ضرورت برندسازی شرکت های دانش بنیان آذربایجان غربی

ضرورت برندسازی شرکت های دانش بنیان  آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: بازاریابی، جایگاه و ارزش محصول، تعریف برند، اهمیت برند، برندسازی ساختن نام برند، برندهای برتر، ارزش ویژه برند ارزیابی برند و نحوه ثبت برند از دیگر موضوعاتی است که در دنیای امروز برای رشد و توسعه اقتصادی نیاز است.
برند و برند سازی در راستای حمایت از توسعه تجاری سازی محصولات دانش بنیان و کمک به شرکت های تولید کننده کالا و خدمات با ارزش افزوده بالا در استان آذربایجان غربی برای حضور موثر در بازارهای هدف یک ضرورت و اولویت اساسی برای واحدهای صنعتی است. برگزارشد.در حوزه برند سازی باید شرکت های تولیدکننده محصولات با ارزش افزوده بالا در استان با مبانی نظری و مفاهیم برند و برندسازی و مدیریت برند با کاربرد الگوها و فنون مربوط به آن آشنا شوند.کارشناسان اقتصادی بر این باورند که بازاریابی، جایگاه و ارزش محصول تعریف برند، اهمیت برند، برندسازی ساختن نام برند، برندهای برتر، ارزش ویژه برند ارزیابی برند و نحوه ثبت برند از دیگر موضوعاتی است که در دنیای امروز برای رشد و توسعه اقتصادی نیاز است.به نظر می رسد باید دستگاههای متولی و مسئول از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی و شرکت شهرک های صنعتی استان با هدف آشنا سازی واحدهای تولیدکننده کالا و خدمات با ارزش افزوده بالا در استان با مباحث تخصصی بازاریابی مجموعه کارگاه های آموزشی را نظیر روش های نفوذ به بازارهای هدف، اصول بازاریابی بین المللی، اصول و روش های نوین تبلیغات، اصول و فنون مذاکره و تکنیک های فروش برگزار کنند.این در حالی است که برخی واحدهای تولیدی با وجود کیفیت بالای محصولات و توانایی در صادرات، به دلیل ناآگاهی از نحوه ورود به بازارهای جهانی و بی‌اطلاعی از قوانین و مقررات صادرات از ورود به عرصه تجارت بین الملل باز می‌مانند.علاوه بر بخش دولتی، بخش خصوصی نیز به دلایل مختلف از جمله رقابت‌های ناسالم، موفق به ایجاد شرکت‌های صادراتی نشده است. شرکت‌های توانمند در امر صادرات در صورتی که آماده به همکاری و در اختیار قرار دادن تجربیات صادراتی خود برای سایر واحدها باشند، زمینه برای صادرات واحدهای ضعیف‌تر نیز مهیا می‌شود.شرکت های دانش بنیان استان نیز در مقوله برند سازی باید سریع وارد عمل شوند شرکتها و مؤسسات دانش‌بنیان، در واقع شرکت یا موسسه خصوصی و یا تعاونی هستند که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید کالا و خدمات در حوزه فناوری های برتر و باارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم‌افزارهای مربوط تشکیل می‌شود.عدم استفاده اکثر شرکت های دانش بنیان و همچنین بنگاه‌های موجود در واحدهای صنعتی استان آذربایجان غربی از فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک، مانعی برای رشد صادرات این بنگاه‌هاست. نبود سرمایه در گردش برای تکمیل زیرساخت های برق و گاز، معوقات بانکی و برند سازی از مهم ترین مشکلات واحدهای صنعتی است که برای حل این مشکلات باید تصمیمات لازم توسط مسئولان مربوطه اتخاذ و پیگیری شود.به نظر می رسد بخش صنعت از شاخص های مهم اقتصادی آذربایجان غربی است که اگر حمایت و اعطای تسهیلات به این بخش منجر به ایجاد تجارت در حوزه صنعت نشود نمی توان در این حوزه به پایداری رسید. از سوی دیگر خشکسالی های اخیر و همچنین پدیده خشک شدن دریاچه ارومیه طی سال های اخیر باعث شده تا کشاورزی استان آرام آرام به حاشیه رفته و موضوع صنعتی کردن آذربایجان غربی در رسانه ها مطرح شود.اگر چه سیاست های اعمالی دولت برای تولید و کشت محصولات کشاورزی یکی از محورهای توسعه آذربایجان غربی می تواند باشد و باید از این امکان و ظرفیت برای نیل به رشد و توسعه استان بهره برد و این استان توانسته در تولید محصولات کشاورزی از جمله سیب، گندم و انگور همواره جزو برترین ها باشد. میزان تولید محصول گندم در استان افزون بر ۶۰۰ هزار تن است که با این میزان تولید، آذربایجان غربی در رتبه های برتر تولید گندم در کشور قرار دارد ولی برای آینده باید نسخه دیگری پیچید و صنعت استان را توسعه داد و زیر ساخت های آن را تقویت نمود.در این میان کارشناسان اقتصادی معتقدند که در بحث صنعت استان نیز علاوه بر نبود سرمایه در گردش برای تکمیل زیرساخت های برق و گاز و معوقات بانکی که جزء مشکلات واحدهای صنعتی است ولی برند سازی و تجاری سازی محصولات نیز از مهم ترین مشکلات واحدهای صنعتی است و باید بازار فروش این محصولات را زمینه سازی کند.این در حالی است که برند محصولات واحدهای صنعتی سیب استان نباید مغفول بماند بلکه لازم است برای عرضه آن به طور گسترده زمینه‌سازی صورت گیرد. محصولات صنعتی آذربایجان غربی به ویژه ارومیه علاوه بر اینکه در سطح کشور مطرح هستند بلکه در منطقه نیز قابل عرضه بوده و بازار خاص خود را دارد که باید برای فروش آن بسترسازی صورت گیرد.خودداری از خرید محصولات واحدهای صنعتی خارجی در شرایط کنونی می تواند یکی از راه حل های اقتصادی باشد و این در حالی است تبلیغ و ترویج تولیدات داخلی و بومی استان آذربایجان غربی باید بیش از پیش رونق یابد.برند سازی و تجاری سازی محصولات واحدهای صنعتی استان علاوه بر اینکه ماندگاری آنها را افزایش می دهد سبب ایجاد جذب نقدینگی در این بخش می شوداین در حالی است که برندسازی و تجاری سازی محصولات شاخص بخش صنعت استان نیز می تواند بسیار راهگشا باشد. کارشناسان معتقدند در راستای توسعه بخش صنعتی استان برندسازی از محصولات شاخص بخش صنعت مورد نیاز است تا به سوی تجاری سازی حرکت شود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۶:۰۰ ق.ظ

دیدگاه


سه + = 9