صمیمیت خانواده در گرو سفره‌های ایرانی

صمیمیت خانواده در گرو سفره‌های ایرانی

الناز مردی
گروه اجتماعی:زندگی‌های پر مشغله امروزی فرصت دور هم جمع شدن خانواده‌ها را گرفته است، به طوری که افراد کمتر می‌توانند با هم باشند، با هم صحبت کنند یا با هم به گردش بروند. بنابراین غذا خوردن شاید بهانه مناسبی برای جمع شدن آن‌ها کنار یکدیگر باشد؛ غذا خوردن در کنار سفره‌ای که تمام اعضای خانواده دور آن جمع هستند می‌تواند بهترین روش برای داشتن یک تغذیه سالم باشد.
این موضوع به جز آثار تغذیه‌ای مثبت برای اعضای خانواده، فواید دیگری هم به همراه دارد؛ چرا که باعث ایجاد صمیمیت و پیشگیری از مشکلاتی می‌شود که گریبانگیر خانواده‌های پرمشغله امروزی است. به گونه‌ای که روان‌شناسان این مساله را به عنوان یک آداب مهم تربیتی در نظر می‌گیرند.
نشستن کنار یکدیگر بر سر سفره غذا را می‌توان به عنوان یک جلسه مهم خانوادگی نیز در نظر گرفت، چرا که بهترین زمان برای برقراری ارتباط‌های چشمی و عاطفی است که می‌تواند خود یک پل ارتباطی میان والدین و کودکان و بهترین زمان برای کم کردن فاصله بین نسل‌ها باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد وقتی پدر و مادر در کنار فرزندانشان غذا می‌خورند و با آن‌ها صحبت می‌کنند احتمال اینکه فرزندانشان به سمت سیگار و مواد اعتیادآور گرایش یابند، بسیار کمتر است چرا که با وجود برنامه‌هایی اینچنین در خانواده افراد زمان اضافی برای گذراندن باقی امور در خارج از خانه را ندارند. اما متاسفانه با وجود تبلیغات گوناگونی که در این زمینه صورت می‌گیرد تنها نیمی از افراد غذایشان را کنار خانواده سرو می‌کنند. غذای خوب، همراهی و بحث خوب، سنت پسندیده یک شام خانوادگی است که شکست ناپذیر خواهد بود، چون با تدارک یک شام اصیل ایرانی علاوه بر جسم، غذای ویژه‌ای نیز برای روح و روان اعضای خانواده فراهم می‌شود.
محسن مقدم، کار‌شناس علوم تربیتی در این باره می‌گوید: والدین و فرزندانشان هر دو از غذا خوردن کنار هم لذت می‌برند و احساس خوبی نسبت به این موضوع دارند چرا که غذا خوردن در کنار اعضای خانواده باعث می‌شود، افراد سراغ غذاهای آماده و فست فود‌ها که اغلب چرب و شور هستند، نروند و کنار هم بودن را به آن ترجیح دهند. مقدم ادامه می‌دهد: بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته بین الگوی غذا خوردن و اختلال‌های آن در میان دختران و پسران رابطه معنا داری وجود دارد و پرخوری، افزایش وزن و رژیم‌های مکرر همه از عوارض اختلال در خوردن است. وی با تاکید بر اینکه با رعایت چند نکته می‌توان افراد را از آُسیبهای سلامت روانی که آن‌ها را تهدید می‌کند در امان داشت تصریح می‌کند: افراد باید تلاش کنند وعده‌های غذایی خود را کنار خانواده باشند و در صورتی که به دلیل مشغله کاری یا عوامل دیگر این امکان وجود ندارد، سعی کنند حداقل یک بار در روز دور هم غذا بخورند. این کار‌شناس می‌گوید: باید به موضوع غذا خوردن دور سفره اهمیت ویژه‌ای قائل شویم به گونه‌ای که حتی اگر همه افراد حاضر نبودند، برای جمع شدن آن‌ها منتظر بمانیم که این کار مستلزم این است که بتوانیم محیط مناسب و فضای شادی را برای آن‌ها فراهم کنیم. به دلیل اهمیت این موضوع به سراغ یک جامعه‌شناس رفتیم تا نظر او را نیز در رابطه با اهمیت جمع شدن خانواده دور سفره غذا و تاثیراتی که بر روح و جسم افراد می‌گذارد جویا شویم که رضا قرایی در رابطه با رفتارهای غذایی سالم نوجوانان می گوید: طبق تحقیقاتی که به تازگی صورت گرفته آن دسته از جوانانی که با والدین‌شان غذا می‌خورند از سبزیجات و میوه‌های بیشتری استفاده می‌کنند، این موضوع نشان دهنده آن است که نوجوانان از رفتارهای غذایی والدین‌شان الگوبرداری می‌کنند، بنابراین مشاهده رفتارهای سالم غذایی مانند مصرف سبزی‌ها از سوی والدین‌شان بیشتر از اینکه آن‌ها را به طور مستقیم مجبور به خوردن این مواد غذایی کنید تاثیر می‌گذارد. وی همچنین ادامه می دهد: فواید اینکه همه افراد خانواده دور هم جمع شده و با هم غذا بخورند حتی از یک تغذیه سالم هم فرا‌تر است زیرا این کار به تحکیم و تقویت روابط خانوادگی نیز کمک شایانی می‌کند.
به گفته قرایی، بعضی از خانواده‌ها بیشتر از اینکه به نحوه غذا خوردن فرزندان‌شان توجه کنند به ارزش و مقدار آن توجه می‌کنند، غافل از اینکه کودکان‌شان به فضای مناسب غذا خوردن با خانواده نیاز دارند؛ در حالی که سبک و نحوه غذا خوردن به اندازه ارزش غذایی آنچه می‌خوریم اهمیت دارد.
این جامعه‌شناس خاطرنشان می کند: شادابی و نشاط، تغذیه سالم و وزن متناسب، احساس لذت و رضایت، یاد گرفتن آداب غذا خوردن، صحبت کردن با یکدیگر و اطلاع از برنامه‌های تک تک اعضای خانواده همه از فواید غذا خوردن اعضا دور یک سفره است. وی غذا خوردن افراد خانواده کنار هم را لذت بخش و مفید دانسته و می افزاید: این لحظات حتی در ذهن کودکان نیز زیبا و به یاد ماندنی است به طوریکه روان‌شناسان نیز در این رابطه توصیه می‌کنند کودکان را از سنین پایین کنار سفره غذا بنشانید تا آداب غذا خوردن در کنار خانواده را یاد بگیرد. این نکته نیز قابل ذکر است که سفره پهن کردن از ضروریات معیشت روستایی و از زمانهای گذشته مرسوم بوده است. غذاهایی مثل آبگوشت، آش، چلو خورشت و… از جمله غذاهایی است که برای پذیرایی از مهمان‌ها استفاده می‌شد و به نوعی همنشینی و دوستی میان مردم را تقویت می‌کرد، اما متاسفانه زندگی‌های مدرن امروزی و استفاده از غذاهای فست فودی به جای غذاهای اصیل ایرانی باعث شده افراد بیشتر به صورت فردی و در مکان‌های مختلف و زمانهای متفاوت غذا بخورند که این موضوع خود باعث ایجاد تفرقه و جدایی میان اعضای خانواده با یکدیگر می‌شود. بنابراین اعضای خانواده باید تلاش کنند غذای خود را با هم و هم زمان در یک مکان و سر یک سفره بخورند تا بتوانند از این تفرقه جلوگیری کنند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۵:۴۸ ق.ظ

دیدگاه


− هشت = 1