صندوق اشتغال بهزیستی با کمک خیرین تاسیس می شود

صندوق اشتغال بهزیستی با کمک خیرین تاسیس می شود

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : نقش و اهمیت خانواده به عنوان کانون اندیشه نوگرایی، در ایجاد روحیه خلاقیت و نوآوری در افراد، گسترش روحیه کارآفرینی و توسعه کسب و کار جدید در جامعه، انکار ناپذیر است.
نیم نگاهی به آمارهای رسمی دولت و به خصوص مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می دهد که از ابتدای دولت یازدهم ۲۵ هزار معلول در کشور مشغول به کار شده اند و در این زمینه ظرفیت خوبی ایجاد شده است.
در دو سال گذشته سعی شده است برنامه های منسجمی در حوزه رفاهی انجام شود و از جمله می توان به تحت پوشش قرار گرفتن فقرای شهری در این طرح، بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل در کشور، کمک به تغذیه صحیح ۲۰۰ هزار مادر دچار سوء تغذیه و اعطای سبد کالا به دهک پایین اشاره کرد.
توان و ظرفیت اقتصادی کشور بالاست ولی قدرت اقتصادی مردم طی سال های گذشته پایین آمده است و اگر بخواهیم این توان را بالا ببریم نیازمند سرمایه گذاری است.
اولین اقدام دولت تثبیت قیمت ها و رشد سه درصد در سال گذشته است و بنگاه های زودبازده و مسکن مهر از جمله طرح هایی بودند که در دولت گذشته درست اجرا نشد و منابعی هدر داده شد. برای عبور از شرایط فعلی کشور سه راه پیش رو داریم که یا باید دولت متکفل تمام امور شود، یا تنها سیاست گذاری کند و یا دولت همه کاره نشود و سیاست گذاری کند و جامعه خود را کوچک و جامعه مردمی را بزرگ کند.
این در حالی است که در حوزه اشتغال ؛ در روستاها و محله ها باید رسته شغل ها شناسایی شود و با همان ها شغل ایجاد شود و در نتیجه تلاش ها, رضایت مردم از زندگی افزایش یابد. تشکل های حوزه کار در این زمینه نقش فعالی می توانند داشته باشد.
از سوی دیگر, هنوز جای افزایش کمی در تشکل های کاری وجود دارد و در ادامه باید این تشکل ها به سمت هم افزایی حرکت کنند و آموزش آنها در دستور کار قرار گیرد. به نظر می رسد باید اصلاح قانون مشاغل سخت و زیان آور از دیگر برنامه های اولویت دار وزارت کار قرار گیرد.
این در حالی است که سطح بهره وری در کشور و به تبع آن در آذربایجان غربی بسیار پایین است. برای اینکه در جامعه کار مضاعف صورت گیرد باید نیروی کار در سطوح مختلف مورد احترام قرار گیرد.
مدرک گرایی و نبود مهارت های حرفه ای شغلی و همچنین نداشتن فرهنگ و روحیه کارآفرینی و علاقه مندی به مشاغل دفتری از ویژگی های نسل جوان امروز آذربایجان غربی است.
کارآفرینی، کانون و مرکز ثقل کار و تلاش و پیشرفت در عصر مدرنیته تلقی می‌شود. در حقیقت بدون توجه کافی به مقوله توسعه فرهنگ کارآفرینی نمی‌توان به شاخص‌های رشد و توسعه که از طریق تغییر در روند تولید،‌ بهره‌وری و توان افزایی فنی و صنعتی در عرصه اقتصاد حاصل می‌شود، دست یافت. این در حالی است که کمرنگ بودن ارتباط صنعت و دانشگاه و همچنین نبود نگاه کاربردی به مدارک دانشگاهی مهمترین معضل بر سر راه اشتغال در آذربایجان غربی است و با توجه به اینکه باید دانشگاه های علمی کاربردی برای تامین نیروی انسانی کارخانه ها و واحدهای صنعتی راه اندازی شوند ولی به علت رابطه سرد علم و صنعت دانشجویان برای کار در کارخانه ها بکار گرفته نشده و استعدادهای آنها مورد غفلت قرار می گیرد.
