گزارش//

صنعت آبزی پروری آذربایجان‌غربی، ظرفیتی بالقوه در اقتصاد منطقه

صنعت آبزی پروری آذربایجان‌غربی، ظرفیتی بالقوه در اقتصاد منطقه

گروه گزارش: آبزی پروری یکی از مهمترین بخش های اقتصادی در دنیا و ایران است که این مهم به جهت وجود ظرفیتی به نام رود ارس در شمال آذربایجان غربی، ظرفیت اقتصادی بسیار مهمی در این منطقه ایجاد کرده و موجب افزایش ظرفیت های شغلی و سرمایه گذاری متعددی شده است.
یکی از مراکزی که در این خصوص ظرفیت بسیار خوبی دارد، مرکز تحقیقات شهید کاظمی آذربایجان غربی در پلدشت است که به عنوان مرکز تکثیر و توزیع بچه ماهی، سالانه چندین میلیون قطعه بچه ماهی را تولید و روانه بازارهای هدف می کند.
امسال در مرکز تکثیر و پرورش شهید کاظمی پلدشت حدود هفت و نیم میلیون قطعه انواع کپور ماهیان تولید و در منابع آبی کشور رها سازی می شود؛ این مرکز تولید کننده حدود ۱۵درصد آبزیان کشور است.
با رهاسازی انواع بچه ماهیان استخوانی تولید شده در مرکز بازسازی ذخایر ژنتیکی آبزیان در مرکز آبزی پروری در منابع آبی شمال غرب کشور رونق روز افزونی یافته است و در این مرکز کار تکثیر از انتخاب مولد شروع و بعد از تولید لارو در استخرهای پرورش صورت می گیرد؛ بچه ماهیان استخوانی بعد از پرورش در منابع آبی رهاسازی می شود تا تورهای صیادان پر بار و پُررونق تر شود.
این مرکز بازسازی ذخایر ژنتیکی آبزیان، بزرگترین مرکز تکثیر و پرورش بچه ماهیان استخوانی شمال‌غرب کشور و یکی از قطب های مهم تولید آبزیان هم در ایران به شمار می آید.
رها سازی ۵۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی در منابع آبی کشور
مدیر بازسازی ذخایر شیلات ایران در سفر هفته گذشته به پلدشت در شمال آذربایجان غربی ضمن بازدید از مرکز تکثیر و پرورش شهید کاظمی این شهرستان و رهاسازی بچه ماهی در منابع آبی استان، گفت: طرح بازسازی ذخایر منابع آبی ۲ هدف عمده در کشور است که یکی از آنها حمایت از جامعه بهره بردار منابع آبی و دومین هدف حمایت از ذخایر ژنتیکی آبزیانی است.
ناصر کرمی راد ادامه داد: برنامه ریزی امسال رها سازی بیش از ۵۰۰ میلیون قطعه انواع بچه ماهی در ۱۳ مرکز تکثیر و پرورش ماهی در سراسر است.
وی اضافه کرد: تاکنون بیش از ۳۱۰ میلیون قطعه انواع آبزیان در ۱۳ مرکز تاکثیر رهاسازی کردیم و تا پایان امسال به ظرفیت مورد نظر می رسیم. وی اظهار داشت: مرکز تکثیر و پرورش شهید کاظمی پلدشت جزء مراکز مهم تولید و تکثیر در کشور است که ۱۵ درصد از آبزیان کشور در این مرکز تولید می شود.
کرمی راد اظهار داشت: امسال با توجه به تغییرات اقلیمی نامناسب، عمده رهاسازی بچه ماهی‌ها به میزان ۷۵ درصد در دریای خزر و بقیه در آب‌های داخلی و مقدار کمی در آب‌های خلیج فارس انجام شده است.
مدیر بازسازی ذخایر شیلات ایران اذعان داشت: امسال پیش بینی می‌شود، با رهاسازی این تعداد بچه ماهیان در منابع آبی کشور حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن انواع ماهی تولید شود.وی گفت: در حال حاضر در صنعت آبزی پروری که ظرفیتی پنهان در اقتصاد کشور است، ۲۳۷هزار نفر مشغول فعالیت هستند.
رها سازی ۷٫۵میلیون قطعه بچه ماهی در منابع آبی آذربایجان غربی
