صداقت با ملت بالاترین عامل مشروعیت حکومت است

صداقت با ملت بالاترین عامل مشروعیت حکومت است

حجت‌الاسلام والمسلمین بهرام دلیر
گروه فرهنگی: مدرس درس خارج فقه، اصول، عرفان و فلسفه با تاکید بر این موضوع که پنهان کاری مصادیق خاصی دارد که از جمله آن در مسائل امنیتی و در مقابل دشمن است گفت: در احادیث اسلامی وارد شده است که اگر بین صداقت و مصلحت ماندید راه رهایی بر صداقت است و باید طرف صداقت را بگیریم.
بحث امنیتی و پنهان کاری فقط در برابر کفار جواب می‌دهد. ما در بین شهروندان و امت اسلامی باید صداقت و بیان کردن حقیقت را در دستور کار قرار بدهیم. با کتمان نمی‌توانیم آرامش را به جامعه بیاوریم. صداقت و راستگویی راه رهایی است. حجت‌الاسلام والمسلمین بهرام دلیر ، با اشاره به وقایع اخیر و موضوعاتی که در هفته گذشته از شهادت سردار قاسم سلیمانی گرفته تا ماجرای هواپیمایی رخ داده است در ابتدا با اشاره به ویژگی بارز سردار شهید سلیمانی و راز محبوبت سردار شهید اظهار کرد: صحبت درباره این شهید عزیز و مطرح کردن شخصیت سردار قاسم سلیمانی که مردم عشق و اردات خود را به ایشان نشان دادند در فضای امروز جامعه ما بسیار مهم و ارزشمند است چرا که سردار یک شخصیت محبوب و دارای عرفان و معنویتی با حضرت حق بود. به جایی رسیده بود که محبوب دل‌ها شده بود و عامل یکپارچگی و مانع تفرقه. شهید سلیمانی عامل رویش و مانع ریزش و اَشِدّآءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَمآءُ بَینَهُم بود. روش و منش ایشان متفاوت بود و همین دلیل باعث عشق ورزیدن تمام اقشار جامعه به آن شهید شد. عامل مهم و شخصیت بارز ایشان که به جریانات اخیر هم مرتبط می‌شود صداقت این سردار شهید بود. وی خاطرنشان کرد: نظام سیاسی مهمترین مشروعیت خود را از صداقت به دست می‌آورد. هر نظامی رفتار خود را منوط به صداقت قرار دهد موفق خواهد بود. هر حکومتی با ملت و شهروندان صادق‌تر باشد از مشروعیت قوی‌تر برخوردار است. هر چه با ملت صداقت‌تر باشیم حکومت از مشروعیت بیشتری بر خودار است.
این مدرس درس خارج فقه، اصول، عرفان و فلسفه ادامه داد: در مباحث و منابع دینی، فقهی، اخلاقی و روایی وارد شده است که اگر قرار باشد بین مصلحت و صداقت یکی را انتخاب کنیم رهایی در صداقت است. هر کجا بین مصلحت و صداقت مانده باشیم قطعا باید طرف صداقت را بگیریم. در برخی موارد امنیتی در برابر کفار حتی باید تقیه و پنهان کاری هم داشته باشیم اما زمانی که قرار است بین شهروندان وامت اسلامی خود مطلبی را بیان کنیم باید جانب صداقت را حفظ کنید. »النجات فی صدق«؛ رهایی در راستگویی است. دلیر با مهم خواندن صداقت و راستی و این که فقط در مسائل امنیتی آن هم در قبال دشمن باید پنهان کاری داشته باشیم یادآور شد: مشروعیت قوی نظام سیاسی منوط به راست‌گویی و صداقت با ملت‌ها است. در دنیا مردم از پنهان کاری اعصابشان به هم می‌ریزد. خطای بشری یک امری طبیعی است و هرگز ما این موضوع را منکر نمی‌شویم. ممکن است این امر برای هر فرد یا حکومتی پیش بیاید اما با صداقت در بین ملت مردم راحتر می‌تواند این موضوع را بپذیرند.
تصور پنهان‌کاری در جهان امروز تصوری نادرست است
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایسنا ، وی ادامه داد: اکنون در جهانی زندگی می‌کنیم که همه افراد با تکنولوژی در ارتباط هستند و می‌توانیم بگویم هر موبایل یک رسانه است. تصور این که در این جهان و جامعه امروز بشود پنهان کاری وکتمان کرد تصوری نادرست است. شهروندان ایرانی از این خطای انسانی ناراحت نشدند چرا که خطا برای همه ممکن است رخ بدهد اما ناراحتی در این جا رخ می‌دهد که چرا خبر واقعی را رسانه‌های خارجی باید بگویند و کارشناسان ما با قاطعیت بگویند این چنین نیست. آن هم برای ملتی که هر آنچه داشت در طبق اخلاص گذاشت و از سردار رشیدشان بهترین و باشکوترین بدرقه را انجام داد. می‌توانم بگویم ضربه سخت حضور ملت بود که ترامپ از همه مواضع خود عقب نشست. موشک‌هایی که به پایگاه آمریکا درعراق شلیک شدند جواب محکمی به آمریکا بودند اما حضور حماسی مردم به دشمن فهماند که هر آنچه می‌گوید نادرست است برای این ملت که چنین شکوهمند در صحنه‌ها حضور دارند کتمان کردن حقیقت کار درستی نیست. همیشه صداقت است که می‌تواند انسان را به تعالی برساند. پنهان کاری مصادیق خیلی خاصی دارد آن هم فقط در مصادیق امنیتی که دشمن نداند ما چه می‌کنیم؛ و شرط عقل هم همین است. اما ملت و شهروندان به خصوص در جریانات اخیر نباید با این پنهان کاری رو به رو می‌شدند چرا که این امر به صلاح نبود.
Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۲ ب.ظ

دیدگاه


3 + = ده