صف طولانی کامیونها پشت دروازه ورود به اروپا

صف طولانی کامیونها پشت دروازه ورود به اروپا

الناز ملک زاده
گروه اقتصادی: دریافت عوارض سوخت، افزایش ترانزیت، عدم هماهنگی در ساعات کار، جوابگو نبودن دروازه های ورود وخروج و نبودسیستمهای نرم افزاری موجب بروز مشکلات متعدد به ویژه برای رانندگان در مرزبازرگان شده است.بازرگان- گوربولاغ بزرگترین دروازه گمرکی ایران به ترکیه و اروپا که همواره با حجم کاری بسیار بالایی روبرو است، طی دهه اخیر با توجه به افزایش تبادل تجاری ایران و ترکیه و ترانزیت خارجی، گرفتار مشکل تشکیل صفهای طولانی در هر دوسوی مرز شده و راه تجارت ایران و با ترکیه را ناهموار کرده است.
این گمرک با وجود اینکه جایگاه مهمی در مبادلات اقتصادی و تردد مسافران در مرز زمینی ایران با ترکیه دارد، با وجود رفع برخی مشکلات از جمله عدم هماهنگی ساعات کاری دو طرف با ۲۴ ساعته کردن فعالیت گمرک، افزایش دروازه های ورود و خروج از یک به ۲ دروازه و اجرای طرح جامع ساماندهی گمرک همچنان شاهد تشکیل صفهای طولانی است.روزانه حدود هزار کامیون از مرز بازرگان- گوربولاغ تردد می کنند ولی صف ۳۰ کیلومتری کامیونها در این گمرک همچنان پابرجا است و به گفته مدیر کل حمل و نقل و پایانه های آذربایجان غربی با وجود کاهش استقبال رانندگان داخلی جهت تردد از این مرز به دلیل دریافت عوارض سوخت از سوی ترکیه، با توجه به پایین بودن قیمت سوخت در ایران رانندگان ترک از تردد در این مرز با وجود صفهای طولانی ناراضی هم نیستند.
*پلمب مخازن سوخت مشکل صفهای طولانی در بازرگان را بزرگتر کرد
کشمکش ترانزیتی از وقتی بین ایران و ترکیه موضوعیت یافت که ترکیه خواستار عدم دریافت عوارض سوخت از کامیونهای این کشور توسط گمرک ایران شد، این در حالی بود که ما به التفاوت سوخت گازوئیل حدود ۶ هزار تومان بوده و براساس قانون، ارایه سوخت یارانه ای به اتباع دیگر کشورها ممنوع است.با پافشاری ترکیه و قبول نکردن ایران، تعرفه های اخذ شده در گمرک ترکیه از کامیونهای ایرانی افزایش یافت که در نهایت رانندگان ایرانی از بروز چنین شرایطی ناراضی و خواستار بازگشت امور به شرایط قبلی شدند، مذاکرات دو طرف ایرانی و ترکیه هم به جایی نرسید و همچنان آنها بر دریافت سوخت یارانه ای اصرار کردند.
تا اینکه پلمب مخازن سوخت مورد توافق دو طرف قرار گرفت، ولی طی ۸ روز اجرای آن معضلات و مشکلاتی در گمرکات دو کشور ایجاد شد و وزیر راه و شهرسازی دستور انجام امور گمرکی طبق روال قبلی را صادر کرده که به گفته مدیر کل حمل و نقل و پایانه های مرزی آذربایجان غربی همچنان صفهایی در دو طرف مرز تشکیل می شود که طول صف در سمت ترکیه بیشتر است.
*صف کامیونها در پشت دروازه گمرک گوربلاغ ترکیه طولانی تر است
مدیر کل حمل و نقل و پایانه های آذربایجان غربی ، با اشاره به اینکه صف کامیونها در در پشت دروازه گمرک گوربلاغ ترکیه طولانی تر است، گفت: متاسفانه مشکل صف طولانی کامیونها در دو طرف مرز همچنان وجود دارد که برای رفع این مشکل برنامه ریزی برای ایجاد ۲ لاین ورود و خروج در این مرز انجام شده است.مجتبی رحمانی با بیان اینکه ایجاد این لاینها در صورت توافق با طرف ترکیه و هماهنگی با مرزبانی ایجاد می شود، اظهار داشت: در صورت راه اندازی این لاینها ترافیک روان تری در بین مرز دو کشور داشته که برای تحقق هدف گذاری ۳۰ میلیارد دلاری در سال بین ایران و ترکیه تفاهم نامه توسعه درب های مشترک مرزی ایران و ترکیه در پایانه مرزی بازرگان به امضای طرفین رسیده است.وی از آماده اجرا شدن فاز دوم طرح جامع ساماندهی پایانه مرزی بازرگان خبر داد و اعلام کرد: طرفین ملزم به افزایش خطوط ورود و خروج کالا در مرز بازرگان – گوربلاغ شده، که با وجود تسهیل برخی امور گمرکی هنوز شاهد تشکیل صفهای طولانی در دو طرف مرز هستیم.
*حجم بالای تردد ، منجر به توقف ناوگان ترانزیتی می شود
مدیر کل حمل و نقل و پایانه های آذربایجان غربی با اشاره به اینکه مرزها محل عبور بوده و به حجم بالای تردد از پایانه مرزی بازرگان، توقف ناوگان ترانزیتی روند حمل و نقل را با مشکل روبرو کرده است، گفت: عملی کردن این راهکار و یکسان سازی زمان انجام تشریفات مرزی نه تنها مرزها را به ماهیت واقعی خود بعنوان گذرگاه عبوری تبدیل خواهد کرد بلکه می تواند در سرعت مبادلات،‌ جلوگیری از اتلاف زمان و هزینه نیز تاثیربسزایی داشته باشد.آذربایجان غربی به دلیل همجواری با سه کشور از مهم‌ترین پایانه‌های ترانزیتی کشور محسوب می شود، که به صرفه و کوتاه بودن مسیر دو مزیت عمده ترانزیت کالا از گمرکات استان به کشورهای اروپایی و آسیایی است.گمرک بازرگان در بین ۳۲ مرز فعال کشور یعنی ۲۲ مرز زمینی و ۱۰ مرز آبی با ۹٫۶ درصد از میزان کل ترانزیت رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.گمرک بازرگان نقطه انتهایی مسیر »جاده ابریشم« در ایران بوده که از» پل خاتون « در مرز ترکمنستان شروع شده و سپس از استان های خراسان، سمنان، تهران، قزوین، زنجان و آذربایجان غربی عبور می کند، به عنوان مهمترین و کوتاهترین راه موجود برای مبادله کالا و مسافر از طریق ایران به اروپا محسوب می شود.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۵:۳۸ ق.ظ

دیدگاه


× سه = 21