ضرورت تأسیس واحدهای بزرگ فرآوری سنگ‌های تزئینی در آذربایجان غربی

ضرورت تأسیس واحدهای بزرگ فرآوری سنگ‌های تزئینی  در آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: ظرفیت‌های کم‌نظیر و مزیت‌های بی‌بدیل آذربایجان غربی در استخراج سنگ‌های گرانیت و معادن دیگر نشان می‌دهد که بسترهای محقق شدن خط مشی صادرات غیر نفتی در استان آذربایجان غربی بیش از سایر استان‌ها فراهم است.
برای تحقق اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی و رونق تولید باید از ظرفیت‌های مختلف در داخل کشور بهره برد. اکنون که موضوع اقتصاد مقاومتی در صدر برنامه‌های اقتصادی دولت و نظام قرار گرفته باید با در نظر گرفتن توانایی‌های انسانی، قابلیت‌های طبیعی و با در نظر گرفتن مقتضیات زمان برای محقق کردن این مهم تلاش کرد.
توسعه صادرات غیرنفتی در برنامه‌های اقتصادی در سال‌های گذشته جزء اولویت‌های کشور قرار گرفته است و این موضوع اهمیت پرداختن به ظرفیت‌های بخش صنعت و معدن در استان‌های مختلف از جمله در آذربایجان غربی که ذخایر عظیمی در این حوزه دارد را بیش از پیش نمایان می‌کند. نگاهی گذرا به ظرفیت‌های کم‌نظیر و مزیت‌های بی‌بدیل آذربایجان غربی در استخراج سنگ‌های گرانیت و معادن دیگر نشان می‌دهد که بسترهای محقق شدن خط مشی صادرات غیر نفتی در استان آذربایجان غربی بیش از سایر استان‌ها فراهم است.
استان آذربایجان‌غربی در بخش صنعت و معدن ظرفیت‌های کم‌نظیری دارد و در صنایع مختلف از مزیت‌های بی‌بدیلی برخوردار است که باید به برندسازی آن‌ها و ثبت محصولات به نام استان تلاش شود چرا که در این صورت به ارزش اقتصادی این محصولات به مراتب افزوده می‌شود.
این استان مقام اول استخراج سنگ گرانیت در کشور را داراست و سنگ‌های گرانیت آذربایجان غربی با تنوع رنگ مشکی، سبز، گل بهی، گل پنبه‌ای، طوسی و شکلاتی موجود است. هم اکنون ۵۶ معدن سنگ گرانیت در حال بهره?برداری در استان وجود دارد که سالانه ۲۹۱ هزار تن سنگ گرانیت از این معادن استخراج می‌شود و بیش از ۸۰ نوع سنگ تزئینی در این خطه وجود دارد.
آذربایجان غربی با داشتن ۸۰ نوع و رنگ سنگ تزئینی از قطب‌های مهم سنگ‌های تزئینی کشور به شمار می‌رود و در حال حاضر ۱۴ میلیون تن ماده معدنی از معادن استان استخراج می‌شود و اگر از این فرصت‌های بی‌بدیل طبیعی و خدادادی بهره‌برداری اصولی شود، آذربایجان‌غربی می‌تواند در مسیر توسعه شتاب بیشتری بگیرد.
آمارها نشان می‌دهد از مجموع ۲۷۵ فقره پروانه اکتشاف صادر شده برای فعالیت‌های معدنی در آذربایجان غربی ۱۲۷ مورد مربوط به سنگ‌های تزئینی است و این استان معدن سنگ‌های تزئینی از جمله گرانیت، دولومیت، تراورتن، مرمر، گنگلومرا و بازالت است. این استان در شاخص برخورداری از معدن یکی از رتبه‌های ممتاز کشور را از آن خود کرده است طبق آمار رسمی هم اکنون ۴۰۱ معدن با ظرفیت تولید ۱۴ میلیون تن مواد معدنی و ایجاد اشتغال برای پنج هزار نفر در استان فعالیت می‌کنند.
نیم نگاهی به آمار رسمی سازمان صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که از ۲۷۵ پروانه اکتشاف صادر شده تاکنون،۱۲۷ فقره مربوط به سنگ‌های تزئینی از جمله گرانیت، مرمر، تراورتن، دولومیت و بازالت است. همچنین ۲۶۰ معدن فعال در آذربایجان غربی وجود دارد که در این واحدها ۵هزار و ۸۰۰نفر مشغول به کار هستند. بیشترین تعداد معادن سنگ تزئینی گرانیت در شهرستان پیرانشهر وجود دارد و هم اکنون ۱۵ معدن سنگ تزئینی گرانیت در شهرستان پیرانشهر قرار دارد. شهرستان‌های مهاباد، تکاب، شاهین دژ و ارومیه بیشترین معادن سنگ گرانیت استان را دارا هستند.
این در حالی است که خروج سنگ‌های تزئینی از آذربایجان غربی به دلیل نبود کارخانه‌های فراوری یکی از مشکلات و دغدغه مسئولان این استان است. البته برای این منظور با صدور مجوز پنج واحد فراوری سنگ‌های معدنی در استان موافقت به عمل آمده است که باید منتظر بود تا دید چه اتفاقی خواهد افتاد. طبق اعلام مسئولان هر یک از این کارخانه‌ها پس از بهره‌برداری ظرفیت فرآوری یک میلیون متر‌مربع را دارند و امید است با بهره‌برداری از این واحدها سنگ‌های تزئینی استان در داخل استان فراوری شوند.
این در حالی است که ضرورت جلوگیری از خروج سنگ‌های تزئینی از آذربایجان غربی یک اولویت مهم است و خروج سنگ‌های تزئینی از آذربایجان غربی یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان ارشد استان و فعالان بخش معدن باید باشد. چرا که آذربایجان غربی کلکسیون سنگ‌های تزئینی کشور به شمار می‌رود ولی متأسفانه این سنگ‌ها با خروج از استان توسط سایر استان‌ها فرآوری می‌شود.
صدور مجوز تاسیس واحدهای بزرگ فرآوری سنگ‌های تزئینی در استان یک اولویت مهم است و با هدف تامین زیرساخت‌های معدنی در بخش فرآوری معدنی، مجوز تاسیس واحدهای بزرگ فرآوری سنگ‌های تزئینی با ظرفیت بالای میلیون متر مربع برای هر واحد باید صادر شود.
تاسیس این واحدها می‌تواند بخشی از مشکلات حوزه معدن رفع و ارزش افزوده سنگ‌های تزئینی نصیب خود استان شود.
این در شرایطی است که نبود واحدهای فرآوری سنگ‌های تزئینی باعث شده این سنگ‌ها با قیمت بسیار ناچیز برای فرآوری به استان‌های دیگر منتقل شود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۴:۰۳ ق.ظ

دیدگاه


+ 9 = هفده