ضرورت ایجاد منطقه ویژه اقتصادی تولید مواد غذایی در آذربایجان غربی

ضرورت ایجاد منطقه ویژه اقتصادی تولید مواد غذایی  در آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: وجود مراکز علمی و تحقیقاتی تخصصی صنایع غذایی در ارومیه از جمله، مراکز تحقیقات رفرنس جهانی آرتمیا، پژوهشکده سیب و انگور، مرکز تحقیقات شیلات و مرکز کشت هیدروپونیک جهاد دانشگاهی از عوامل توسعه صنایع غذایی آذربایجان غربی محسوب می‌شوند.
آذربایجان غربی به دلیل موقعیت جغرافیایی و طبیعی پتانسیل‌های فراوانی در بخش صنایع غذایی دارد و کشاورزی و دامداری و طبیعت آذربایجان‌غربی باعث شده تا رشد قابل توجهی در حوزه تولید مواد غذایی در این منطقه اتفاق بیفتد.وجود مراکز علمی و تحقیقاتی تخصصی صنایع غذایی در ارومیه از جمله، مراکز تحقیقات رفرنس جهانی آرتمیا، پژوهشکده سیب و انگور، مرکز تحقیقات شیلات و مرکز کشت هیدروپونیک جهاد دانشگاهی از عوامل توسعه صنایع غذایی محسوب می‌شوند.
آذربایجان غربی در تولید برخی محصولات غذایی رتبه نخست را به خود اختصاص داده است و این استان رتبه نخست کشوری در تولید عسل، سیب درختی و تعداد و قدمت کارخانجات کنسانتره و آب میوه را دارا است.
آذربایجان غربی به عنوان قطب تاکداری کشور با پنجاه واریته انگور و تولید بیش از ۲۲۰ هزار تن انگور در سال شهرت دارد و توانمندی قابل توجه آذربایجان‌غربی در بخش تولید ماشین‌آلات صنایع غذایی یکی از عوامل احداث شهرک فن‌آوری الکترونیک و صنایع غذایی ارومیه است.
کشت ۲۲ نوع محصول زراعی آبی و ۱۰ نوع محصول زراعی دیمی و خودکفایی آذربایجان‌غربی در تولید محصولات زراعی و باغی و همچنین تولید مازاد بر مصرف محصولات گندم، چغندر قند، نخود، سیب و انگور در رشد و توسعه صنایع غذایی این استان تاثیر مثبت داشته است.
وجود NGO و تشکل‌های تخصصی متعدد و فعال در صنایع غذایی از سایر پتانسیل‌های حوزه صنایع غذایی آذربایجان‌غربی است.
این در حالی است که شهرک فن‌آوری الکترونیک و صنایع غذایی ارومیه که سال گذشته با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افتتاح شد، یکی از شهرک‌های مطرح استان آذربایجان غربی است که در آینده نزدیک به قلب تپنده فن‌آوری و صنعت آذربایجان‌غربی تبدیل خواهد شد. این شهرک اکنون در مسیر پیشرفت قرار دارد.این شهرک با هدف توسعه فرهنگ کارآفرینی، تربیت نیروی انسانی مورد نیاز، ایجاد مشاغل مولد متکی بر دانش در سطح منطقه، توسعه و ارتقای واحدهای فناور برای حضور در بازارهای جهانی، ایجاد فضایی مناسب برای رشد خلاقیت‌ها و توسعه تکنولوژی شرکت‌های کوچک و متوسط، تلاش منظم و مستمر برای تامین نیازهای حال و آینده و افزایش اقتدار ملی از طریق بها دادن به تحقیق عملی و توسعه تکنولوژی احداث شده است.در حال حاضر آزمایشگاه‌های مرجع در شهرک فن‌آوری الکترونیک و صنایع غذایی ارومیه استقرار یافته است و این آزمایشگاه‌ها در حوزه الکترونیک و صنایع غذایی دارای استانداردهای بین‌المللی هستند و می‌توانند در ارائه خدمات آزمایشگاهی به واحدهای صنعتی استان بسیار مؤثر و تأثیرگذار باشند.این در شرایطی است که می‌توان ادعا کرد وجود کلینیک‌های صنعتی در شهرک فن‌آوری الکترونیک و صنایع غذایی ارومیه بسیار مهم و ضروری است و این کلینیک‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله بسته‌بندی، دانش فنی، ماشین‌آلات و … آماده ارائه خدمات به صنعتگران هستند.فعالان و متخصصان حوزه صنعت استان بر این باورند که اگر فن‌آوری به عرضه و فروش منتقل شود، موجب تحولات عظیمی در صنایع مختلف آذربایجان غربی خواهد شد و با همت مسئولان امر شهرک فن‌آوری الکترونیک و صنایع غذایی ارومیه در آینده نزدیک به قلب تپنده فن‌آوری و صنعت آذربایجان‌غربی تبدیل می‌شود. راه اندازی آزمایشگاه مرجع الکترونیک و آزمایشگاه مرجع صنایع غذایی در این شهرک موجب خواهد شد تا واحدهای تولیدی برای دریافت گواهی‌نامه های بین‌المللی دیگر دغدغه‌ای نداشته باشند. تاسیس کلینیک‌های تخصصی با موضوعات مختلف از جمله بسته بندی، دانش فنی، ماشین آلات و … در این شهرک فناوری از دیگر افتخارات این شهرک محسوب می‌شود که تاثیرات زیادی در توسعه صنایع استان خواهد داشت.
مجموعه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های آذربایجان غربی در حوزه تولید مواد غذایی باعث شده که ضرورت احداث و راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی تولید مواد غذایی در استان در حال حاضر بیش از پیش نمایان شود و در صورت احداث؛ این منطقه به عنوان تنها منطقه ویژه و بزرگ‌ترین مجتمع تولید مواد غذایی کشور فعالیت خواهد کرد.
از سوی دیگر با توجه به ظرفیت‌های موجود در آذربایجان غربی در بخش تولید مواد غذایی، هر نوع سرمایه گذاری در این استان توجیه اقتصادی بالایی دارد، بنابراین باید تلاش کرد که سرمایه گذاری‌های کوچک را به این سمت سوق داد.ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف در آذربایجان غربی باید از اولویت‌های برنامه‌های توسعه‌ای استان به شمار رود و مسوولان حوزه‌های مرتبط و بانک‌ها باید بر این امر، اهتمام بیشتری داشته باشند.
این در حالی است که مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی استان به خصوص واحدهای تولید مواد غذایی در حوزه سرمایه گذاری باید احصاء شده و زمینه لازم برای برطرف شدن این مشکلات فراهم شود تا بتوان گام‌های خوبی را در راستای توسعه روز افزون استان برداشت.
به گفته کارشناسان اقتصادی؛ عدم فعالیت برخی از واحدهای تولیدی غذایی استان و نبود سرمایه مناسب به ویژه در بخش سرمایه در گردش عاملی مهم در نیمه فعال بودن یا رکود این واحدهاست و همکاری مسوولان دستگاه‌های اجرایی مرتبط و بانک‌ها در رفع این مشکل می‌تواند کارگشا باشد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۳:۵۶ ق.ظ

دیدگاه


نُه + = 18