ضرورت ترویج اکرام به نیازمندان در ماه رمضان

ضرورت ترویج اکرام به نیازمندان در ماه رمضان

مریم همتی
گروه دین و زندگی: ماه مبارک رمضان قلب ها آماده پذیرش نیکی ها، طلب بخشش و مغرفت از درگاه خداوند بلند مرتبه است. یتیم نوازی و گستراندن سفره های اطعام برای ایتام و اکرام در حق آنان در پرتو آموزه های دینی در این ماه سبب خواهد شد تا خیران و نیکوکاران به آرامش قلبی و سعادت حقیقی دست یابند.
کمک به نیازمندان و رفع مشکل های آنان همواره در جامعه اسلامی از جایگاه والایی برخوردار بوده است و مسلمانان هیچ گاه نسبت به مسایل همنوعان خود بی تفاوت نبوده و از هر راهی در صدد رفع گرفتاری های آنان برآمده اند. یتیم نوازی و رفع مشکلات کودکان یتیم و بی سرپرست یکی از جلوه های انسانی در جامعه اسلامی به شمار می رود که دین مبین اسلام همواره بر آن تاکید داشته است و مسلمانان را دعوت می کند تا در حد توان، کمبودهای این افراد را جبران کنند و تربیت و آموزش آنها را بر عهده بگیرند.
هرگاه دستان نوازشگر نیکوکاران بر سر یتیمی فرود آیند و آلام و دردها را از قلب وی بزدایند و نیاز مالی او را تامین کنند، خداوند آنها را در پرتو رحمت الهی قرار می دهد.
اهمیت توجه به اکرام و نیکوکاری در جامعه سبب شد تا سالروز میلاد امام حسن(ع) کریم اهل بیت، روز اکرام نامگذاری شود تا مسلمانان با تاسی از پیشوا و مقتدای خویش که الگویی از کرامت و بخشندگی بود در این ماه پرفضیلت برای برطرف شدن نیاز یتیمان و نیازمندان جامعه به کمک آنها بشتابند.
زندگی کریمانه و توام با عزت، حق تمام مردم جامعه است و انفاق یکی از راه??هایی به شمار می رود که اسلام برای اکرام انسان?ها به ویژه طبقه های ضعیف توصیه می کند. اسلام بنابر حکم پیوندهای عمیق معنوی و رشته‏های برادری دینی که در میان مسلمانان برقرار است، همگان را به تامین نیازمندی?‌های محرومان جامعه رهنمون می سازند.
خداوند در سوره ماعون آیه یکم می فرماید: »آیا دیدی آن را که دین و روز قیامت را دروغ می_پندارد، پس او کسی است که یتیم را از خود می راند.«
و در آیه ۱۷ سوره فجر فرمود: » وقتی به انسان نعمت می رسد، انجام هر کاری را بر خود روا می‌دارد و وقتی که دچار محرومیت می‌شود اعتراض می‌کند. در حالی که گرفتاری او به خاطر دلبستگی به دنیا و بی‌توجهی به یتیمان و فقیران است. پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حجت الاسلام صادقی یتیم نوازی را یکی از وظایف مسلمانان دانست و گفت: تمام ادیان الهی بر موضوع احسان به ایتام تاکید کرده اند. دین مقدس اسلام نیز مسلمانان را بر ضرورت توجه نسبت به این قشر از جامعه و رعایت حقوقشان فراخوانده و به این مساله در قرآن و روایت های ائمه معصوم(ع) بارها اشاره شده است.
قرآن کریم رعایت و رسیدگی به امور مادی و معنوی، فردی و اجتماعی ایتام را از جمله مهمترین وظایف مسلمانان و کوتاهی در امر سرپرستی آنها را موجب کیفر دنیوی و اخروی می داند. عضو هیات علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) با اشاره به اهمیت نیکی به ایتام و حمایت از آنان، یادآور شد: قرآن مجید در آیه های مختلف نیکی و رسیدگی به امور مادی و معنوی یتیمان را به دنبال احسان به والدین و نزدیکان قرار می دهد و این احسان و نیکی را به عنوان یکی از زمینه های سازندگی اخلاق و مبارزه با بخل، غرور و مفاسد اخلاقی نام می برد.
