صنعت بوم گردی سرمایه بزرگ مغفول در ‌آذربایجان غربی

صنعت بوم گردی سرمایه بزرگ مغفول در ‌آذربایجان غربی

گروه اقتصادی : صنعت بوم گردی در آذربایجان غربی یک سرمایه بزرگ برای این استان به حساب می‌آید که همانند سایر ظرفیت‌های این استان نادیده گرفته شده اما در این میان روستاهای تفرجگاهی این منطقه یک ظرفیت بالفوه برای مقصد سفر بوم گردان دنیاست. آذربایجان غربی دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی است که اگر به این استان از طرف مسئولان توجه ویژه‌ای شود می‌تواند در اقتصاد نقش مهمی ایفا کند و سبب رونق اقتصادی گردد.
این استان دارای معادن، جاذبه طبیعی، هم مرزی با سه کشور و سایر شاخص‌های مهمی است که متأسفانه به هیچ یک آن چنان که باید و شاید اهمیت داده نشده و ظرفیت‌های بالای آذربایجان غربی به دست فراموشی سپرده شده است.اماکن بسیار زیادی در آذربایجان غربی از لحاظ تاریخی دارای قدمتی زیاد است و آثار باستانی و گردشگری در این استان کم نیست که از آن جمله می‌توان به قره کلیسا، کلیسای ننه مریم ارومیه و تخت سلیمان در تکاب یا مسجد جامع ارومیه، کاخ باغچه جوق در ماکو و قلعه تاریخی همین شهر اشاره کرد.
*تهدید به شمار آوردن هم مرزی با ۳ کشور
آذربایجان غربی بالغ بر ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای ترکیه، عراق و آذربایجان دارد که متأسفانه این هم مرزی همیشه به عنوان یک تهدید در نظر گرفته شده و اعلب مسئولان از این فرصت طلایی سعی نداشته‌اند که استفاده بهینه در رونق گردشگری بکنند.
در این میان صنعت بوم گردی آذربایجان_غربی یکی از ظرفیت‌های بالای این منطقه است که این صنعت نیز قربانی فرصت سوزی مسئولان کشوری و استانی شده و نتوانسته از ظرفیت توریست پذیری و از هم مرزی با ۳ کشور بهره ببرد.این صنعت که نشانگر آداب‌ و رسوم یک ملت از ادوار گذشته است، اگر سرمایه گذاری درستی در آن انجام شود و زیرساخت‌های لازم آماده شود، می‌تواند در جذب گردشگر داخلی و خارجی نقش مهمی ایفا کند.
*بوم‌گردی سبب دوستی ملت‌ها با یکدیگر می‌شود
در بوم گردی گردشگرانی که به یک منطقه سفر می‌کنند، از نزدیک با آداب‌ و رسوم آن ملت آشنا می‌شوند و شاید هم از آن فرهنگ الگو برداشته و در زندگی روزمره خود از آن استفاده کنند.این کار سبب می‌شود تا میزبان نیز به فرهنگ‌های گردشگر حساس شود و فرهنگ آن‌ها را جویا شود که این عامل می‌تواند در زنده نگه داشتن رسومات نقش مهمی ایفا کند.
*صنعت بوم‌گردی در حفظ فرهنگ و پایداری مردم منطقه نقش مهمی دارد
مردم محلی با نمایش فرهنگ و رسومات خود به گردشگران داخلی و خارجی، نمایش و فروش صنایع دستی خود و انجام دادن کارهای خود با گردشگران نقش مهمی در حفظ میراث فرهنگی خود ایفا می‌کنند.
وقتی تعدادی از گردشگران به یک کار یا تولیدات خاص علاقه بیشتری از خود نشان دهند، این سبب می‌شود که میزبان آن کار یا تولید را برجسته کرده و بیشتر در دید گردشگران بگذارد و این عامل سبب افزایش درآمد آن‌ها خواهد شد.
*روستاهای هدف گردشگری آذربایجان_غربی
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی چندی پیش از آماده سازی ۳ روستای هدف گردشگری در آذربایجان غربی خبر داد و با بیان اینکه امسال از بین ۵۰۰ روستای منتخب کشور،۷۷ روستای اولویت‌دار با هدف گردشگری در سال ۹۶ به عنوان روستاهای پایلوت انتخاب شده‌اند، اظهار داشت: از بین ۷۷ روستای اولویت‌دار گردشگری ۳ روستای بسطام، باغچه جوق و دره بانی مارمیشو به عنوان روستاهای هدف گردشگری آذربایجان غربی برای سال ۹۶ انتخاب و امکانات لازم برای پذیرایی از مسافران در روستای مذکور هدف گردشگری آذربایجان غربی فراهم می‌شود.
