- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

ضرورت بهره گیری از تکنولوژی های نوین در واحدهای تولیدی آذربایجان غربی

Posted By admin On شهریور ۱۸, ۱۳۹۳ @ ۳:۵۷ ق.ظ In اقتصادی | No Comments

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : بخش بزرگی از واحدهای تولیدی استان آذربایجان غربی در حوزه های مختلف نیازمند نوسازی و بهسازی ماشین آلات و خطوط تولیدی خود با بهره گیری از فناوری های جدید است.
در سالهای گذشته سرمایه‌گذاری های خوبی در حوزه صنعت و به خصوص صنعت طیور استان آذربایجان غربی صورت گرفته است ولی متاسفانه پایین بودن تکنولوژی های به کار رفته منجر به این شده که سطح تولید پایین باشد و این تکنولوژی بر کیفیت محصول نیز تاثیر نامطلوب بگذارد.
برای فعال کردن و بالا بردن ظرفیت تولید در استان باید بهسازی و نوسازی این واحدها و ارتقای تکنولوژی های به کار رفته شده در آنها عملیاتی شود.
بخش بزرگی از واحدهای تولیدی استان آذربایجان غربی در حوزه های مختلف نیازمند نوسازی و بهسازی ماشین آلات و خطوط تولیدی خود با بهره گیری از فناوری های جدید است.
این در حالی است که رشد اقتصادی زمانی حاصل می شود که بخشی از این رشد بدون سرمایه گذاری بلکه با افزایش بهره وری واحدهای تولیدی افزایش یابد که نمونه آن در واحدهای پرورش طیور است که امکان جوجه ریزی در سالنهای هوشمند ۵۰ درصد افزای و طول دوره جوجه ریزی کاهش می یابد و همچنین کیفیت محصول نیز با کاهش بازمانده های دارویی افزایش پیدا می کند که برای بهبود شاخص سلامت حائز اهمیت بوده و به افزایش تولید ناخالص داخلی بخش نیز کمک شایانی می کند که این موضوع نیز در استان به عنوان یک مطالبه جدی پیگیری خواهد شد.
با بهره گیری از تکنولوژی های نوین در واحدهای تولیدی استان باید فضایی ایجاد شود تا قشر تحصیل کرده نیز در این واحد ها مشغول به کار شوند و این نکته برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی بسیار حائز اهمیت است.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که صنعت موتور محرک توسعه آذربایجان غربی است و با توجه به موقعیت استان و مرزی بودن آن و همچنین نزدیکی به بازارهای فروش، رونق صنعت توسعه همه جانبه استان را در پی دارد به عنوان لوکوموتیو و کشنده بخش کشاورزی برای استفاده حداکثری از ظرفیت های آن عمل خواهد کرد.
از سوی دیگر؛ استان آذربایجان غربی در شاخص های توسعه انسانی شامل سلامت، نرخ سواد و درآمد سرانه در رتبه های ۲۶ الی ۲۹ کشور قرار دارد و فعالیت های اقتصادی با اولویت هایی که در نظریه پایه توسعه استان مدنظر است و اتخاذ راهبردهای مصوب شورای برنامه ریزی و توسعه استان امید می رود در پایه برنامه ششم توسعه به ۱۰ استان اول کشور ارتقا پیدا کنیم.
این در شرایطی است که استان آذربایجان‌غربی به دلیل اینکه یکی از مناطق محروم کشور قلمداد می‌شود و کمتر مورد توجه دولت ها بوده است همواره از توسعه و پیشرفت در شان و اندازه ظرفیت های فوق العاده بالای خود محرم بوده و در حوزه صنعت و تولید و جذب توریست و همچنین بخش معادن و غیره هنوز به جایگاه اصلی خود نرسیده است.
اقتصاد و توسعه آذربایجان غربی در همه ابعاد و ظرفیت ها در گرو نگاه علمی و دقیق به مقوله صنعت است و خودکفایی و پیشرفت در زمینه های مختلف زمانی به ارمغان می آید که مدیران اجرایی استان در با همدلی و هماهنگی حرکت کرده و با همگرایی و هم افزایی ظرفیت ها ، در صدد رفع مشکلات و برطرف کردن موانع قانونی توسعه و صنعتی شدن برآیند.
برای حرکت به سمت توسعه و پیشرفت باید زمینه صنعتی شدن استان فراهم شود و در همه حوزه ها مقدمات کار فراهم گردد. مسئولان دستگاههای مختلف اجرایی در حوزه کشاورزی ، صنایع مختلف و معادن و سایر بخش ها باید تمام قدمهایی را که می تواند در جهت حمایت از تولید داخلی موثر باشد، بردارند و واحدهای صنعتی و تولیدی مستقر در شهرکهای صنعتی آذربایجان غربی از توان و پتانسیل بالایی برخوردار هستند و برگزاری نمایشگاه ها و ارایه توانمندی ها می تواند گامی مهم در جهت شناساندن این توانایی ها داشته باشد.
اگر تمام واحد‌های غیرفعال و نیمه‌فعال بخش تولیدی و صنعتی با تامین نقدینگی شان به چرخه تولید برگشته و مجددا مورد بهره‌برداری کامل قرار گیرند قطعاً در تمامی زمینه ها به خودکفایی خواهیم رسید و این امر به زمان تامین اعتبارات، میزان منابع اختصاصی و شرایط اقلیمی بستگی دارد.
در حالی که اغلب واحدهای تولیدی آذربایجان غربی به دلیل کمبود نقدینگی قادر به ادامه فعالیت نیستند، تسهیلات بانکی مصوب استان به دلیل عدم جذب، دیرکرد در تخصیص بخش از تسهیلات ابلاغی، سود بالا و چرخه طولانی مدت اداری برای تخصیص، در بهبود عملکرد واحدها عملا بی تاثیر بوده است.
این در حالی است که یکی از مهمترین اهرم های حمایتی اعتبارات استانی، استفاده از تسهیلات بنگاه های زودبازده برای احیای صنعت و یا حتی ایجاد واحد صنعتی جدید است.
این در شرایطی است که موضوع عدم همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات نیز داستان دیگری است که مانع تولید در استان آذربایجان غربی می شود به طوری که بین مصوبات استانی و ابلاغ از بانک ها تفاوت بسیاری وجود دارد و این موضوع موجب شده تخصیص تسهیلات اندک باشد.اغلب بانک ها به بهانه عدم همخوانی منابع و مصارف از پرداخت این تسهیلات طفره می روند و این در حالی است که در بودجه استانی بانک ها رقم ها ذکر شده و بر پرداخت آن تاکید شده است و ضروری است از این طریق سرمایه در گردش واحدهای تولیدی فراهم شود.اما خلاء اجرایی یکی از مهمترین طرح های حمایت از واحدهای تولیدی کارگروه اشتغال در حالی به قوت خود باقی است که طبق اظهارات مدیران ارشد استانی نزدیک به ۷۰ درصد واحدهای تولیدی استان در وضعیت تعطیل و رکود به سر می برند.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%b6%d8%b1%d9%88%d8%b1%d8%aa-%d8%a8%d9%87%d8%b1%d9%87-%da%af%d9%8a%d8%b1%d9%8a-%d8%a7%d8%b2-%d8%aa%d9%83%d9%86%d9%88%d9%84%d9%88%da%98%d9%8a-%d9%87%d8%a7%d9%8a-%d9%86%d9%88%d9%8a%d9%86-%d8%af%d8%b1/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.