوری که با توصیف به عمل آمده از اهمیت مبارزه با این جرم‌ها مشخص شد، چه میزان انرژی، زمان، اعتبار و سرمایه استان صرف مبارزه با قاچاق می‌‌شود.
نیروهای امنیتی، مرزبانی، نظامی، انتظامی، دستگاه‌های قضایی و اعضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ادارات گمرک، سازمان تعزیرات حکومتی با این مسئله دست به گریبان هستند، و برای مبارزه با آن هزینه می‌کنند، تا از میزان خسارت‌های آن تا اندازه‌ای در استان و کشور کاسته شود.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%b6%d8%b1%d9%88%d8%b1%d8%aa-%d8%aa%d9%84%d8%a7%d8%b4-%d8%ac%d8%af%d9%8a-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d9%8a-%d9%85%d9%82%d8%a7%d8%a8%d9%84%d9%87-%d8%a8%d8%a7-%d9%82%d8%a7%da%86%d8%a7%d9%82-%d8%af%d8%b1/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.