- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

شکوفایی اقتصادی آذربایجان غربی با جاده اوراسیا

Posted By admin On آذر ۱۳, ۱۴۰۱ @ ۸:۱۴ ق.ظ In اخبار ویژه,اقتصادی | No Comments

سکینه اسمی
گروه گزارش: کریدور بزرگراهی غرب به عنوان نقطه اتصال دسترسی قفقاز به آب‌های آزاد و خلیج فارس، در حال تکمیل است. پروژه ای که بهره برداری از آن، شکوفایی اقتصادی برای استان های غربی کشور به همراه دارد.
این کریدور بزرگراهی که محور توسعه غرب کشور به شمار می‌رود با هدف تسهیل ترانزیتی اوراسیا و همچنین جابجایی مسافر از کشورهای ترکیه و عراق به آب‌های آزاد و ضمن کاهش زمان سفر و سهولت جابه‌جایی بین استان‌های شمال غرب به جنوب غرب به طول یک هزار و ۵۳۰ کیلومتر در دست احداث است.
در این طرح که مرز بازرگان در آذربایجان غربی را با عبور از کردستان، کرمانشاه و لرستان به بندر امام خمینی (ره) خوزستان متصل می‌کند، علاوه بر هموار سازی مسیر ترانزیت ایران به اروپا و بالعکس نقش مهمی در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و کاهش آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای نیز خواهد داشت.
پایانه مرز بازرگان بزرگترین مرز زمینی کشور و دروازه اصلی ورود ایران به اروپا به شمار می‌رود، این پایانه در دو کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب قرار گرفته است و با اتمام این مسیر مدت زمان حمل و نقل کالا و صادرات به کشورهای خارجی یک سوم کاهش می‌یابد.
۳۰ درصد از کل یک هزار و ۵۳۰ کیلومتر کریدور بزرگراهی غرب کشور به طول ۵۴۰ کیلومتر آن در آذربایجان غربی واقع شده است که تکمیل و بهره برداری آن نه تنها موجب رونق اقتصادی، تسهیل در حمل و نقل، صادرات کالا در این منطقه بلکه زمینه ساز افزایش تبادلات از ایران به کشورهای اروپایی نیز می‌شود.
۴۷۰ کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب کشور در آذربایجان غربی زیر بار ترافیکی است
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: کریدور بزرگراهی غرب کشور به طول یک هزار و ۵۳۰ کیلومتر، مرز بازرگان را به بندر امام خمینی (ره) در استان خوزستان متصل می‌کند که ۳۰ درصد این شبکه حمل و نقل جاده‌ای به طول ۵۴۰ کیلومتر در آذربایجان‌غربی احداث می‌شود.
محسن حمزه لو با بیان اینکه از ۵۴۰ کیلومتر کریدور بزرگراهی غرب کشور در استان، تاکنون ۴۷۰ کیلومتر با ۸۸ درصد پوشش افتتاح شده است، افزود: این مسیر بین‌المللی در ۱۰ جبهه کاری بزرگراه‌های ارومیه _ مهاباد، میاندوآب – بوکان، قطعه ۴ و ۵ بزرگراه سلماس – خوی و سه‌راهی ایواوغلی به سمت گیت منطقه آزاد ماکو احداث می‌شود، و تاکنون یک سوم طول کریدور بزرگراهی غرب کشور در استان آذربایجان غربی با پیشرفت ۸۸ درصدی در حال اجرا است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳۰ کیلومتر از این کریدور بزرگراهی در دست اجرا است و تاکنون ۲ هزار میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده است، عنوان کرد: با توجه به شرایط کنونی، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در پایانه‌های مرزی یکی از کارآمدترین راهکارهای برون رفت از چالش‌های اقتصادی به شمار می‌رود.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: وجود یک‌هزار کیلومتر مرز مشترک و همجواری آذربایجان‌غربی با سه کشور، این استان را به دروازه اصلی ارتباط ایران با اروپا تبدیل کرده است.
حمزه‌لو با بیان اینکه عمده حمل و نقل جاده‌ای کالا و مسافر کشور از طریق پایانه‌های مرزی استان انجام می‌شود، اظهار داشت: موقعیت جغرافیایی استان در ارتقای مبادلات مرزی بسیار مهم است و اتمام کریدور بزرگراهی غرب کشور نقش مهمی در توسعه استان ایفا می‌کند.
حمزه لو از ابلاغ یک هزار و ۶۰۶ میلیارد ریال از منابع استانی برای توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای آذربایجان‌غربی خبر داد و گفت: امسال یک هزار و ۶۰۶ میلیارد ریال از اعتبارات استانی برای تکمیل کریدور بزرگراهی غرب کشور و توسعه راه‌های استان تخصیص یافته است.وی در ادامه از تسریع در روند اجرای پروژه بزرگراه خوی – سلماس، که بخشی از کریدور بزرگراهی غرب کشور در آذربایجان‌غربی است خبر داد و گفت: برای اجرای این طرح ۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
