ضرورت تدوین استراتژی توسعه محصولات مزیت دار آذربایجان غربی

ضرورت تدوین استراتژی توسعه محصولات مزیت دار  آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: حمایت و توسعه محصولات مزیت دار اقتصادی و تجاری سازی محصولات کشاورزی استان علاوه بر اینکه ماندگاری آنها را افزایش می دهد سبب ایجاد جذب نقدینگی در این بخش می شود.
بخش کشاورزی از شاخص های مهم اقتصادی آذربایجان غربی است که اگر حمایت و اعطای تسهیلات به این بخش منجر به ایجاد تجارت در حوزه کشاورزی نشود نمی توان در این حوزه به پایداری رسید.
تدوین شناسنامه واحدهای صنعتی و معدنی راکد و طرح های صنعتی، عارضه یابی وضعیت واحدهای تولیدی استان، بررسی مزیت رقابتی استان در بخش های اقتصادی به تفکیک گروه های کالایی در فاز اول و تدوین استراتژی توسعه محصولات مزیت دار در فاز دوم، احصا و بهبود فرآیندهای صدور مجوزهای سرمایه گذاری در استان و انجام طرح تحلیل زنجیره ارزش در صنایع غذایی استان از جمله طرح های پژوهشی توسعه سرمایه گذاری در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی هستند.در همین راستا روز گذشته نخستین جلسه هسته پژوهشی حوزه صنایع، بازرگانی و توسعه تجارت استان آذربایجان غربی در سالجاری با حضور نمایندگان دستگاه های عضو این هسته در سالن جلسات سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی برگزار شد.
در این جلسه حاضرین نظرات و پیشنهادت خود را در مورد نظام نامه پژوهشی و شیوه کار در درون هسته ارائه و بر اجرای طرحها و پروژه های اولویت دار سازمان ها و دستگاه های عضو هسته و دستیابی سریعتر به نتایج این پروژه ها تاکید کردند.
در این جلسه در خصوص محورهای هسته پژوهش حوزه صنایع، بازرگانی و توسعه تجارت استان شامل ۳ حوزه توسعه بازار، توسعه بنگاه ها و کارآفرینی و حوزه توسعه صنعتی و فناوری بحث و تبادل نظر شد.همچنین در این جلسه اهداف، فرآیند اجرا، مدت زمان اجرا و هزینه های پیشنهادی طرح های پژوهشی اولویت دار محرک سرمایه گذاری تدوین شده در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ارائه و مورد تایید حاضرین قرار گرفت.در این جلسه مقرر شد هر یک از دستگاههای عضو هسته پژوهش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان روش های کسب بودجه لازم برای اجرای طرح های پژوهشی در ارگان های خود را بررسی و در جلسات بعدی اعلام کنند.این در حالی است که آذربایجان غربی از میان بخش های مختلف اقتصادی به دلیل برخورداری از شرایط جغرافیایی فوق العاده و زمین های مستعد از قطب های مهم کشاورزی کشور به حساب می آید. بخش کشاورزی از شاخص های مهم اقتصادی آذربایجان غربی است که اگر حمایت و اعطای تسهیلات به این بخش منجر به ایجاد تجارت در حوزه کشاورزی نشود نمی توان در این حوزه به پایداری رسید.سیاست های اعمالی دولت برای تولید و کشت محصولات کشاورزی یکی از محورهای توسعه آذربایجان غربی می تواند باشد و باید از این امکان و ظرفیت برای نیل به رشد و توسعه استان بهره برد.این استان توانسته در تولید محصولات کشاورزی از جمله سیب، گندم و انگور همواره جزو برترین ها باشد. میزان تولید محصول گندم در استان افزون بر ۶۰۰ هزار تن است که با این میزان تولید، آذربایجان غربی در رتبه های برتر تولید گندم در کشور قرار دارد.تخصیص بیش از یک سوم اراضی زیر کشت استان به کشت گندم نشان از توجه ویژه مردم و مسئولان به تولید این محصول مهم دارد.این در حالی است که آذربایجان غربی طی سالهای اخیر رتبه اول کشور را در تولید سیب نیز دارد و سطح زیرکشت بارور این محصول در استان ۴۰ هزار و ۹۸۶ هکتار برآورد می شود که میانگین تولید این محصول در استان ۱۶ تن در هکتار است.باغات سیب در کلیه شهرهای استان وجود دارد ولی ارومیه با اختصاص ۴۵ درصد از این باغات در رتبه اول است و شهر های سلماس ،مهاباد ، اشنویه، نقده و میاندوآب بعد از آن قرار دارند . کارشناسان جهاد کشاورزی معتقدند در صورت فراهم آمدن شرایط این استان قادر است حتی سالانه دو میلیون تن سیب نیز تولید کند.آذربایجان غربی با بیش از ۴۵ هزار هکتار اراضی زیرکشت درخت سیب سالانه حدود یک‌سوم کل محصول سیب کشور را تولید می‌کند و از نظر میزان تولید در واحد سطح و کیفیت محصول نیز در کشور اول است. میزان تولید سیب امسال از مرز یک میلیون تن در استان گذشت که در مقایسه با چند سال گذشته این میزان برداشت سیب‌، رقم قابل توجهی است.در این میان کارشناسان معتقدند که برند سیب ارومیه نباید مغفول بماند بلکه لازم است برای عرضه آن به طور گسترده زمینه‌سازی صورت گیرد. محصولات کشاورزی و زراعی آذربایجان غربی به ویژه ارومیه علاوه بر اینکه در سطح کشور مطرح هستند بلکه در منطقه نیز قابل عرضه بوده و بازار خاص خود را دارد که باید برای فروش آن بسترسازی صورت گیرد.از سوی دیگر؛ در خاورمیانه بعد از کشور لبنان سیب ارومیه حرف اول را می‌زند و این محصولات در اثر موهبت الهی، زمین‌های مستعد کشاورزی و در نتیجه تلاش کشاورزان به دست می‌آید بنابراین ،این انتظار وجود دارد متولیان امر برای فروش و عرضه آن اهتمام کرده در راستای بازاریابی اقدام کنند.خودداری از خرید سیب خارجی در شرایط کنونی می تواند یکی از راه حل های اقتصادی باشد و این در حالی است که انباشت چندین هزار تن سیب تولیدی این استان در سردخانه ها در ماههای پایانی سال گذشته یکی از مشکلات کشاورزان و باغداران آذربایجان غربی بود.این در حالی است که برندسازی و تجاری سازی محصولات شاخص بخش کشاورزی استان نیز می تواند بسیار راهگشا باشد. کارشناسان معتقدند در راستای توسعه بخش کشاورزی استان برندسازی از محصولات شاخص بخش کشاورزی مورد نیاز است تا به سوی تجاری سازی حرکت شود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۵:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


پنج − = 2