صنعت توریسم آذربایجان غربی در هاله‌ای از ابهام

صنعت توریسم آذربایجان غربی در هاله‌ای از ابهام

گروه اجتماعی: متاسفانه به دلیل نبود هماهنگی و برنامه‌ریزی صحیح، توسعه صنعت توریسم در آذربایجان غربی در هاله‌ای از ابهام مانده است و سهم ناچیزی از گردشگران اروپایی دارد. تاکنون در سلسله گزارش‌هایی که تحت عنوان سهم آذربایجان غربی از روابط ایران و ترکیه در قالب پرونده ویژه منتشر شده موضوع تنزل آذربایجان‌غربی از مزیت‌های مرز ایران و ترکیه به حد یک گذرگاه مورد بررسی قرار گرفته و همزمان فقدان توازن در مبادلات و سرمایه‌گذاری متقابل ایران و ترکیه در کنار بهره‌مندی یک طرفه ترکیه از ظرفیت‌های صنعت گردشگری مورد واکاوی دقیق قرار گرفته است.
علاوه بر آن در این سلسله گزارشات بررسی اهمیت اصل موضوع سهم این استان از مناسبات فی‌مابین ایران و ترکیه، نحوه رسیدن به اهداف تجارت ۳۰ میلیارد دلاری با محور قرار دادن دو راهکار مشخص که شامل عقد قراردادها و تفاهم نامه‌های همکاری و برقراری تعرفه‌های ترجیحی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته است.
تاکنون در بررسی راه‌های رسیدن به هدف ۳۰ میلیارد دلار مبادلات اقتصادی بین ایران و ترکیه که مرتباً از سوی مقامات دو کشور بدان تأکید و تصریح شده فرجام موضوع راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی مشترک نیز بررسی شده و اینک در چهارمین بخش از این سلسله گزارشات وضعیت صنعت گردشگری در مناسبات دو کشور بیشتر مورد بررسی قرار می‌گیرد.
در همین مورد با مسعود اکبری کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل گفت‌وگو کردیم تا دلایل توفیق ترکیه در توسعه صنعت گردشگری بیش از پیش روشن شده و از لابلای آن مقایسه‌ای بین سرنوشت این صنعت در کشورمان به انضمام سهم آذربایجان غربی از مناسبات گردشگری دو کشور بیش از پیش روشن تر شود.
*فرصت‌سازی گردشگر افزایی راهکار همیشگی ترک‌ها به جای فرصت سوزی‌های سیاسی
کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل و سازمان‌های اقتصادی اظهار داشت: این آمارها نشان‌دهنده رشد ۲۲ درصدی بازدید کنندگان خارجی در ماه اکتبر ۲۰۱۷ نسبت به اکتبر سال ۲۰۱۶ است همچنین تعداد بازدیدکنندگان خارجی از ترکیه بین ژانویه و اکتبر ۲۰۱۷(۱۰ ماه) نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۲۸٫۱۰ درصدی داشته و مجموعاً در این ۱۰ ماه ۲۹ میلیون و ۵۳ هزار نفر از ترکیه بازدید کرده‌اند.
به‌گفته وی این گزارش نشان می‌دهد تعداد بازدیدکنندگان خارجی از ترکیه در سال ۲۰۱۵ میلادی ۳۶ میلیون و ۲۴۴ هزار نفر در سال ۲۰۱۶ میلادی ۲۵‌میلیون ۳۵۲‌هزار نفر و در ۱۰‌ماهه سال ۲۰۱۷ میلادی ۲۹‌میلیون و ۵۳‌هزار نفر از بوده است.
وی به بررسی جزئیات سهم شهرهای مختلف ترکیه از گردشگران خارجی پرداخت و اظهار داشت: در این میان سهم شهرهای ترکیه از بازدید کنندگان خارجی در ماه اکتبر ۲۰۱۷ به ترتیب استانبول با ۱ میلیون و ۳ هزار نفر و سهم ۳۳٫۵۳ درصدی رتبه نخست و آنتالیا با ۹۶۳ هزار و ۲۶۰ نفر و سهم ۳۲٫۱۸ درصدی رتبه دوم و ادیرنه با ۲۵۱ هزار و ۸۲۱ نفر و سهم ۸ درصدی در رتبه سوم قرار دارد.
*مقایسه صنعت گردشگری ایران و ترکیه
اکبری افزود: با این حال ترکیه در اکتبر سال ۲۰۱۵ حدود ۳٫۳ میلیون گردشگر و در مجموع ۱۰ ماه ژانویه تا اکتبر ۳۳ میلیون نفر گردشگر جذب کرده بود و به این ترتیب با وجود این رشد قابل‌توجه هنوز به اوج گردشگری خود در سال ۲۰۱۵ دست نیافته است.
کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل و سازمان‌های اقتصادی اظهار داشت: با توجه به آنچه گفته شد ایران در ماه اکتبر حدود ۴۳٫۷ درصد از گردشگران ترکیه و در مجموع ۱۰ ماه ژانویه تا اکتبر سال ۲۰۱۷ حدود ۲۹ درصد از کل گردشگران این کشور را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: اکنون و با توجه به این رکوردشکنی در سفرهای خارجی ایرانیان به‌ویژه به ترکیه، ارائه پاسخی در مورد اینکه چرا ایرانیان تا این میزان دست به این سفرها می‌زنند، بسیار ضروری است.
*چرا ترکیه مقصد اول سفر ایرانی‌هاست؟
