صورت کارگران با سیلی سرخ مانده است

صورت کارگران با سیلی سرخ مانده است

مریم صفری
گروه گزارش:گرانی که یکی دو سالی است عرصه زندگی را برای اقشار متوسط و کم‌درآمد جامعه تنگ کرده همچنان مهمان ناخوانده سفره‌های کارگری است و انگار خیال رفتن هم ندارد.
یکی دوسالی است که گرانی امان زندگی اقشار کم درآمد و متوسط جامعه را بریده و خیلی‌ها این روزها با سیلی صورت‌شان را سرخ می‌کنند چون یا چندماهی است حقوق معوقه دارند و اینکه درآمدشان کفاف مخارجشان را نمی‌‎دهد.
گرانی در چند سال گذشته مهمان ناخوانده سفره‌های کارگری شده و دخل و خرج‌شان را از تعادل خارج کرده و سفره‌های کارگری هر روز بیشتر از گذشته کوچک‌تر و بی‌رنگ و روتر می‌شود.
*چرخ زندگی‌مان به سختی می‌چرخد
رضایی شهروند ارومیه‌ای در پیامی به پایگاه خبری نوشته است، همسرم کارگر قرارداد شرکت خصوصی است و چندماهی است که حقوق و ماهیانه خود را دریافت نکرده و این روزها که بیماری کرونا بسیاری از کسب و کارها را تعطیل کرده، بهانه‌ای برای نبود درآمد برای پرداخت حقوق از طرف کارفرما شده است.
این شهروند ادامه داده است؛ در این شرایط بی‌پولی و اینکه در آستانه سال جدید نیز هستیم حتی پول کافی برای خرید مایحتاج روزمره زندگی را نداریم و نمی‌توانیم از پس هزینه‌های خانواده چهارنفره بربیایم.
*بدقولی‌هایی که خانواده‌ها را شرمنده کرده است
محمدرضا از مخاطبان در گفت‌و‌گو با خبرنگار باریش نیوز، اظهار کرد: حقوق و ماهیانه کارگران بخش خصوصی با همه سختی‌ها و مشکلاتی که دارند به وقت و به‌صورت کامل پرداخت نمی‌شود و اگر اعتراض کنیم کارفرما بدون هیچ انصافی حکم اخراج می‌دهد.
این مخاطب ادامه داد: درحالی که حداقل دستمزد کارگران در سال جاری یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان است اما کارفرماها به ویژه در شرکت‌های خصوصی نه تنها حداقل دستمزد را نمی‌دهند بلکه به هر بهانه‌ای از بیمه کردن کارگران نیز طفره می‌روند و فقط وعده این ماه و ماه دیگر می‌دهند.
محمدرضا با طرح این سوال که با این گرانی چطور یک خانواده سه یا چهار نفره با حقوق کمتر از حداقل دستمزد باید همه مخارجش را تامین کند، تصریح کرد: این روزها خیلی از پدران به خاطر بدقولی در پرداخت حقوق‌های خود شرمنده زن و فرزند شده‌اند.
*کارگران خدماتی بخش درمان بی‌نصیب از افزایش حقوق کرونایی
خلیلی که از کارگران خدماتی بخش بهداشت و درمان ارومیه است در تماس با تحریریه باریش‌نیوز با گلایه از تعویق در پرداخت حقوق‌ها در چندماه اخیر گفت: افزایش حقوق در روزهایی که بخش درمان شهر با بیماری کرونا درگیر است شامل بخش اداری شده و کارگران قراردادی از مزیت افزایش حقوق نیز بی بهره ماندند.
این کارگر با اعتقاد بر اینکه بیشترین حجم کارهای خدماتی در بخش سلامت بر دوش کارگران است که به‌طور مستقیم با خطرات ناشی از پسماندهای بیمارستانی در ارتباط هستند، افزود: حقوق کارگران بخش خدمات همان پایه حقوق است که آنهم به موقع پرداخت نمی‌شود در حالی که کادر اداری نزدیک به هفت میلیون حقوق دریافت می‌کنند.
*افزایش حقوق چگونه گره مشکلات کارگری را باز می‌کند؟
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازباریش نیوز، این روزها زمزمه افزایش ۳۰ درصدی حقوق پایه قشر کارگری در سال جدید شینده می‌شود این میزان افزایش در حالی است که تورم سالیانه در سال جاری ۴۰ درصد اعلام شده و حال باید دید کارگری که سال جاری را با حقوق یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با سختی گذرانده با این میزان افزایش و کنترل گرانی گره‌ای از مشکلاتشان باز می‌شود و یا همچنان هشتشان گره نهشان می‌ماند و بازهم باید صورت‌شان را با سیلی سرخ نگه‌دارند.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۹ ب.ظ

دیدگاه


9 − = شش