صادرات از گمرک تمرچین بیش از ۳٫۸ برابر افزایش یافت

صادرات از گمرک تمرچین بیش از ۳٫۸ برابر افزایش یافت

آراز آذربایجان- مدیرکل پایانه مرزی تمرچین در پیرانشهر گفت: صادرات از این گمرک طی سه ماهه نخست سال جاری بیش از ۳٫۸ برابر افزایش یافت.
مرحمت سلیمان نژاد افزود: صادرات از این مرز زمینی به سه روش کارت های پیله وری، صادرات قطعی و صادرات کالا از سایر گمرکات کشور که خروج آنها مرز تمرچین ثبت شده، صورت می گیرد و در این مدت هر سه نوع از شیوه های صادراتی افزایش چشمگیر داشته است.
وی اضافه کرد: در این مدت ۴۴ هزار و ۵۰۶ تن کالا به ارزش ۲۹ میلیون دلار به وسیله کارت های پیله وری از مرز تمرچین صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی ۲۲ درصد و به لحاظ ارزشی ۴۵ درصد افزایش داشته است.
سلیمان نژاد در خصوص صادرات قطعی از این گمرک نیز افزود: در سه ماهه اول امسال بیش از ۱۶۳ هزار و ۱۲۸ تن کالا به ارزش ۴۲ میلیون دلار به صورت قطعی صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی ۲۱ درصد و به لحاظ ارزشی ۲ درصد افزایش یافته است.
مدیرکل گمرک تمرچین افزود: صادرات کالاها از سایر گمرکات کشور که خروجی آنها تمرچین ثبت شده نیز در این مدت ۱۹۲ هزار و ۱۶ تن به ارزش ۱۶۳ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی حدود سه برابر و به لحاظ ارزشی حدود ۳٫۸ برابر افزایش یافته است.
وی با تاکید بر اینکه این گمرک به مقصدی مطمئن و راحت برای تجار داخلی تبدیل شده است، مجموع کالاهای ترانزیت خارجی گمرک تمرچین را در این مدت ۶۴ هزار و ۶۸۸ تن به ارزش بیش از ۲۶۱ میلیون دلار اعلام کرد.
مدیرکل گمرک تمرچین اضافه کرد: ترانزیت داخلی این پایانه مرزی در این مدت سه هزار و ۶۱۵ تن به ارزش ۲۶۱ میلیون دلار بوده که در این زمینه نیز افزایش میزان صادرات مشهود است.
سلیمان نژاد با اشاره به افزایش تعرفه خروج مسافر از کشور و تاثیر آن بر تردد مسافران از مرز، گفت: در سه ماهه نخست امسال در مجموع ۱۱۲ هزار و ۹۵۸ نفر از طریق این پایانه مرزی تردد کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۱۸ درصد کاهش داشته است.
وی واردات انجام شده از طریق این گمرک را ۱۸۶ تن به ارزش ۰٫۰۸ میلیون دلار عنوان کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۶، افزایش ۱۸ درصدی به لحاظ وزنی و کاهش چهار درصدی به لحاظ ارزشی را نشان می دهد.
به گزارش ایرنا گمرک تمرچین پیرانشهر از مراکز مهم صادراتی کشور است که از سال گذشته به اداره کل ارتقا یافته و در حال توسعه است.
مرز تمرچین در ۱۵ کیلومتری غرب پیرانشهر، جنوب آذربایجان غربی و نقطه مقابل مرز حاج عمران عراق قرار دارد و یکی از نزدیکترین مسیرهای زمینی جمهوری اسلامی به دریای مدیترانه شرقی است.
این مرز زمینی تا شهر ارومیه، مرکز استان ۱۶۰ کیلومتر فاصله دارد و فاصله نزدیکترین شهرها به این مرز، پیرانشهر در ایران و چومان در عراق است که به ترتیب حدود ۱۱ کیلومتر و ۲۵ کیلومتر با گمرک تمرچین فاصله دارد.
مرز تمرچین پیرانشهر در سال ۱۳۸۶ به عنوان مرز رسمی زمینی شناخته شد و نقش آن در توسعه اقتصادی منطقه چشمگیر است.
شهرستان مرزی پیرانشهر در جنوب آذربایجان غربی و ۱۴۵ کیلومتری مرکز استان واقع شده است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۷ ق.ظ

دیدگاه


5 + نُه =