اکبری گفت: در پاسخ به سؤال چرا ترکیه؟ باید بگویم در یکی از مطالعاتی که از سوی استادان دانشگاه‌های ترکیه در آنکارا و با مشارکت برخی استادان دانشگاه‌های غربی از جمله دانشگاه‌های ولورهمپتون و فلوریدای مرکزی انجام شده انگیزه‌های ایرانیان از سفر به ترکیه و میزان رضایت آنان از تورهای این کشور مورد بررسی قرار گرفته است و این مطالعه که در سال ۲۰۱۷ انجام‌شده، از گردشگران ایرانی وارد شده به آنتالیا نظرسنجی کرده است.
وی افزود: نتایج این تحقیقات حاکی از این است که تفریحات، مقصدی جذاب بودن برای سفر خانوادگی، آب‌وهوا، منابع فرهنگی و کیفیت هتل‌های تفریح‌گاه‌های این کشور مهم‌ترین عواملی هستند که گردشگران ایرانی برای سفر به ترکیه مورد توجه قرار می‌دهند، همچنین از عوامل انتخاب تورهای این کشور، برنامه و زمان‌بندی از پیش تعیین‌شده، کیفیت خدمات ارائه‌شده، قیمت و حذف هزینه‌های زائد از سوی این تورها و طرحان آنها است.
اکبری گفت: این تحقیق حاکی از این است که تورهای ترکیه در مجموع از اقبال و سطح رضایت خوبی در میان گردشگران ایرانی مورد مطالعه برخوردار بوده‌اند، با این حال به‌نظر می‌رسد تفاوت‌هایی از نظر سن و جنسیت در میزان رضایت و انتخاب عوامل تأثیرگذار نقش داشته است و بر اساس این مطالعه، از آنجا که ایران به یکی از مهم‌ترین تامین‌کنندگان درآمدهای ارزی گردشگری ترکیه تبدیل شده، ارائه تورهای ارزان و متنوع با هدف جذب تعداد فزاینده گردشگران ایرانی مورد توجه فعالان گردشگری ترکیه قرار گرفته است.
*فقدان زیرساخت، دلیل اصلی توسعه نیافتگی گردشگری آذربایجان غربی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز با اشاره به دلایل ریشه ای سهم ناچیز آذربایجان غربی از گردشگران اروپایی مخصوصاً گردشگران ترکیه گفت: به سبب وجود مشکلات زیاد زیرساختی در آذربایجان غربی صنعت گردشگری از رونق خوبی برخوردار نیست و رونق این صنعت مستلزم بهبود زیرساختهاست.
جلیل جباری اظهار داشت: نبود زیرساخت_های لازم و حداقلی در این استان سبب می‌شود تا صنعت گردشگری آسیب ببیند.
وی افزود: اساساً شهرهایی که در مرکز کشور قرار دارند از نظر صنعت گردشگری در وضع مطلوبی قرار دارند و بهتر پیشرفت می‌کنند و توریست‌های زیادی جذب می‌کنند چرا که این مناطق از نظر هتل و امکانات گردشگری در شرایط خوبی هستند.
جباری گفت: نبود خط راه آهن در اکثر نقاط آذربایجان غربی و به خصوص در ارومیه مرکز این استان یکی از مهم‌ترین مشکلات این استان است که تأثیر زیادی بر صنعت گردشگری دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: مشکل آسفالت جاده‌های کشیده شده در سطح استان به ویژه در محورهای مواصلاتی بین شهری نیز یکی از عوامل مهم در پیشرفت نکردن گردشگری این استان است و در این ارتباط بارها پیگیری‌های لازم انجام شده است ولی توفیق خاصی حاصل است.
وی تصریح کرد: اگر به وضعیت جاده‌های استان و به خصوص جاده‌های منتهی به میراث جهانی تخت سلیمان که در تکاب قرار دارد نگاهی بیندازیم متوجه همه مشکلات خواهیم شد در حالیکه می‌توان تبلیغات جهانی بر روی این اثر باستانی گران‌بها انجام داد و گردشگران جهانی برای ان از گوشه و کنار دنیا پیدا کرد.
*نبود هماهنگی و برنامه‌ریزی منسجم برای توسعه صنعت توریسم در آذربایجان غربی
معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز در این باره گفت: آمارها حکایت از ورود تعداد بالایی مسافر از کشورهای همجوار به آذربایجان_غربی دارد.
حسین امامی تصریح کرد: هر سال حدود ۵۰۰ هزار نفر مسافر از کشورهای ترکیه، آذربایجان و عراق وارد استان آذربایجان غربی می‌شوند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: هدف و انگیزه اکثر این مسافران، توریسم درمانی است. متاسفانه به دلیل نبود هماهنگی و برنامه_ریزی صحیح بیشتر آنان راهی سایر استانهای کشور می‌شوند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم ، وی اظهار داشت: روشن است که مهم‌ترین استعداد گردشگری آذربایجان غربی مربوط به حوزه گردشگری سلامت است و از این حیث، آذربایجان غربی جزء پنج استان برتر کشور محسوب می‌شود. بیشترین هدف‌گذاری‌ها در صنعت گردشگری باید به سمت توریسم سلامت باشد و تاکیدات و اولویت‌های استاندار و سایر مسئولان نیز بر همین موضوع استوار است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۸:۵۴ ق.ظ

دیدگاه


6 − = دو