شورای نگهبان که باشگاه سیاسی نیست

شورای نگهبان که باشگاه سیاسی نیست

گروه سیاسی: بر خلاف برخی چهره های جریان اصلاح طلب که اعتقاد به مشروط کردن حضور این جریان در انتخابات دارند و نگاهشان این است که در صورت عدم تحقق خواسته_هایشان از سوی نهادهای حاکمیتی نظیر شورای نگهبان باید اقدام به »تحریم« انتخابات بکنند، چهره هایی نظیر »سید محمد خاتمی« مخالف چنین رویکردی هستند و حتی روز گذشته »بهزاد نبوی« نیز هرچند گلایه ای از شورای نگهبان و سخنگوی آن کرد، او نیز خواستار حضور جدی اصلاح طلبان در انتخابات شد. حالا »عباسعلی کدخدایی« به سخنان نبوی پاسخ داده است.
پس از رد بدل شدن سخنانی از سوی برخی اصلاح طلبان و سخنگوی شورای نگهبان، »بهزاد نبوی« از چهره شاخص جریان اصلاحات در یک موضع گیری که به نظر می رسد از سر خیرخواهی است نقدی به سخنان سخنگوی شورای نگهبان کرده و با یادآوری این که حضور پرشور مردم در انتخابات در شرایط فعلی به نفع کشور و حاکمیت است، گفت: »آقای کدخدایی اشتباه می‌کند. این دوره باید فرش قرمز پهن کند، چون در این دوره انتخابات پرشور، برای حفظ امنیت ملی ضروری است.«
مخالفت »بهزاد نبوی« با ایده »سعید حجاریان«
»بهزاد نبوی« که بر خلاف »سعید حجاریان« هیچ اعتقادی به حضور مشروط یا تحریم انتخابات توسط جریان اصلاح طلب ندارد و معتقد است که این جریان تاکنون هیچ گاه دست به تحریم انتخابات نزده است، تأکید می کند که »در هیچ انتخاباتی نه ‌تنها آقای خاتمی، بلکه اصلاح‌طلب‌ها هم انتخابات را تحریم نکرده‌اند حتی در انتخابات مجلس هفتم.«
او برداشت خود را از سخنان رئیس دولت اصلاحات هم اینگونه عنوان کرده است: »من از سخنان آقای خاتمی ایده مشارکت مشروط استنباط نمی‌کنم. من پیشتر گفته‌ام در هر شرایطی باید در انتخابات شرکت کنیم. منظورم شرایطی است که امکان حضور باشد. فی‌المثل اگر همه اصلاح‌طلبان را به زندان ببرند یا اگر همه گروه‌های اصلاح‌طلب منحل و غیر قانونی اعلام شوند، آنگاه دیگر امکان شرکت وجود ندارد.«
نبوی: رقیب از خدا می‌خواهد اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم کنند
نبوی در خصوص اینکه اصولگرایان چه رویکردی در قبال مشروط کردن انتخابات یا تحریم آن از سوی جریان اصلاحات خواهند داشت نیز گفته: »طرف مقابل از خدا می‌خواهد که ما در انتخابات شرکت نکنیم. حالا بگوییم که ما به این شرط در انتخابات شرکت می‌کنیم که چنین یا چنان شود، قطعا نمی‌پذیرد.«
حالا سخنگوی شورای نگهبان پاسخ »بهزاد نبوی« را داده و در عین حال که باز هم تأکید کرده که شورای نگهبان طبق وظایف قانونی خود عمل خواهد کرد، طرح مطالبات از سوی گروه های سیاسی را امری بدیهی دانسته و به خبرنگار »تابناک« گفته است: درباره روند بررسی صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات مجلس طبق مر قانون عمل خواهیم کرد.
کدخدایی: بارها به اصلاح‌طلبان پاسخ داده‌ایم
«عباسعلی کدخدایی» درباره اظهارات برخی چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله «بهزاد نبوی» مبنی بر اینکه شورای نگهبان باید با تأیید صلاحیت چهره‌های اصلاح‌طلب برای انتخابات مجلس در راستای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات وارد عمل شود و برای اصلاح‌طلبان فرش قرمز پهن کند، اظهار کرد: ما بارها پاسخ خود را به جریانات سیاسی ـ که خواهان تأیید صلاحیت گزینه‌های مدنظرشان هستند ـ ارائه کردیم و این دست از افراد به خوبی در جریان این موضوع هستند.
وی افزود: ما باز هم برای این دست از دوستان تکرار می‌کنیم که وظیفه شورای نگهبان اجرای مر قانون است و ما در این راستا تمام سعی و تلاش خودمان را به کار می‌بندیم.
در بررسی صلاحیت‌ها توجهی به گرایش سیاسی افراد نداریم
سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: شورای نگهبان فارغ از اینکه گرایش سیاسی داوطلبان برای حضور در انتخابات چیست درباره روند تأیید صلاحیت آنها تصمیم‌گیری می‌کند.
کدخدایی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان یک باشگاه سیاسی نیست که بخواهد براساس طیف و نگاه سیاسی افراد روند صلاحیت آنها را بررسی کند.
وی تأکید کرد: شورای نگهبان یک دستگاه نظارتی است که تنها وظیفه آن اجرای قانون است و پاسخ ما به همه جریانات سیاسی از ابتدا و در آینده نیز بر اساس مر قانون است و ما بر این محور اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.
اصلاح‌طلبان در چهارچوب اختیارات شورای نگهبان مطالبه‌گری کنند
سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه آیا این دست از اظهارنظرها در روند کاری شورای نگهبان خللی ایجاد می‌کند یا خیر، گفت: به هرحال شورای نگهبان همواره مظلومیت‌هایی داشته است و افراد صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند. از این روی، خواهش ما این است که در چارچوب وظایف شورای نگهبان مطالبات خود را مطرح کنند.
کدخدایی اظهار کرد: مطالبه‌گری خوب است اما مشروط بر اینکه در چهارچوب اختیارات هر نهادی باشد که این موضوع شامل حال شورای نگهبان هم می‌شود.
سینگال مثبت شورای نگهبان به اصلاح‌طلبان
موضع گیری چهره های شاخص جریان اصلاحات نظیر خاتمی و نبوی در مقابل طرح ایده هایی نظیر مشروط کردن حضور این طیف به تحقق برخی خواسته های شان و عدم حضور در انتخابات در صورت محقق نشدن این خواسته ها اقدام خوبی برای نشان دادن حسن نیت یک طیف سیاسی اثرگذار در جامعه و بیرون کشیدن آن از بازی خطرناکی است که برای اصلاح طلبان ترسیم کرده بودند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از «تابناک»، این رویکرد یعنی مسأله مشروط کردن حضور در انتخابات و ایده های نظیر تحریم انتخابات در صورت عدم تحقق خواسته ها، با واکنش شورای نگهبان مواجه شد؛ حالا که پای حسن نیت به میان آمده است، سخنگوی این شورا به صراحت مطالبه گری مشفقانه جریانات سیاسی را امری بدیهی و مطلوب بخواند و با نشان دادن یک سیگنال مثبت تأکید کند که شورا این مطالبه گری را اگر در چارچوب اختیاراتش باشد، می پذیرد.
Arazazarbaijan.siyasi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۰ ق.ظ

دیدگاه


+ 6 = دوازده