گزارش//

صف‌های طویل و طاقت‌فرسای کپسول گاز در آذربایجان غربی

صف‌های طویل و طاقت‌فرسای کپسول گاز  در آذربایجان غربی

گروه گزارش: گاز مایع یکی از منابع اصلی سوخت روستاها در فصل سرما به شمار می‌رود که نبود نظارت زمینه‌ساز بروز برخی مشکلات برای هموطنان شده که با ورود دستگاه‌های متولی می‌توان تا حدودی این مشکل را برطرف ساخت.
طرح توزیع الکترونیک گاز مایع از سال گذشته به منظور ساماندهی در توزیع کپسول‌های خانگی در آذربایجان‌غربی آغاز شد.این طرح به دنبال شناسایی مصرف‌کنندگان واقعی بود اما متاسفانه از همان ابتدا دارای مشکلاتی از قبیل کمبود گاز، تاخیر در تحویل سیلندرها و همچنین تفاوت قیمت با مبلغ واقعی سیلندرهای گاز بود.
با آغاز فصل سرما شاهد صف‌های پر‌ترافیک دریافت سیلندر گاز در مناطق مختلف آذربایجان‌غربی هستیم، صف‌های طاقت‌فرسایی که برای دریافت سهمیه ۴ کپسول در ماه آن هم برای هر خانوار در نظر گرفته شده و تنها می‌تواند کفاف ۲ هفته برای هر خانوار را داشته باشد، این معضل صدای مردم روستاها به خصوص اهالی بخش سیلوانا در ارومیه را درآورده است.
برای دریافت یک عدد کپسول گاز باید هزینه حمل و نقل آن را نیز پرداخت کنیم‌
«عثمان» یکی از ساکنان بخش سیلوانای ارومیه، در این خصوص بیان کرد: اوایل فصل پاییز توزیع نامناسب گاز مایع در منطقه سیوانا باعث ایجاد صف‌های طولانی در بحبوبه شیوع ویروس کرونا در محل‌های توزیع گاز شده بود که این موضوع گلایه روستاییان را در پی داشت اما اکنون تا حدودی این مشکل برطرف شده است.وی گفت: اکنون مشکل اصلی که با آن مواجه هستیم، خراب بودن پوزهای سیار به دلیل قطع بودن سامانه و یا نبود اینترنت است.
عثمان ابراز داشت: مشکل دیگری که با آن مواجه هستیم دریافت هزینه اضافی از سوی توزیع کنندگان گاز مایع است که در ازای هر کپسول علاوه بر مبلغ تعیین شده، ۵ هزار تومان نیز به عنوان حق الزحمه انتقال از ارومیه به بخش سیلوانا از مردم گرفته می‌شود!
وی گفت: نظارت بر نحوه توزیع گاز مایع ضعیف است به طوری‌که هر زمان در صف دریافت آن هستیم، شاهد حضور افرادی می‌شویم که برای تامین سوخت خودروهای خود در صف قرار گرفته‌اند.
هزینه حمل و نقل کپسول گاز مایع از مردم دریافت می‌شود
محمدی یکی از عاملان توزیع گاز مایع در استان در خصوص دریافت حق‌الزحمه انتقال از ارومیه به روستاها، گفت: به دلیل عدم پرداخت کرایه از سوی شرکت نفت، رانندگان مجبورند کرایه حمل و نقل را از مردم بگیرند و این موضوع تنها مختص استان ما نبوده و در سراسر کشور توزیع‌کنندگان حق‌الزحمه انتقال کپسول گاز مایع از شهر به روستاها را دریافت می‌کنند.
وی در خصوص خراب بودن پوزهای سیار، خاطرنشان کرد: خرابی دستگاه‌های پوز در استان به صورت سراسری بود که طی دو روز اخیر این مشکل کاملا برطرف شده و کپسول به راحتی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.
عاملان توزیع‌ کننده کپسول گاز مایع حق دریافت هیچ‌گونه مبلغ اضافی از مردم را ندارند
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه، در این زمینه با بیان اینکه مشکلی در تامین گاز مایع در استان وجود ندارد، اظهار داشت: میزان تامین گاز مایع در حال حاضر در ارومیه بیش از نیاز مصرف کنندگان است و مشکلی نیز در این رابطه وجود ندارد.
احمد مجرد تصریح کرد: طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع به منظور ساماندهی توزیع این فرآورده، شفاف‌سازی مصرف کنندگان مجاز آن و تخصیص سهمیه همراه با سایر استان‌ها در آذربایجان‌غربی کلید خورده است.
وی بیان کرد: ۴ عدد کپسول ۱۱ کیلویی به صورت ماهانه و مستمر در کارت بانکی سرپرستان خانوار که نفت سفید مصرف می‌کنند شارژ می‌شود که قیمت مصوب آن ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان است و فروش سیلندر گاز مایع بالاتر از این قیمت خلاف محسوب می‌شود.
مجرد در خصوص دریافت حق‌الزحمه انتقال گاز مایع از ارومیه به روستاها توسط عاملان توزیع‌کننده، گفت: عاملان توزیع‌ کننده کپسول گاز مایع حق دریافت هیچ‌گونه مبلغ اضافی از مردم را نداشته و هموطنان در صورت مشاهده گرانفروشی با شماره ۱۲۴ بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تماس حاصل کنند.
وی خاطرنشان کرد: وظیفه تامین گاز بر عهده شرکت نفت بوده و نظارت بر قیمت‌ها، نحوه توزیع، کمیت و کیفیت بر عهده سازمان صمت است.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از تسنیم،موضوع نظارت یکی از مهم‌ترین ارکان چرخه تولید و توزیع محصولات به شمار می‌رود که فقدان آن مشکلاتی را برای مصرف‌کنندگان در پی دارد، این موضوع در توزیع گاز مایع نیز حائز اهمیت است و به نظر می‌رسد نبود این نظارت زمینه‌ساز بروز آشفتگی‌ها شده و ورود دستگاه‌های متولی می‌تواند تا حدودی این معضل را برطرف سازد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲:۴۶ ب.ظ

دیدگاه


هشت × 3 =