نماينده مردم سردشت درمجلس:

ضرورت احیای بهیاران برای خدمات رسانی بهتر به بیماران

ضرورت احیای بهیاران برای خدمات رسانی بهتر به بیماران

گروه خبر:عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر کمبود ۸۰ هزار پرستار در سطح کشور، گفت: در این زمینه و برای جبران کمبودها لازم است مانند سابق کمک بهیار و بهیار در بیمارستان ها احیا شود.
رسول خضری در گفت وگو با خانه ملت، با تاکید بر اینکه بهتر است همراه بیمار از نزدیکان بیمار باشد، گفت: به خاطر اینکه وجود همراه بیمار در کشور ما می تواند روند بهبود بیمار را تسریع بخشد لذا قطعا رابطه عاطفی که بین مریض و همراه وی وجود دارد با حضور همراه بیمار اجاره‌ای رفع نمی‌شود پس بهتر است همراه از نزدیکان بیمار باشد تا به روند درمان کمک کند.
نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: متاسفانه کمبود کادر درمانی در بیمارستان های دولتی باعث شده که حضور همراه بیمار و جولان همراه اجاره ای در بیمارستان ها به یک فرهنگ و رفتار غیرمرسوم تبدیل شود در حالیکه برخی از بیمارستان ها هم به راحتی با این موضوع کنار آمده اند. خضری با انتقاد از سرویس دهی نامناسب در برخی از بیمارستان ها و مراکز درمانی کشور، گفت: به خاطر کمبود بهیار و کمک بهیار در بیمارستان‌ها همراهان بیمار مجبور هستند برخی از خدمات را انجام دهند در صورتی‌که اگر این خدمات از طرف کادر درمانی بیمارستان ها انجام شود احتیاجی به همراه بیمار نیست و همراه بیمار اجاره ای نیز وجود نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه کمبود پرستار در بیمارستان‌های دولتی به خوبی دیده می شود، تصریح کرد: با وجودی که مسئولان وزارت بهداشت کمبود نیروی پرستاری را به خوبی احساس می‌کنند و بارها نیز از آن سخن گفته اند ولی عکس العملی در این خصوص نشان نداده اند لذا بهتر است وزارت بهداشت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی هر چه سریعتر این موضوع را مدیریت کنند. این نماینده مردم در مجلس نهم، از کمبود ۸۰ هزار پرستار در سطح کشور انتقاد کرد و گفت: با وجود سه برابر شدن بیماران بخش دولتی و کمبود ۸۰ هزار پرستار فشار بر بخش پرستاری افزایش پیدا کرده بدون اینکه وزارت بهداشت یا دولت بتواند این کمبود نیروی پرستاری را جبران یا از لحاظ حقوق و مزایا آنها را تامین کنند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس نهم، با انتقاد از عملکرد سازمان مدیریت و برنامه ریزی در خصوص جذب نیروی پرستاری، تصریح کرد : این سازمان ردیف بودجه ای را به این مهم اختصاص نداده که لازم و ضروری است وزارت بهداشت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای رفع کمبود پرستار و بهیار هر چه سریعتر وارد عمل شوند. خضری با تاکید بر ضرورت احیای بهیار و کمک بهیار، خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل کمبود نیرو ۳۳ خدمت را همراهان بیمار انجام می دهند و به همین دلیل نقش همراه اجاره ای در اینجا پررنگ می شود که این موضوع تبعات منفی برای بیمار دارد لذا لازم است مانند سابق کمک بهیار و بهیار در بیمارستان‌ها احیا شود.
نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس نهم، با انتقاد از حذف عنوان بهیار در بیمارستان‌ها، تصریح کرد: در گذشته افراد با دیپلم بهیاری در آموزشگاه دوره بهیاری را می گذرانند و وارد مجموعه های درمانی می شدند که متاسفانه این دوره طی سال های گذشته حذف شده است.وی بر ضرورت تربیت و جذب بهیار و کمک بهیار در مراکز درمانی تاکید کرد و گفت: با وجود کمبود ۸۰ هزارپرستار در کشور بسیار ضروری است دوره بهیاری را وزارت بهداشت احیا و مدنظر قرار دهد چون بحث اشتغال زودبازده را پوشش داده و کارآفرینی و اشتغالزایی را نیز در کشور رونق می دهد.
خضری با انتقاد از کمبود ۴۷ هزار تخت بیمارستانی در کشور، گفت: متاسفانه در سطح کشور با ۴۷ هزار تخت بیمارستانی مواجه هستیم که این تعداد رقم بسیار بالایی است و اگر بخواهیم ۸۰ هزار پرستار جذب کنیم باید برای ۴۷ هزار تخت بیمارستانی نیز نیرو به اندازه کافی داشته باشیم که چنین چیزی امکان ندارد.
نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه برای جذب نیروی انسانی باید مجوز استخدام از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی صادر شود‌، ادامه داد: برای استخدام نیرو سازمان مدیریت و برنامه ریزی باید بر اساس فراخوان عمومی و برگزاری آزمون جذب نیروی انسانی و کادر درمانی را انجام دهد.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قرار نیست کمک بهیاران کار پرستاران را انجام دهند، گفت: ورود کمک پرستاران و بهیاران که طی یک دوره آموزش‌های لازم برای خدمت به بیماران در شرایط مختلف انجام می‌بینند معضل انجام کارهای بیمار توسط همراهان بیمار را رفع می کند لذا لازم است که هر چه سریعتر این کار انجام شود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۴:۵۲ ق.ظ

دیدگاه


سه + = 11