مدیرکل شیلات و آبزیان آذربایجان غربی نیز از رهاسازی ۷٫۵ میلیون قطعه بچه ماهی در منابع آبی استان خبر داد و افزود: این بچه ماهی ها پس از تولید، در منابع آبی آذربایجان غربی رهاسازی می‌شود.محمدباقر قریشی اضافه کرد: با رهاسازی انواع بچه ماهیان استخوانی تولید شده در مرکز بازسازی ذخایر ژنتیکی آبزیان شهید کاظمی شهرستان پلدشت آبزی پروری در منابع آبی شمال غرب کشور رونق روز افزونی یافته است.
وی ادامه داد: مرکز بازسازی ذخایر ژنتیکی آبزیان شهید کاظمی شهرستان پلدشت، بزرگترین مرکز تکثیر و پرورش بچه ماهیان استخوانی شمال غرب کشور و یکی از قطب‌های مهم تولید آبزیان در ایران به شمار می‌آید.مدیرکل شیلات آذربایجان غربی با بیان اینکه در این مرکز کار تکثیر از انتخاب مولد شروع و بعد از تولید لارو در این استخرها پرورش می‌یابد، گفت: به برکت وجود مرکز تکثیر و پرورش شهید کاظمی پلدشت این استان حدود ۱۵درصد از آبزیان منابع آبی کشور را تولید می کند.
اختصاص رتبه اول در تولید آبزیان مرکز تکثیر و پرورش شهید کاظمی پلدشت در استان
رییس اداره شیلات پلدشت نیز گفت: به منظور حفظ و بازسازی ذخایر ارزشمند آبزیان منابع آبی استان انواع کپور ماهیان از جمله کپور، فیتوفاک، بیگ هد و آمور در مرکز شهید کاظمی پلدشت هر ساله تکثیر و در دریاچه‌های پشت سدهای استان و سایر منابع رهاسازی می‌شود
محمد مقدم اظهار داشت: پرورش چهارگونه بچه ماهی گرمابی از نوع کپور، آمور، فیتوفاک و بیگ هد به صورت مصنوعی و نیمه مصنوعی در این مرکز صورت می گیرد و این بچه ماهی‌ها پس از سه ماه و رسیدن به وزن مطلوب علاوه بر تأمین نیاز استان به استان‌های همجوار صادر می شود.
وی اضافه کرد: مرکز تکثیر و پرورش شهید کاظمی سالانه با تولید سه هزار و ۸۰۰ تُن انواع ماهی رتبه اول استان را به خود اختصاص داده استرییس اداره شیلات پلدشت ادامه داد: از اوایل خرداد ماه سال جاری در این مرکز تا کنون با تلاش و فعالیت بیش از ۱۲ساعت روزانه بچه ماهیان تولیدی مرکز را به اوزان بالای ده گرم رسیده است.وی ادامه داد: امسال پیش بینی می شود با رهاسازی این تعداد بچه ماهیان در منابع آبی کشور حدود یک میلیون و ۳۰۰هزار تُن انواع ماهی تولید شود.
مقدم اضافه کرد: هم اکنون ۲ تعاونی صید با عضویت ۳۸۵ ماهیگیر در دریاچه پشت سد ارس فعالیت می کنند که سالانه نزدیک به سه هزار تن انواع ماهی و فراورده های شیلاتی برداشت و عرضه می شود.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازایرنا، پلدشت در داخل محدوده منطقه آزاد تجاری و صنعتی منطقه ماکو قرار گرفته و ظرفیت‌های گردشگری قابل توجهی در امتداد مرزهای ایران با جمهوری نخجوان دارد؛ رودخانه ارس و گمرک پلدشت از ظرفیت‌های بزرگ این شهرستان به شمار می‌رود.آذربایجان غربی استان برتر کشور در بین استان‌های غیرساحلی کشور در تولید آبزیان است.آذربایجان غربی یکی از استان های برتر کشور در تولید ماهیان و آبزیان با تولید سالانه ۱۷ هزار تن محصول است که ۲۵۰۰ صیاد از محل این فرصت شغلی معیشت می کنند.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۲ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۸:۴۶ ق.ظ

دیدگاه


سه × 6 =