احداث تقاطع غیر همسطح سه‌راهی محمدیار با سرعت اجرا می‌شود
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در خصوص تداوم طرح‌های کریدور بزرگراهی غرب کشور در استان گفت: روند اجرایی تقاطع غیر همسطح سه‌راهی محمدیار بالای ۷۸ درصد پیشرفت اجرایی دارد.
حمزه‌لو افزود: منابع مالی جهت تکمیل این ابنیه فنی که نقش مهمی در روان سازی ترافیک کریدور بزرگراهی غرب کشور در جنوب استان ایفا می‌کند تخصیص داده شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: تقاطع غیر همسطح سه‌راهی محمدیار با ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار انجام می‌شود.
حمزه‌لو ادامه داد: تقاطع غیر همسطح سه‌راهی محمدیار معضل ترافیکی در کریدور بزرگراهی غرب کشور را رفع می‌کند و زمینه ارتباط شهر نقده به راه‌های ارتباطی آذربایجان‌شرقی از جمله شهر بناب را تسهیل می‌کند.مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی همچنین از زیرسازی بزرگراه سلماس – خوی خبر داد و گفت: عملیات زیرسازی ۵٫۲ کیلومتر از بزرگراه سلماس – خوی به عنوان بخش شمالی کریدور بزرگراهی تکمیل شده و این قطعه تا پایان فصل کاری آسفالت می‌شود.حمزه‌لو بیان کرد: عملیات زیرسازی این پروژه قبل از موعد قرارداد پیمانکاری به اتمام رسیده و با توجه به اهمیت آن در ایمن‌سازی مسیر دسترسی به شمال استان تلاش می‌شود قبل از پایان فصل کاری آسفالت شود.وی با بیان اینکه برای این قطعه ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است، یادآور شد: همچنین احداث و آسفالت قطعات ۴ و ۵ بزرگراه سلماس – خوی جزو چشم‌انداز یک ساله پروژه‌های ساخت و توسعه راه‌های استان تعیین شده است.حمزه لو با تاکید بر اینکه با توجه به شرایط کنونی، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در پایانه‌های مرزی یکی از کارآمدترین راهکارهای برون رفت از چالش‌های اقتصادی به شمار می‌رود، افزود: عمده حمل و نقل جاده‌ای کالا و مسافر کشور از طریق پایانه‌های مرزی استان یعنی یک چهارم پایانه‌های مرزی کشور انجام می‌شود.
اتمام کریدور بزرگراهی غرب کشور ۸۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
تسریع در روند اجرای این گذرگاه بین المللی نه تنها در آذربایجان غربی بلکه در سایر استان‌های کردستان، کرمانشاه و لرستان و خوزستان نیز سرعت گرفته و در صورت تخصیصهشت هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز پیش بینی روند آن سرعت بیشتری بگیرد.
غلامرضا خرمی مهرماه امسال در بازدید از آخرین وضعیت اجرای این طرح در استان آذربایجان غربی گفت: عملیات اجرایی کریدور بزرگراهی غرب کشور که با گذر از ۵ استان کشور پایانه مرزی بازرگان آذربایجان غربی را به بندر امام خوزستان وصل می‌کند در کل کشور بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
غلامرضا خرمی با بیان اینکه تاکنون برای اجرای این کریدور بزرگراهی ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در کل کشور هزینه شده است، افزود: اتمام این کریدور بزرگراهی ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
مجری طرح کریدور بزرگراهی غرب کشور خاطرنشان کرد: با این روند پیشرفت عملیات راهسازی پیش بینی می‌شود تا یکسال آینده کل کریدور در این منطقه به اتمام رسیده و زیر بار ترافیک برود.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از مهر،کریدور بزرگراه غرب کشور در آذربایجان غربی یکی از شریان‌های اصلی و نقاط اتصال دو منطقه تجاری به شمار می‌رود، امید است با همت دولت سیزدهم نه تنها آذربایجان غربی شاهراه ارتباطی ایران به اروپا از بن بست محرومیت در راه‌های ارتباطی خارج شود بلکه زمینه رشد و رونق اقتصادی در این منطقه فراهم شود.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%b4%da%a9%d9%88%d9%81%d8%a7%d9%8a%d9%8a-%d8%a7%d9%82%d8%aa%d8%b5%d8%a7%d8%af%d9%8a-%d8%a2%d8%b0%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d9%8a%d8%ac%d8%a7%d9%86-%d8%ba%d8%b1%d8%a8%d9%8a-%d8%a8%d8%a7-%d8%ac%d8%a7%d8%af/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.