ضرورت تامین زیرساخت‌ها برای سرمایه‌گذاری دراستان

ضرورت تامین زیرساخت‌ها برای سرمایه‌گذاری دراستان

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : برخی از سرمایه گذاران فعال در استان آذربایجان غربی بدلیل مشکلات و موانعی که در این مسیر وجود دارد، از ادامه فعالیت خود منصرف شده و اقدام به سرمایه گذاری در استان های دیگر می کنند.
با عنایت به ظرفیت های فراوان استان آذربایجان غربی برای سرمایه گذاری باید در دولت تدبیر و امید تدبیری اندیشیده شود تا مسئولان استان از همه ظرفیت‌ها برای جذب سرمایه‌گذار در حوزه‌های مختلف استفاده ‌کنند.
باید زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در نقاط مختلف استان آذربایجان غربی فراهم شود و اگر هزینه زیرساخت‌ها مطرح نباشد سرمایه‌گذار در نقطه دیگری اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند.
در شرایط کنونی باید یک محور توسعه برای صنایع مختلف از جمله فعالیت‌های کشاورزی تعیین شود و پس از آن زیرساخت‌های لازم توسط شرکت گاز، برق و آب ارائه شود تا هزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری کاهش یابد.
باید فرض بر این گذاشته شود که نقشه‌ای برای استقرار زیرساخت‌ها فراهم شود و باید زیرساخت‌ها طوری فراهم شود تا به کاهش سرمایه‌گذاری منجر نشود. این در حالی است که ما نمی‌توانیم سرمایه‌گذاری را به طور زیاد از خطوط ارتباط خود فاصله دهیم و دسترسی به جاده یکی از ویژگی‌های لازم برای هر سرمایه‌گذاری است. این در حالی است که متاسفانه بدلایل مختلف تاکنون زمینه های مناسبی برای رشد سرمایه گذاری در شهرهای مختلف استان آذربایجان غربی فراهم نشده است که این امر به دلیل طولانی شدن روند اداری برای اجرای این پروژه ها است.
سرمایه گذاران همواره به دنبال راه های ساده و شفاف بوده و از طولانی شدن روند اداری برای سرمایه گذاری ها واهمه دارند و بدون شک نجات و توسعه آذربایجان غربی در گرو سرمایه گذاری مستمر است و توسعه شهری ارومیه نیز تنها با درآمدهای معمول شهرداری ها محقق نمی شود و به همین دلیل در شرایط کنونی باید به فکر جذب سرمایه گذار بود تا شاهد اجرایی شدن بسیاری از پروژه های مسکوت در شهر باشیم.
از سوی دیگر، افزایش سرمایه گذاری ها مساوی با افزایش اشتغال زایی برای جوانان است و می توان بدین وسیله به تعهدات اشتغالزایی برای حوانان اقدامات مناسبی انجام داد.
این در حالی است که مشکلات زیرساخت ها و بروکراسی های اداری طولانی و پیچیده به علت ناهماهنگی های موجود میان مدیران و دستگاه های مختلف با وجود شعارها و وعده های بیشمار در خصوص حمایت از سرمایه گذار و تسهیل فرآیندهای سرمایه گذاری در استان، در برخی موارد باعث می شود نه تنها سرمایه گذار رغبتی به سرمایه گذاری در آذربایجان غربی نشان دهد بلکه برخی از سرمایه گذاران فعال در این استان نیز بدلیل مشکلات و موانعی که در این مسیر وجود دارد، از ادامه فعالیت خود منصرف شده و اقدام به سرمایه گذاری در استان های دیگر می کنند.
کارشناسان اقتصادی معتقدند برای حل مشکل اصلی سرمایه گذاری در استان باید متولیان امر در جهت تامین زیر ساخت های سرمایه گذاری هماهنگ عمل کنند، چرا که فقط با تامین زمین مشکل سرمایه گذاری در استان حل نمی شود.
