رئيس کميسيون کشاورزي و صنايع تبديلي اروميه :

صادرات سیب استان صفر شده است

صادرات سیب استان صفر شده است

گروه خبر:عضو هیات رئیسه و رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی ارومیه اعلام کرد: صادرات سیب قرمز به اقلیم کردستان عراق به صفر رسیده است.
»صمد پورسلطانی« با بیان اینکه فیلم پخش شده در رابطه با ناسالم بودن سیب های صادراتی و فعالیت گروه تروریستی داعش در عراق نقش بسزایی در به صفر رسیدن صادارت سیب قرمز به عراق داشته است، اظهار کرد: با دیداری که با وزیر کشاورزی عراق داشتیم قرار برآن شد که صادرات سیب سرخ به این کشور از سر گرفته شود ولی تاکنون اقدامی عملی انجام نشده است.
وی افزود: بخشی از مشکلات عدم توفیق در بحث صادارت نیز به خود ما برمی گردد؛ تجار باید در بحث صادرات محصولات، به فرهنگ کشور مقصد، کیفیت محصول و نوع بسته بندی توجه ویژه ای داشته باشند چرا که کالاهای صادراتی با شناسنامه ایرانی صادر می شوند.
پورسلطانی در ادامه با اشاره به مشکل کم آبی آذربایجان غربی، گفت: با توجه به کمبود آب در استان باید بیشتر بر کشت محصولاتی تمرکز داشت که آب کمتری مصرف می کنند؛ کشت سیب به مراتب بسیار بیشتر از کشت انگور به آب نیاز دارد. باید اذعان کنم سیب در آذربایجان غربی یک محصول وارداتی است چرا که سابقه کشت سیب در استان تنها ۴۰ سال است و این درحالی است که طبق شواهد موجود سابقه کشت انگور در منطقه به بیش از ۲۵۰۰ سال می رسد.
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ارومیه ادامه داد: سیستم کشاورزی باید تغییر کرده و از تکنولوژی آبیاری نوین بهره ببرد؛ در کشت محصولات کشاورزی باید ارزش افزوده را لحاظ کرده و طبق برنامه ای مشخص عمل کرد.
وی با بیان اینکه طی سال جاری ۲۷۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به مراکز گلخانه ای کشور ارائه شده است، گفت: برای مثال کشت گلخانه ای خیار در کشور سبب ضرفه جویی ۱٫۲۰۰ میلیارد متر معکب آب می شود که معادل ۴ برابر سد ارس کرج است.
رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی ارومیه با تاکید بر ضرورت حمایت از کشاورزان در اجرای برنامه های جدید کشت، اظهار کرد: تغییر الگوی کشت زمان خاصی می طلبدکه باید با ساپورت مالی از کشاورزان همراه شود؛ در بحث تغییر الگوی کشت باید برخی از روش های کشور های توسعه یافته مد نظر قرار گیرد.
پور سلطانی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از اینکه مطالعات مردمی برای عرضه محصولات کشاروزی در کشور وجود ندارد، گفت: متاسفانه کشاورزان با رویداد های روزانه اقدام به کشت می کنند. حوزه کشاورزی نیازمند یک آمایش سرزمینی است.

نوشته شده توسط admin در جمعه, ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۴ ب.ظ

دیدگاه


9 × = شصت سه