حسین امامی احیا و توسعه زیرساخت‌های گردشگری، توسعه و بهبود مسیرهای دسترسی به مناطق تفرجگاهی را از اولویت‌های گردشگری استان اعلام کرد و گفت: زیباسازی جاده بین روستایی در کنار رودخانه و خدمات‌رسانی به روستاهای کنار جاده در مسیر حرکت گردشگران، ایجاد مکان‌هایی جهت برپایی چادرها و همچنین ایجاد پارک‌های روستایی در راستای ارتقا امنیت جانی و مالی گردشگران، زمینه‌سازی جهت جذب سرمایه‌گذاری‌ها برای تأسیسات گردشگری در روستاها، سودآوری خدمات و فعالیت‌های گردشگری برای جمعیت میزبان از جمله راهکارهای ارائه شده از سوی کارشناسان گردشگری جهت توسعه توریسم روستایی از برنامه‌های توسعه صنعت گردشگری در روستاهای استان است.
*نمایش آداب و رسوم محلی مردمان آذربایجان غربی در صنعت بوم گردی
وی با بیان اینکه در کنار آثار تاریخی و طبیعی موجود در روستاهای استان، آداب و رسوم آشپزی محلی، صنایع‌دستی و به طور عمده فرهنگ و سنن مردم نقش عمده‌ای در جذب گردشگر دارند، تصریح کرد: در راستای تولید اشتغال و رونق گردشگری اقدامات مقدماتی انجام شده و شاخص‌ها و زیرساخت‌های لازم در حال انجام است.معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به توسعه روستاهای بوم گردی در آذربایجان غربی اظهار کرد: میراث فرهنگی آذربایجان غربی به منظور توسعه این ظرفیت بالقوه در روستاهای استان و جلوگیری از مهاجرت روستاییان آماده صدور مجوز برای ایجاد اقامتگاه‌هایی در روستاها است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون مجوز صدور ۴ اقامتگاه بوم گردی روستایی در استان صادر شده است، افزود: ۲۱ مجوز اقامتگاه بوم گردی روستایی نیز در مراحل بررسی و در دست اقدام است.
*اهمیت توسعه بوم گردی در آذربایجان_غربی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در باره اهمیت توسعه بوم گردی بیان کرد: برای توسعه گردشگری روستایی و حمایت از احداث اقامتگاه بوم گردی، برای ایجاد و تبدیل شش اقامتگاه بوم‌گردی در شهرستان‌های ارومیه، پیرانشهر، سردشت، و اشنویه تسهیلات بانکی مصوب و در مرحله تکمیل پرونده تسهیلاتی هستند.
جلیل جباری گفت: برای فراهم‌سازی زیرساخت‌های گردشگری در روستاها و مناطق نمونه گردشگری استان، تکمیل کمپینگ‌ها و مجتمع‌های خدماتی بین راهی، پروژه‌هایی تعریف و تصویب شده‌اند که در صورت تخصیص اعتبار مورد نیاز عملیاتی می‌شوند.مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی افزود: زیرسازی بهسازی و ساماندهی راه‌ها و تأمین روشنایی مسیرهای دسترسی به مناطق نمونه گردشگری از دیگر اقدامات حمایتی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی است.
*صنعت بوم گردی در آذربایجان غربی نیاز به کمک دارد
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به وضعیت صنعت بوم گردی در آذربایجان غربی اظهار داشت: اگر از این صنعت و سایر ظرفیت‌های استان به خوبی استفاده شود بدون شک می‌تواند نقشی مهم در پویایی استان داشته باشد.
محمدمهدی شهریاری گفت: آذربایجان غربی دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی است و در مقایسه با سایر استان‌ها از امکانات زیادی برخوردار است که با از این امکانات استفاده شود.وی افزود: هم مرز بودن این استان با ۳ کشور برای آذربایجان غربی یک تحدید نیست بلکه یک فرصت بزرگ است و باید از این مزیت به خوبی استفاده گردد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم ، استاندار آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: این استان از لحاظ میراث فرهنگی بسیار غنی است و استفاده بهینه از این فرصت می‌تواند در پویایی آذربایجان غربی مفید باشد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۷:۲۵ ق.ظ

دیدگاه


+ سه = 11