این در حالی است که مشکل سرمایه گذاری در آذربایجان غربی باید از نظر سخت افزاری و نرم افزاری حل شود و با توجه به تغییرات موقعیتی و اقتصادی متولیان و دستگاه های مربوطه برای سرمایه گذاری باید با یکدیگر تعامل داشته باشند تا بتوانند در کمترین زمان ممکن سرمایه گذار را برای سرمایه گذاری جذب کنند.
تامین زیر ساخت ها نقش اصلی در سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار دارد اما باید به فرهنگسازی سرمایه گذاری نیز توجه جدی داشت. از سوی دیگر؛ شهرک های صنعتی استان در بخش تامین زمین برای سرمایه گذاران نقش اصلی خود را ایفا می کند اما دستگاه های دیگر نیز باید برای جذب سرمایه گذار باید هماهنگ با یکدیگر در سریع ترین زمان ممکن و در یک زمان مشخص پاسخ دهنده سرمایه گذار باشند.
با توجه به بروکراسی های طولانی مدت اداری و موانع قانونی باعث کاهش رغبت سرمایه گذاران در استان شده است و برخی از افراد به نام سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در استان با تصرف کردن زمین منابع طبیعی اقدام به سرمایه گذاری می کنند و هدف آنها از سرمایه گذاری فقط گرفتن تسهیلات بانکی برای سرمایه گذاری است.این افراد پس از دریافت تسهیلات بانکی پروژه های سرمایه گذاری را به مدت طولانی رها می کنند و هیچ نهادی تکمیل سرمایه گذاری این افراد را پیگیری نمی کند. البته گرایش منفی مدیران یکی دیگر از عوامل کاهش رغبت سرمایه گذاران در استان آذربایجان غربی است و برای استفاده از پتانسیل ها و ظرفیت ها باید از افرادی که در استان از امکانات مختلف برخوردار هستند استفاده کرد.
کارشناسان اقتصادی نیز بر این باورند که بررسی مزیت ها و ظرفیت های شهرستان ها برای سرمایه گذاری موثر است و شهردارهای شهرستان ها با بررسی مزیت های شهری خود برای جذب سرمایه گذار باید اقدام کنند.
این در شرایطی است که با وضعیت فعلی کاهش بودجه کشور، دستگاه های دولتی برای تامین اعتبار نباید امیدی به حمایت دولت داشته باشند و با افزایش زیر ساخت های سرمایه گذاری و کاهش بروکراسی های اداری نسبت به دستیابی به اعتبارات داخلی و جذب سرمایه گذار در استان اقدام کنند.
پتانسیل ها و ظرفیت های استان به علت نبود شایسته سالاری، استراتژی مشخص و نقشه راه موجب هدر رفت سرمایه می شود و برای استفاده بهینه از ظرفیت ها باید با انجام مطالعات مناسب و فرهنگسازی در بخش سرمایه گذاری را گسترش داد و اقدام به جذب سرمایه گذار در حوزه های مختلف کرد.
مدیران دستگاههای مختلف باید اهتمام خود را برای فراهم کردن فضایی امن و مطمئن برای سرمایه‌گذاران به کار گیرند و اجازه هیچگونه ایجاد شائبه ناامنی را ندهند. پر واضح است که برای وصول به این مهم؛ باید همه دستگاه‌های استان در کنار رسالت‌های قانونی خود، تسهیل فرایند سرمایه‌گذاری توسط بخش‌خصوصی را فراهم کنند.
دستگاه‌های استان موظفند به استناد قوانین موجود، راهگشای سرمایه‌گذاری باشند و هیچ قانونی برای ایجاد مانع در مسیر سرمایه‌گذاری و اشتغال وضع نشده است و اگر کسی به استناد قوانین، مانع از سرمایه‌گذاری شود قطعا مغایر با نیت قانون‌گذار و خواست دولت حرکت کرده است.این در حالی است که حمایت از جذب سرمایه‌گذار و ایجاد اشتغال پایدار محورهایی برای ایجاد بسترهای لازم و زیرساخت‌های مهم برای رونق اقتصادی و صنعتی در آذربایجان غربی است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۴:۵۱ ق.ظ

دیدگاه


− 5 = هیچ