ضرورت بازسازی و احیای صنایع نیمه تعطیل و راکد آذربایجان غربی

ضرورت بازسازی و احیای  صنایع نیمه تعطیل  و راکد آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: توسعه بازار کار آذربایجان غربی در گرو جلوگیری از واردات بی رویه، پرداخت سهم صنایع از محل هدفمند سازی یارانه‌ها، راه اندازی و تکمیل کارخانه های مولد و مادر در استان است.
نادر قاضی پور، نماینده جسور مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی از جمله نمایندگانی است که به دور از حاشیه‌ها و شانتاژ های خبری برخی رسانه‌ها هر از چند گاهی در حوزه های مختلف اقتصادی استان آذربایجان غربی شخصا ورود کرده و در جریان دقیق واقعیت‌های واحدهای صنعتی قرار می‌گیرد.
موضوع صنایع راکد و نیمه تعطیل استان یک داستان تکراری است و اینکه صاحبان واحدهای صنعتی چند سالی است که توان بازپرداخت تسهیلات بانکی را ندارند باعث شده تا نادر قاضی پور به همین بهانه و برای چندمین بار در یکی از جلسات بررسی مشکلات واحدهای صنعتی استان حضور یابد.
قاضی پور روز گذشته در جلسه بررسی مشکلات شرکت صنایع غذایی نوین نسیم که با حضور مدیران بانک‌های ملی و صنعت و معدن، نماینده معاونت غذا و دارو، رئیس امور مالیاتی و مدیرعامل شرکت نوین نسیم در حوزه ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی برگزار شد،
حمایت و تقویت تولید داخلی را تنها راه حل مشکل بیکاری و اشتغال جوانان عنوان کرد و افزود: باید با رونق بخشیدن به تولید و صنعت از نیروهای متخصص و تحصیل کرده برای رونق اقتصادی استان استفاده و به اشتغال جوانان کمک کنیم.
وی در این جلسه اضافه کرد که در این مقطع حساس زمانی همه دستگاه‌ها و مسئولان اجرایی استان باید دست در دست هم دهند و با حل و فصل مشکلات واحدهای تولیدی و تسهیل روند فعالیت آن‌ها بستر لازم را برای دوام تولید داخلی و حمایت از آن فراهم کنند.
جعفرصادق اسکندری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی نیز در این جلسه بازسازی و احیای صنایع نیمه تعطیل و راکد استان و بازگردان آن‌ها به چرخه توسعه و تولید را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سازمان در سال جاری عنوان کرد.
وی افزود که در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی باید سعی کنیم تا مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی مورد توجه بیشتری قرار گیرد و این سازمان در راستای این شعار ملی در حال رفع مشکلات با واحدهای صنعتی، کارآفرینان و تولید کنندگان و همراهی بیش از پیش با آن‌ها است.
در این جلسه مسائل و مشکلات شرکت صنایع غذایی نوین نسیم واحد تولید کننده پنیر پیتزا و شیر و دوغ پاستوریزه در ارتباط با امور مالیاتی، اداره نظارت بر مواد غذایی و مشکلات سرمایه در گردش و معوقات بانکی با حضور نمایندگان دستگاه‌های مربوطه و بانک‌های عامل بررسی و راهکارهای لازم برای رفع این مشکلات و راه اندازی مجدد این واحد صنعتی اتخاذ شد.این در حالی است که برای حرکت به سمت توسعه و پیشرفت باید زمینه صنعتی شدن استان فراهم شود و در همه حوزه‌ها مقدمات کار فراهم گردد. مسئولان دستگاه‌های مختلف اجرایی در حوزه کشاورزی، صنایع مختلف و معادن و سایر بخش‌ها باید تمام قدم‌هایی را که می‌تواند در جهت حمایت از تولید داخلی موثر باشد- بردارند و واحدهای صنعتی و تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی از توان و پتانسیل بالایی برخوردار هستند و برگزاری نمایشگاه‌ها و ارایه توانمندی‌ها می‌تواند گامی مهم در جهت شناساندن این توانایی‌ها داشته باشد.این در حالی است که باید دستگاه های دولتی و خصوصی مرتبط با امور واحدهای تولیدی مسیر کمک به این واحدها را هموار کنند و در راستای بالا رفتن پتانسیل واحدهای تولیدی استان به خصوص در حوزه صنعتی و معدنی باید مساعدت‌ها و تلاش‌های دستگاه های دولتی و خصوصی مرتبط با امور مربوط به این واحدها بیشتر شده و موانع موجود در مسیر این واحدها به سرعت رفع شود.
نبود کارخانه های مولد و مادر دلیلی بوده بر اینکه آذربایجان غربی نتواند به یک استان صنعتی تبدیل شود و این در حالی است که با مکانیزه کردن کشاورزی و توسعه کارخانه های فن آوری مواد غذایی، توجه به صنعت گردشگری و راه اندازی کارخانه پتروشیمی می‌توان تغییراتی در وضعیت صنعت استان به وجود آورد.
از سوی دیگر عدم حمایت از واحدهای تولیدی استان موجب شده شهرک‌های صنعتی در حد یک فروشگاه و انبار تنزل پیدا کند. به طوری که با وجود احداث سوله های متعدد فعالیت تولیدی قابل توجهی در فاز های یک و دو ارومیه انجام نمی‌شود و تعداد واحدهای راکد رو به افزایش است.
این در شرایطی است که علت رکود واحدهای صنعتی استان در سیاست‌گذاری‌های نادرست است. مسئولان استانی در برخی موارد غافل از پتانسیل‌های منطقه، سرمایه‌ها را به سمت و سوی نادرستی هدایت می‌کنند. کارشناسان معتقدند سیاست گذاری‌های جدید با هدف توسعه بازار کار آذربایجان غربی باید به مواردی از جمله جلوگیری از واردات بی رویه، پرداخت سهم صنایع از محل هدفمند سازی یارانه‌ها، راه اندازی و تکمیل کارخانه های مولد و مادر در استان را مد نظر داشته باشد.
راه اندازی راه آهن و اتصال به مسیر ترانزیت بین‌المللی، ایجاد منطقه های آزاد تجاری بیشتر در استان، سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و توجه ویژه در بخش توریسم نیز از جمله اقداماتی است که می‌تواند به حرکت صنعتی شدن آذربایجان غربی شتاب بخشد.
این در شرایطی است که مشکلات موجود در تخصیص منابع بانکی به صنایع مشکل‌دار از مهم‌ترین موانع توسعه واحدهای صنعتی آذربایجان غربی است و بزرگ‌ترین مشکل واحدهای صنعتی کمبود نقدینگی محسوب می‌شود. مشکلات نقدینگی موجب فعالیت واحدهای صنعتی با ظرفیت پایین‌تر از ظرفیتی اسمی شده است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۳۶ ق.ظ

دیدگاه


7 + = چهارده