معاون امور عمراني استاندارخبرداد:

شیوع بیماری‌های انسانی ودامی از تبعات خشکی دریاچه ارومیه

شیوع بیماری‌های انسانی ودامی از تبعات خشکی  دریاچه ارومیه

گروه خبر: معاون امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی از شیوع بیماری‌های انسانی و دامی در اطراف دریاچه ارومیه خبر داد و تصریح کرد: تبعات خشکی دریاچه ارومیه روستاهای این شهر را در بر گرفت و بسیاری ازدام‌های این روستاها سقط جنین می‌کنند.
به گزارش آرازآذربایجان، هادی بهادری در نشست خبری که در خصوص برنامه‌های فرهنگی ستاد احیای دریاچه ارومیه که در سالن جلسات معاونت عمرانی استانداری آذربایجان غربی ترتیب یافت، اظهار داشت: ستاد احیای دریاچه ارومیه یکسری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی به طور فشرده آغاز کرده و این برنامه‌ها تا پایان تیرماه اجرا می‌شود.وی ادامه داد: ستاد احیای دریاچه ارومیه یکسری پیام‌های تبعات خشکی دریاچه ارومیه و راه‌های مقابله با این معضلات را ارائه کرده که باید در قالب‌های مختلف در جامعه منتقل شود.
بهادری با اشاره به تقسیم‌بندی اجرای کارهای فرهنگی، اجتماعی و اجرای کارهای عمرانی در ستاد احیای دریاچه ارومیه، از تاثیرگذاری موثر کارهای فرهنگی و اجتماعی در احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: کارهای اجرایی ستاد احیای دریاچه ارومیه با همکاری اداره منابع طبیعی استان، شرکت آب منطقه‌ای و همچنین اداره حفاظت محیط زیست استان اجرا می‌شود.
معاون امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی برگزاری کارهای فرهنگی اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه را بر عهده استانداری آذربایجان غربی عنوان کرد و افزود: در راستای اجرای این برنامه‌ها همایش‌های مختلفی در خصوص ضرورت احیای دریاچه ارومیه و همچنین ترویج فرهنگ کاهش مصرف آب در استان برگزار مِی‌شود.
بهادری به ضرورت کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در آذربایجان غربی تاکید کرد و گفت: اگر نتوانیم این میزان کاهش مصرف آب را در استان ایجاد کنیم احیای دریاچه ارومیه امکان‌پذیر نخواهد بود.وی، »نقش عامل انسانی در خشکی دریاچه ارومیه بیش از ۵۰ درصد است.«را دومین پیام دوم ستاد احیای دریاچه ارومیه در اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی عنوان کرد.بهادری در خصوص تبعات خشکی دریاچه ارومیه، گفت: اگر دریاچه ارومیه خشک شود علاوه بر از بین رفتن منطقه و از بین رفتن کشاورزی منطقه زندگی ۵ میلیون نفر در خطر می‌افتد.
معاون امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی در خصوص اهمیت پیام‌های ارائه‌دهنده ستاد احیای دریاچه ارومیه، خاطرنشان کرد: پیام‌های ارائه شده در این ستاد توسط ۴۰۰ نفر در طول شش ماه مطالعه ارائه شده است.
وی در بخشی از سخنان خود احیای دریاچه ارومیه را در صورت پرداخت اعتبار احیای دریاچه ارومیه توسط دولت عنوان کرد و گفت: بنا بر برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه دریاچه ارومیه پس از ۱۰ سال احیا می‌شود.بهادری پیام دیگر ستاد احیای دریاچه ارومیه را مبنی بر تبدیل کشاورزی سنتی به کشاورزی رقابتی عنوان کرد و گفت: کشاورزان استان باید بدانند که در صورت تغییر و تحول در کشاورزی نه تنها کشاورزی استان از بین نخواهد رفت بلکه سبب رونق اقتصادی این صنعت در استان شده و موجب رقابتی شدن این صنعت در کشور خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه درآمد وضعیت اقتصادی این استان در رتبه ۲۷ کشوری قرار دارد، گفت: در حال حاضر سرانه درآمد استان از نصف درآمدهای کشور پایین‌تر است.
معاون امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی با اشاره به ظرفیت بالای بخش معدنی و گردشگری استان به تقویت این صنعت‌ها تاکید کرد و گفت: در صورت تقویت این دو صنعت در استان درآمد مردم استان نیز به تبع آن افزایش پیدا خواهد کرد.بهادری از عدم توازن میان مرتع و دام اشاره کرد و گفت: در حال حاضر میزان دام موجود در این استان با میزان مرتع نامتعادل بوده و این موضوع سبب از بین رفتن پوشش گیاهی و این موضوع سبب کاهش بارندگی و تغییر دما در آذربایجان غربی شده است.
وی با اشاره به سیاست غلط کشاورزی در دهه‌های اخیر، گفت: با توجه به اینکه سیب کاشته شده در آذربایجان غربی هفت برابر سایر محصولات کشاورزی آب مصرف می‌کند لذا به هیچ عنوان مقرون به صرف نیست که این محصول پرآب در استان کاشته شود.
معاون امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی یکی از مهم‌ترین عمل خشکی دریاچه ارومیه را برداشت‌های غیر مجاز از چاه‌های آب در اطراف دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: در راستای جلوگیری از برداشت آب از چاه‌ها ۸۰ اکیپ توسط آب منطقه‌ای آذربایجان غربی از زیاده‌خواهی برخی از افراد که قصد برداشت غیرمجاز آب را دارند جلوگیری خواهد شد و در صورت عدم پرهیز از برداشت غیر مجاز این افراد با آنان برخورد قضایی خواهد شد.
بهادری در پاسخ یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا تبعات خشکی دریاچه ارومیه در بخش پزشکی مورد بررسی قرار گرفته شده است یا نه؟، گفت: دانشگاه علوم پزشکی تاکنون به صورت جد وارد این حوزه نشده و همکاری لازم را با ستاد انجام نداده است.
وی افزود: البته برخی از پزشکان استان در راستای تحقیقات ستاد احیای دریاچه ارومیه در مسائل تغییرات فیزیکی و بیماری‌های روستاهای اطراف دریاچه ارومیه با استانداری آذربایجان غربی همکاری می‌کنند.
بهادری یکی از راهکارهای فرهنگی و اجتماعی را در راستای احیای دریاچه ارومیه را مشارکت جامعه ورزشی با ستاد احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۴:۴۹ ق.ظ

دیدگاه


3 × = هجده