صحنه هایی که نباید اجازه دهید کودکتان ببیند

صحنه هایی که نباید اجازه دهید کودکتان ببیند

گروه خانواده وسلامت:مشاهده کردن برخی مسائل توسط کودک، می تواند تاثیر منفی بر روی دیدگاه او بگذارد. از این رو برخی از صحنه ها را کودکان تا رسیدن به سن معین نباید مشاهده کنند.
صحنه ها و اتفاقاتی که فرزند شما هرگز نباید شاهد آن باشد
بسیاری از مشکلات دوران بزرگسالی ریشه در دوران کودکی دارند. محیطی که کودک در آن زندگی کرده و رشد می نماید، شیوه رفتار و تربیت فرزندان، دیدن برخی صحنه ها و… تاثیر بسیار زیادی بر تکامل و سلامت او خواهند داشت.
روحیه کودکان مانند بزرگسالان تکامل نیافته و آنها روحیه لطیف و حساسی دارند، بنابراین دیدن برخی تصاویر و صحنه ها بر روی کودک تاثیر فراوان گذاشته و ممکن است کودک را دچار مشکلاتی مانند ترس، افسردگی، اضطراب و… نماید
بچه زیر ده سال نباید این صحنه ها رو ببینه
کودکان شما به دلیل روحیه و ساختار ذهنی که دارند هرگز نباید صحنه های زیر را ببینند:
ذبح حیوان
کودکان به هیچ عنوان نباید ذبح یک حیوان را ببیند زیرا تفکر کودکان عینی است و در اثر مشاهده اینگونه صحنه ها به این نتیجه دست خواهند یافت که به راحتی می توان جان موجود دیگری را گرفت. مشاهده اینگونه رفتارها، حیوان آزاری را در کودک نهادینه می کند.
یکی دیگر از عوارض دیگر مشاهده این صحنه ها توسط کودکان، کابوس های فراوان و شب ادراری است، کودکان اتفاق خوب و بد طول روز خود را بصورت خواب در ذهن خود بایگانی می کنند و همین امر موجب می شود کودک در صورت مشاهده این صحنه ها با کابوس های فراوانی در طول شب مواجه شود.
یکی دیگر از عوارض مشاهده قربانی کردن حیوان، ترس و هیجان شدید است که او نمی تواند این احساسات را مدیریت نماید، ترس و هیجان شدید عوارضی مانند سردرد، لکنت زبان، شب ادراری، ترس از خون ، عدم تکلم را در کودک ایجاد می کند.
اگر قرار است حیوانی قربانی شود، بهتر است در مکان بهداشتی و به دور از چشم کودکان این امر صورت گیرد. از والدین گرامی خواهشمندیم اجازه ندهند که کودکانشان صحنه قربانی کردن یک حیوان را ببینند. بعد از ۱۳ سالگی تفکر استدلالی در فرد رشد می کند و می تواند اینگونه رفتارها و اقدامات را درک کند.
صحنه هایی از خودکشی
بسیاری از ما والدین با به وجود آمدن برخی از مشکلات در زندگی، درباره خودکشی صحبت می کنیم و همسر خود را به این طریق تهدید می کنیم و اصلا حواسمان نیست که این حرف در نزد کودک بازگو شده است. گاهی نیز در نزد کودک فیلم هایی را می بینیم که در آن صحنه هایی از خودکشی وجود دارد. کودکان به این صحنه ها فکر می کنند و تمایل به خودکشی افزایش می یابد پس بچه ها نباید صحنه هایی از خودکشی مانند طناب دار و… را ببینند و باید حواستان به فیلم هایی که با کودک می بینید، باشد.
کودکی که به مرحله تهدید به از بین بردن خود می کند، شدیدا مضطرب و آسیب دیده است پس هرچیزی که به خودکشی مربوط می شود را جدی بدانید و هرگز با غفلت و بی محلی با آن برخورد نکنید.
دعوای شدید و زد و خورد
یکی از صحنه هایی که کودکان هرگز نباید ببیند، دعوای شدید و زد و خورد بین والدین است زیرا مشاجره والدین بر فرزند به صورت کاهش اعتماد به نفس، اضطراب و افسردگی بروز می کند و این کار سبب می شود او از پدر یا مادر خود متنفر شود.
کودکانی که در معرض منازعات شدید، مداوم و طولانی مدت والدین خود قرار می گیرند، می توانند به افرادی تهاجمی، متخاصم و خشن بدل شوند. مشاجرات والدین بر پرورش مهارت های عاطفی و اجتماعی و حتی عملکرد تحصیلی او نیز تاثیر می گذارد، پس خواهش می کنیم جلوی کودک خود اینکار را نکنید.
فیلم های ترسناک
روح کودکان بسیار لطیف است و دیدن صحنه های ترسناک، دلخراش، ناراحت کننده، یا صحنه هایی که به نوعی آزاردهنده باشند ممکن است تا مدت ها فکر آنها را مشغول کرده، یا حتی بر اشتها و خواب آنها اثر سوء بگذارد. کودکان تفاوت بین خیال و واقعیت را به خوبی تشخیص نمی دهند، بنابراین فیلم های ترسناک روی کودکان تاثیر زیادی بر آنها می گذارد.
کودکانی که فیلم های ترسناک تماشا می کنند ممکن است، دچار مشکلاتی مانند استرس ، کابوس های شبانه، شب ادراری، از خواب پریدن و حتی گریه های ناشی از دیدن خواب های وهم آلود شوند و رفتارهای پرخاشگرانه یا خشونت آمیزی را از خود نشان دهند، زیرا قادر به درک عواقب آن در جهان واقعی نیستند.
صحنه های تصادف
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از نمناک،متاسفانه بسیاری از ما ایرانی ها بعد از دیدن صحنه تصادف به آنجا رفته و همراه کودک خود این صحنه را دیده و به کنکاش ماجرای تصادف می پردازیم. دیدن صحنه تصادف برای کودک جالب نیست و این تصویر در ذهن او حک می شود و عواقب جبران ناپذیری را در او ایجاد می کند پس والدین گرامی اگر کاری از دست شما ساخته نیست و نمی توانید کمکی به مصدومان تصادف کنید، هرگز برای تماشای این صحنه همراه کودک خود نایستید و فقط با اورژانس تماس بگیرید.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۹:۳۱ ق.ظ

دیدگاه


6 + = چهارده