مولای متقیان علی (ع) خود نمونه و اسوه در یتیم نوازی و اکرام به آنها بود و شیعه واقعی امیرمومنان (ع) در حد توان خویش با الگوگیری از ایشان به ایتام و نیازمندان کمک و یاری می_رساند. بنابراین در این ماه مبارک رمضان بسیار زیبا و نیکوست اگر مسلمانان با کمک و رفع نیازهای افراد بی سرپرست و مستمند بتوانند زمینه سازندگی اخلاقی، سعادت دنیوی و اخروی خویش را فراهم کنند.
کمک و دستگیری از یتیمان یک ارزش و معیار برای تمامی انسان های تکامل یافته و نیکوکار به شمار می رود و تصرف نکردن به اموال آنان یکی از مهمترین دستورهایی محسوب می شود که در قرآن کریم به آن سفارش شده است.
این کارشناس امور دینی در ادامه بیان داشت: قرآن کریم بدرفتاری با یتیمان و تمسخر آنان را به شدت نهی و بر دقت در حفظ و به نگهداری دارایی آنها تاکید می کند. مسلمانان می بایست که پس از رسیدن زمان موعد، اموالشان را در اختیار آنان گذارند و همچنین در بیت المال و اموال مردم نیز حق و سهمیه ای برای ایتام نیازمند در نظر بگیرند و دولت اسلامی وظیفه دارد تا نیازهای این افراد را تامین کند. یتیمان هرگز نباید در جامعه اسلامی نسبت به دیگران احساس ضعف و تفاوت داشته باشند در واقع باید نگاه مردم به آنها دوستانه و از سر مهرورزی صورت گیرد.
حجت الاسلام صادقی با بیان اینکه ماه مبارک رمضان بهترین زمان برای رفع نیازهای ایتام است، اظهار کرد: در این ماه مبارک بندگان مومن خدا می توانند با سرپرستی یتیمان که از ابتدایی ترین مسایل درباره آنها به شمار می رود برای خود سعادت اخروی را رقم بزنند و با گرمی و محبت بی دریغ خویش به آنها احسان کنند و با نگهداری آنان نشاط و امید به آینده را برای آنها فراهم آورند. فرزندان یتیم با قرار گرفتن در خانواده ها باید به گونه ای تربیت شوند که احساس تفاوت میان خود و دیگر فرزندان نکنند.
ماه مبارک رمضان فرصتی مغتنم است تا مومنان مسلمان در مجالس مذهبی و مسجدها از حال یتیمانی که در محل سکونت آنها واقع شده_اند با خبر شوند و دست یاری به طرف آنان دراز کنند تا به سبب آن، سعادت حقیقی و رضایت الهی را برای خود مهیا کنند. همانطور که رسول اکرم(ص) می فرمایند: »هر کس یتیمی را سرپرستی کند تا آنکه بی نیاز شود خداوند به سبب این کار بهشت را بر او واجب می سازد، همچنان که آتش دوزخ را بر خورنده مال یتیم واجب ساخته است«.
عضو هیات علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) با بیان اینکه تعلیم و تربیت ایتام از جمله مهمترین وظایفی است که افرادی که می خواهند سرپرستی آنان را برعهده بگیرند باید به آن پایبند باشند، گفت: یتیمان باید به گونه ای تعلیم و تربیت یابند که در آینده انسان هایی صالح باشند. کودکان یتیم نباید به خاطر اینکه خانواده خویش را از دست داده اند در اجتماع رها شوند و باید استعدادهای آنها در مسیر بالندگی و رشد جامعه هدایت شود.
اگر فرد بی سرپرست در راستای خدمت به جامعه پرورش یابد، وجودش سرشار از فضایل و عشق به جامعه خواهد شد اما در صورتی که بر اثر بی توجهی، او را از جامعه طرد کنند و به حال خویش واگذارند، فردی ناهنجار پرورش می یابد که ناخواسته به آسیب های اجتماعی دامن می_زند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۵:۱۵ ق.ظ

دیدگاه


− 6 = یک