صنعت نوغانداری آذربایجان غربی در دست فراموشی

صنعت نوغانداری آذربایجان غربی در دست فراموشی

الناز ملک زاده
گروه گزارش: نوغانداری پایه تولید فرآورده های متنوع ابریشمی بوده و از فعالیت های مهمی است که با ایجاد انگیزه اقتصادی، بخش قابل توجهی از مشکل اشتغال را حل کرده و اقدامی ارزنده در راستای صرفه جویی ارزی است.
آذربایجان غربی از استانهایی است که پایه مهم و اساسی اقتصاد آن بر کشاورزی بنا شده و معیشت بیش از ۳۸درصد مردم این استان از این بخش تامین می شود اما با توجه به فصلی و سنتی بودن فعالیت های کشاورزی، هزینه های بالای تولید و درآمد ناکافی کشاورزان امروز موجب شده این بخش چندان صرفه اقتصادی برای اهالی آن نداشته باشد.
اما توجه به توسعه صنایع وابسته به این بخش با رویکردهای نوین از جمله صنعت نوغانداری می تواند گره ای اساسی از پیش پای بیکاری و اقتصاد این بخش بردارد صنایعی که امروز با وجود صرفه جویی بالای ارزی مورد غفلت واقع شده است.پرورش کرم ابریشم با سرمایه‌گذاری اندک، اما زودبازده توسط خانوارهای روستایی ضمن ایجاد انگیزه اقتصادی و به‌کارگیری بخشی از نیروی مستعد کار، درآمد بسیار خوبی برای خانواده‌های روستایی به همراه خواهد داشت.
توجه به گسترش نیاز جهان به فرآوردهای ابریشمی و کاهش فعالیت نوغانداری در بسیاری از کشورها به دلیل محدودیت در احداث توتستان، آب و انرژی در ایران شرایط مناسبی برای گسترش و توسعه نوغانداری فراهم شده است.
*صنعت نوغانداری یکی از راهکارهای جلوگیری از خروج ارز و مهاجرت روستائیان است
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: متاسفانه هم اکنون به دلیل برخی مشکلات و کمبودها شاهد به فراموشی سپرده شدن صنعت نوغانداری در استان هستیم.
سید فضل الله قریشی ، با اشاره به اهمیت تاریخی، اجتماعی و اقتصادی صنعت نوغانداری در کشور، افزود: آذربایجان غربی نیز در این راستا یکی از قطبهای اصلی در تولید فرش دستباف ابریشمی بوده ولی متاسفانه صنعت نوغانداری استان در دست فراموشی است.
وی با اشاره به اینکه پرورش کرم ابریشم و استقبال کشاورزان از نوغانداری در آذربایجان غربی یکی از راهکارهای جلوگیری از خروج ارز و مهاجرت روستائیان به شهرها است، اظهار داشت: این صنعت می تواند رشد بسزایی در جلوگیری از بیکاری روستائیان در برخی فصول سال داشته باشد.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: صنعت نوغانداری شغلی جانبی برای کشاورزان بوده و امکان بکارگیری بخش غیر فعال جامعه روستایی از جمله کودکان و سالخوردگانی که توان انجام کارهای کشاورزی را ندارد فراهم کرده و طی مدت کوتاه ۳۵ روزه بازده مناسبی می تواند داشته باشد.
*لزوم آموزش و آشنایی روستائیان با صنعت نوغانداری
قریشی عدم توجه و حمایت کافی در بخش نوغانداری و به فراموشی سپرده شدن این صنعت، ناشناخته بودن این صنعت به دلیل عدم آشنایی سازمانهای مرتبط و نبود درختان توت و نهالهای اصلاح شده را از جمله مشکلات پیش روی صنعت نوغانداری آذربایجان غربی برشمرد.
وی با اشاره به اینکه پرورش کرم ابریشم با ایجاد اشتغالزایی به عنوان یک شغل جانبی در مجاورت مشاغل اصلی روستاییان در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی کشور نقش بسزایی می تواند ایفا کند، ادامه داد: از یک پیله ابریشم حدود یک هزار و ۲۰۰ متر نخ ابریشم ایجاد شده که سرمایه گذاری دراین بخش را ناچیز و زمان برگشت سرمایه را افزایش می دهد.معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به وجود توتستانهای زیاد در دو شهرستان خوی و ارومیه گفت : برای اجرای این طرح حدود ۲هزار و ۵۰۰ اصله نهال توت اصلاح شده رایگان در اختیار متقاضیان قرار داده شده که امکان کشت آن در اغلب خاکها و حاشیه باغات و مزارع وجود دارد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۵:۵۳ ق.ظ

دیدگاه


شش − = 5