شیشه، ماده‌ای که شکستن جامعه را هدف گرفته است

شیشه، ماده‌ای که شکستن جامعه را هدف گرفته است

گروه اجتماعی: تا چند دهه گذشته تعریف اعتیاد به چندین ماده مخدر سنتی محدود می‌شد که به هیچ وجه قابل قیاس با مواد مخدر صنعتی و دست ساز و روان‌گردان‌ها نبود، موادی که به زودی وابستگی ایجاد می‌کنند و قربانیان خود را به کام زندگی پوچ، قتل و خودکشی می کشانند. شیشه مخدری است که شاید سابقه قدم‌های نامبارک آن در کشور به یک دهه هم نرسد اما در همین مدت کوتاه قربانیان زیادی را گرفته است، کسانی را که شاید در اولین مصرف جز احساس رضایت و لذت چیزی حس نمی‌کردند اما به زودی مسافر دیار اوهام شدند و جز یاس و ناکامی برای خود و اطرافیان چیز دیگری را از سوء مصرف نگرفتند.سودآوری تجارت شیشه خیلی زود موجب شد تا کارگاه‌های زیرزمینی تولید این ماده افیونی و خطرناک به صورت قارچ گونه در کشور رشد کند و دسترسی این مواد آسان‌تر از سایر مواد مخدر شود.مصرف شیشه این روزها آن قدر زیاد شده که هر جایی حتی در کلاس درس دانشگاه با سه شماره انجام می‌شود اما اثرات وحشتناک اعتیاد به این ماده شیمیایی را فقط کسانی می‌دانند که دیگر آب از سرشان گذشته است، که در این ارتباط شماری از معتادان به این ماده مخدر و خانواده‌های آن‌ها در خصوص این معضل توضیحاتی را ارائه داده‌اند.
***
یکی از معتادان به ماده مخدر شیشه با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۵ ساله می‌باشد می‌گوید: هیجان و وجود دوستان معتاد موجب شد تا به این مواد مخدر صنعتی معتاد شوم. وی می‌افزاید: در سن ۱۸ سالگی قلیان و سیگار را شروع کردم و اکنون به شیشه معتاد شده‌ام.وی ادامه می‌دهد: در ابتدا که قلیان می‌کشیدم، دود قلیان حالت سرگیجه‌ای به من می‌داد که از خود بی خود می‌شدم اما بعد از مدتی دیگر آن حس را نداشتم و کم کم به سوی دیگر مواد مخدر همچون تریاک و شیشه رفتم که این مواد در حال حاضر علاوه بر اینکه آن انرژی، سرخوشی و حالت نشاط را به من نمی‌دهد، اگر از آن مواد استفاده نکنم بسیار عصبی و تند خو می‌شوم.
یکی دیگر از معتادان به شیشه توضیح می‌دهد: دیگر بدون این مواد نمی‌توانم زندگی کنم و از کشیدن آن نیز خسته شده‌ام، به طوری که آنقدر به مواد مخدر وابسته شده‌ام که جدایی از آن برایم امکان پذیر نیست و از سوی دیگر برای تهیه پول آن مجبور هستم دست به هر کاری بزنم. یکی دیگر از معتادان که خانمی ۲۲ ساله می‌باشد اظهار می‌دارد: در یک روستا زندگی می‌کردم، مادرم معتاد به تریاک بود، زمانی که به شهر مهاجرت کردیم در کوچه‌ای زندگی می‌کردیم که شخص مواد فروشی زندگی می‌کرد و مادرم با آن آشنا شد، سپس کم کم به شیشه معتاد شد.
وی تصریح می‌کند: پدرم همیشه برای آنکه مادرم برای تهیه مواد مخدر خود به فروختن لوازم خانه و یا قرض گرفتن پول از همسایه و فامیل اقدام نکند ماهیانه مقداری تریاک برای مصرف یک ماه تهیه می‌کرد اما بعد از آنکه به شیشه معتاد شد برای اینکه پدرم از این موضوع مطلع نشود و ما نیز چیزی از آن به وی نگویم من که ۱۷ سال سن داشتم و برادرم که شش ساله بود را به مواد مخدر معتاد کرد.
یکی دیگر از خانم‌هایی که شوهرش به شیشه معتاد شده است می‌گوید: شوهرم دارای وضعیت اقتصادی خوبی بود اما حدود یک سال است که به شیشه معتاد شده است و طی این مدت ورشکست شدیم و حدود ۲۰ میلیون تومان قرض بالا آوردیم و روزی نیست که طلبکار زنگ در خانه را نزند.