از سوی دیگر، با توجه به افزایش نرخ بیکاری در سال های گذشته و تعطیلی بسیاری از کارخانه های در آذربایجان غربی که استانی همجوار سه کشور خارجی و موقعیت فوق العاده ترازنیتی را یدک می کشد، بیشتر دانشجویان مراکز علمی کاربردی به سمت شغل های کاذب کشیده شده اند.
این در شرایطی است که سالانه با ورود تکنولوژی های پیشرفته و متناسب با شغل های جدید آمار رشته های تحصیلی مراکز علمی کاربردی افزایش می یابد و در دانشگاه علمی کاربردی کشور یک هزار رشته تحصیلی وجود دارد که سهم رشته های تحصیلی آذربایجان غربی سی صد رشته است.
برگزاری نمایشگاه های اشتغال و توسعه کارآفرینی با اهداف معرفی کارآفرینان و مولدان کسب و کار دانشگاه علمی و کاربردی برای صنایع ، معرفی رشته ها و مشاغل قابل احراز، کلینیک اشتغال و کارآفرینی، نمایشگاه کار، نمایشگاه مشاغل خانگی، برگزاری کارگاه های آموزشی کسب و کار، نمایشگاه عکس و چند رسانه ای در شرایط کنونی اقتصاد و اشتغال آذربایجان غربی یک ضرورت است.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که ایجاد رابطه قوی بین علم و صنعت در استان برای توسعه اشتغالزایی و کارآفرینی یک مهم و یک اصل اساسی است و در توسعه اشتغالزایی و کارآفرینی باید نیازهای واقعی دانشجویان شناسایی شده و بر اساس آن مشاوره کارآفرینی، اشتغال و کارگاه های آموزشی در این زمینه برگزار شود.
تشویق صنایع برای استفاده از طرح های دانشجویان رشته های مختلف دانشگاهی یکی از عوامل زمینه ساز فرصت های شغلی دانشجویان در صنعت آذربایجان غربی است.
این در شرایطی است که به منظور حمایت از بانوان کارآفرین راه اندازی صندوق حمایت به منظور اعطای تسهیلات با سود اندک در دستور کار قرار دارد. تسهیل شرایط فعالیت بانوان برای حضور در عرصه های مختلف اجتماع از وظایف دولت است و اعطای تسهیلات کم بهره و حمایت از بانوان کار آفرین نقش بسزایی در اقتصاد و تولید دارد.
طبق آمارهای رسمی, تعداد دو و نیم میلیون بانوی سرپرست خانوار در کشور وجود دارد و اگر بانوان ایران با استفاده از امکانات عصر ارتباطات فاصله خود را با دنیای امروز کم کنند می توانند نقش مهمی در ارتقای جایگاه بانوان در عرصه بازرگانی و کارآفرینی ایفا کنند. البته عدم ارتباط بانوان در بخش های مختلف اقتصاد و فرهنگ خلأ جامعه زنان است و با سازمان مدیریت صنعتی تفاهم نامه ای منقعد شده تا اتاق بانوان خانه مدیران صنعتی نیز ایجاد شود.اتاق بانوان خانه مدیران صنعتی در جهت تسهیل و تسریع امر ارتقای بانوان مدیر در سطح کشور تأسیس شده است و نقش این اتاق در ایجاد شبکه ارتباطی میان بانوان در حوزه های اقتصادی موثر است و پس از ۳۶ سال از انقلاب اسلامی هنوز سهم کمی از ثروت جامعه به بانوان تعلق دارد و هنوز سهم بانوان از مشارکت های اجتماعی بسیار پایین تر از مردان است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۵:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


+ نُه = 16