نتايج يک تحقيق نشان داد//

صدای زنگ خطر آرسنیک در دریاچه ارومیه به گوش کسی نرسیده است

صدای زنگ خطر آرسنیک در دریاچه ارومیه به گوش کسی نرسیده است

گروه جامعه:تحقیقات نشان می‌دهد میانگین غلظت آرسنیک در نواحی مرکزی و شرق دریاچه ارومیه به‌طور معنی‌داری بیش از استاندارد جهانی بوده و نشان می‌دهد صدای زنگ خطر آرسنیک در این دریاچه هنوز به گوش کسی نرسیده است. با توجه به معرفی دریاچه ارومیه به‌عنوان یکی از کانون‌های ریزگرد در جهان و پیامدهای خطرناک حضور فلزات سنگین در ریزگرد، غلظت آرسنیک رسوبات دریاچه ارومیه در ۱۲ ایستگاه در دو طرف میان‌گذر دریاچه توسط مریم کاظمی دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان مورد بررسی قرار گرفت.
افزایش بار آلودگی به فلزات سنگین ازجمله آرسنیک در رسوبات و آب دریاچه ارمیه می‌تواند زنگ خطری برای ادامه نسل پرندگان و سایر موجودات آبزی باشد.
بر اساس نتایج این تحقیق، میانگین غلظت آرسنیک در نواحی مرکزی و شرق دریاچه به‌طور معنی‌داری بیش از استاندارد جهانی است که در مورد ایستگاه شرق دریاچه، می‌تواند به علت قرارگیری در محل مصب(ورودی) رودخانه‌ها باشد که بار قابل توجهی از آلاینده‌ها را با خود به دریاچه حمل می‌کنند.
نکته قابل‌توجه در همپوشانی کانون دو ریزگرد در شرق دریاچه ارومیه که توسط مرکز تحقیقات سنجش از دور دانشگاه صنعتی شریف (سال۱۳۹۳ مشخص شده با ایستگاه‌های دارای غلظت بالای آرسنیک در مطالعه حاضر به‌ویژه ایستگاه شرق دریاچه یکسان بوده و به این ترتیب حضور آرسنیک در ریزگردهای برخواسته از دریاچه ارومیه قابل پیش‌بینی است.
رابطه میان بروز سرطان ریه با غلظت آرسنیک موجود در ریزگرد در دنیا به اثبات رسیده است. ورود آرسنیک به چرخه غذایی بعد از تخریب در خاک، ریسک ابتلا به بیماری‌های مزمن و انواع سرطان‌ها در انسان را نیز افزایش می‌دهد. از طرفی دریاچه ارومیه از تالاب‌های مهم بین‌المللی و جزء فهرست ۱۰۵ منطقه مهم پرندگان ایران است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از خبرگزاری آنا ، در مطالعات مختلف کاهش تخم‌گذاری، کاهش وزن، اختلالات تولیدمثلی، رفتاری و تغذیه‌ای در پرندگان در اثر فلزات سنگین به اثبات رسیده است. به این ترتیب افزایش بار آلودگی به فلزات سنگین ازجمله آرسنیک در رسوبات و آب دریاچه می‌تواند زنگ خطری برای ادامه نسل پرندگان و سایر موجودات آبزی دریاچه نیز باشد، صدای زنگ خطری که هنوز به گوش کسی نرسیده است.
.Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۵ ق.ظ

دیدگاه


9 × چهار =