وی می‌افزاید: اجاره نشین هستیم، حدود سه ماه است که اجاره خانه پرداخت نشده است و صاحب خانه نیز جوابمان کرده است اما حتی پول رهن و پرداخت اجاره خانه ای دیگر را نیز نداریم.وی خاطرنشان می‌کند: با واسطه گری یکی از اعضای شورای اسلامی توانستم یک هفته از صاحب خانه مهلت بگیرم تا بتوانم مکانی با رهن و اجاره پایین پیدا کنم.
وی ادامه می‌دهد: گاهی اوقات مجبور می‌شوم حتی برای خرید نان به خواهر شوهرم پناه ببرم و از وی پول قرض بگیرم.وی با ذکر اینکه شوهرم آنقدر بداخلاق و تند خو شده است که جرات صحبت کردن و نزدیک شدن به آن را نداریم می‌گوید: قصد گرفتن طلاق را دارم اما از آینده فرزندم می‌ترسم.یکی دیگر از این خانواده‌ها توضیح می‌دهد: روز گذشته شوهرم به علت اینکه پول خرید شیشه را نداشت، پسرم را نزد شخص مواد فروش گرو گذاشت که روز بعد برای آزاد کردن وی مجبور به پناه بردن یکی از اعضای شورای شهر شدم و آن را آزاد کردیم.یک جامعه شناس با اشاره به اینکه ماده مخدر شیشه از یک ماده تحت عنوان آمفتامین ساخته می‌شود می‌گوید: آمفتامین‌ها جزء دسته مواد محرک هستند که در آزمایشگاه‌ها به راحتی ساخته می‌شوند و زمینه وجود طبیعی آن وجود ندارد.دکتر کاوه حجت می‌افزاید: مصرف شیشه جزء دسته مواد روان گردان هستند که حالت‌های توهم، بدبینی، بددلی و اینکه شخصی آن‌ها را تعقیب می‌کند و یا افرادی قصد آزار و اذیت آن‌ها را دارند، را به آن‌ها می‌دهد.
وی ادامه می‌دهد: این ماده مخدر بر روی سیستم خواب به شدت تاثیر می‌گذارد و موجب بی خوابی می‌شود به طوری که شخص معتاد به شیشه فقط می‌تواند دو تا سه ساعت در روز بخوابد که این امر سبب می‌شود تا به سایر قسمت‌های مغز آسیب وارد شود و افراد را دچار مشکل می‌کند.
وی با بیان اینکه علاوه بر آن شیشه موجب بی اشتهایی نیز می‌شود اظهار می‌دارد: این ماده مخدر فرد را دچار یک سری تغییرات سریع در روند پیر شدن می‌کند به طوری که معمولا فرد طی ۵ تا ۱۰ سال حدود ۳۰ سال پیر می‌شود.
حجت جنون را یکی دیگر از عوارض استعمال این مواد می‌داند و بیان می‌کند: معمولاً در مصرف‌های طولانی مدت این علایم قابل برگشت نیستند و فرد باید مدت طولانی را تحت درمان باشد.
وی با ذکر اینکه شیشه بر روی دوپامین مغز تاثیر می‌گذارد توضیح می‌دهد: این قسمت از مغز مسوول کنترل قضاوت و رفتار مناسب، خلق و خو و تنظیم خواب و اشتها هستند.
وی خاطرنشان می‌کند: میزان وابستگی به شیشه در افراد آنقدر زیاد است که شخص معتاد مجبور می‌شود شش مرتبه در روز آن را استعمال کند.
وی در خصوص دلایل رو آوردن افراد به این ماده مخدر می‌گوید: معمولاً افرادی که از لحاظ شخصیتی استعداد اعتیاد به مواد مخدر را دارند به این ماده معتاد می‌شوند که ممکن است در ابتدا استعمال موادی همچون سیگار، تریاک و هروئین را امتحان کرده‌اند و به دنبال آن به مصرف شیشه معتاد شده‌اند.
حجت عدم آگاهی از اثرات خطرناک این ماده مخدر به خصوص در قشر نوجوان را یکی دیگر از دلایل معتاد شدن افراد به شیشه بیان می‌کند و می‌افزاید: این افراد برای یکی، دو مرتبه از آن استفاده می‌کنند و سپس وابستگی شدید به آن پیدا می‌کنند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۶:۰۸ ق.ظ

دیدگاه


8 − = دو