شورای سینما از آرا و عقاید مختلف برای تاثیرگذاری بیشتر استفاده کند

شورای سینما از آرا و عقاید مختلف برای تاثیرگذاری  بیشتر استفاده کند

گروه فرهنگی: رافعی،تهیه‌کننده فیلم سینمایی »تولدی دیگر« با تاکید بر الزام برخورداری »شورای سینما« از آرا و عقاید متضاد و مختلف، گفت: اگر تمامی اعضا هم فکر باشند لازم نیست که جمعی ۵ نفره یا بیشتر تشکیل شود، چراکه نتیجه و خروجی یکی است.
عباس رافعی در گفت وگو و در توضیح چرایی ناکارآمدی و انحلال »شواری عالی سینما« بیان کرد: حدود ۱۰ سال پیش »شورای عالی سینما« در سازمان سینمایی تشکیل شد که همین ترکیب که امروز اعلام‌شده از عناوین و سمت‌های مختلف باید در »شورای سینما« حضور داشته باشند، در آن (شورای عالی سینما) حضور داشتند اما خروجی ویژه از آن شورا بیرون نیامد و دلیل آن‌هم این بود که این شورا بسیار حزبی و به شکلی بسیار خودی و ناخودی عمل می‌کرد؛ یعنی این خودی و غیرخودی برایشان بسیار اهمیت داشت.
در »شورای عالی سینما« شرایطی طوری بود که شاید اعضا و تصمیمات بتوانند خیری درون‌گروهی داشته باشند
تهیه‌کننده فیلم سینمایی غیبت موجه (۱۳۹۹) اظهار داشت: اگر قرار است که امروز »شورای سینما« تشکیل شود و در آن در شورا تصمیم‌گیری‌ها بر مبنای دوستی و آشنایی باشد، بازهم هیچ اتفاقی برای سینمای ایران نخواهد افتاد.وی تصریح کرد: اما اگر هدف این باشد که در جهت رشد و بالندگی سینما شورای تشکیل دهند و در این شورا راهکارهایی برای سرعت بخشیدن به تولیدات سینمای از منظر کیفی و کمی صورت گیرد، کار بسیار خوبی است.
لازم است که در »شورای سینما« صاحبان آرای متضاد حضور یابند
تهیه‌کننده فیلم سینمایی راز مینا (۱۳۷۵) با تاکید بر الزام برخورداری »شورای سینما« از آرا و عقاید متضاد و مختلف گفت: این شورها همواره از یک مشکل رنج می‌برده‌اند و آن این بوده است که پیش‌تر تمام اعضای شورا یکدست بودند، یعنی همه اعضا همفکر بودند؛ برای همفکری لازم نیست که جمعی ۵ نفره یا بیشتر تشکیل شود، چراکه عقیده و نتیجه و در نهایت خروجی یکی است.
مانند اتاق فکری که همه حاضران در آن‌هم فکر هستند و این اتاق همفکری است و نه اتاق فکر
وی افزود: به همین دلیل بهتر است که در »شورای سینما« از منتقدین و کسانی که به سیاست‌گذاری‌های فعلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی انتقاد دارند، هم دعوت به همکاری شود و در این صورت تشکیل شورای سینما یک اتفاق مثبت و یک اتاق فکر واقعی خواهد بود.رافعی اظهار داشت: پیشنهاد می‌کنم نسبت به انتخاب اعضای شورای سینما دقتی ویژه شود؛ به‌این‌ترتیب که از سینماگران مستقل و فیلم‌سازان جوان هم در آن عضویت داشته باشند.
امیدوارم حضور خانم‌هادر »شورای سینما« صرفا برای یک ویترین نباشد
نویسنده فیلم سینمایی بهت (۱۳۹۶) در توضیح تاکید بر حضور خانم ها در »شورای سینما« خاطرنشان کرد: امیدوارم حضور این خانم‌ها صرف برای یک ویترین نباشد چراکه این اتفاق درست زمانی افتاد که انتقادها به دلیل عدم حضور بانوان در هیئت‌داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر بالا گرفت و این شاید واکنشی به این موضوع باشد.
این موارد نوعی عقب‌نشینی تاکتیکی است و نه عملی استراتژیک؛ که شاید برای نمایش باشد
وی افزود: اگر از فیلم‌سازان خانم منفعل برای حضور در این شورا دعوت شود، مطمئناً هیچ کاری برای بالندگی سینماگران خانم نخواهد شد؛ چون سابقه این را داشته‌ایم که در شوراهای مختلف سینماگران منفعل خانم حضورداشته‌اند و این حضور عملاً خروجی‌ای نداشته است.
این تهیه‌کننده سینما یادآور شد: درنهایت تاکید می‌کنم که تصمیم تشکیل »شورای سینما« تصمیم درستی است و در اولین قدم لازم است که قانون سینمای جمهوری اسلامی ایران نوشته شود.
رافعی تصریح کرد: سینمایی که بعد از ۴۳ سال هنوز قانون مدون و کتابچه‌ای تدوین‌شده ندارد که وقتی درجایی بی‌قانونی رخ می‌دهد به آن کتابچه مدون ارجاع داده شود. به‌عبارت‌دیگر سینمای ایران هیچ سندی ندارد و بهتر است سند چشم‌اندازی برای سینمای ایران تنظیم شود.
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکشنبه اول اسفندماه ۱۴۰۰ در توئیتی از موافقت هیات وزیران با تشکیل »شورای سینما« خبر داد و نوشت: در جلسه امروز هیات دولت، در راستای نیاز سینمای کشور به هماهنگی و همکاری همه دستگاه های اجرایی و نهاد های ذیربط و انجام اقدامات اساسی و زیر بنایی، هیات وزیران با هدف ساماندهی، شکوفایی و هدایت سینمای کشور به سمت ارزش ها و اهداف انقلاب اسلامی با تشکیل شورای سینماموافقت کرد.گسترش فناوری نرم، هم افزایی و تقویت ارتباط میان بخش‌های سیاستگذاری، اجرایی، نظارتی، آموزشی، مطالعاتی، علمی و تولیدی در حوزه هنر- صنعت صوت و تصویر و سینما و افزایش هماهنگی و همکاری‌های فرهنگی، اقتصادی، حقوقی و فنی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای ذیربط با بخش غیردولتی در عرصه فعالیت‌های سینمایی و سمعی بصری و ارتقای سطح کمی و کیفی محصولات، تولید و عرضه آثار سینمایی شاخص و ارزشمند و بررسی و رفع چالش‌ها و معضلات، از جمله اهداف تشکیل شورای یاد شده است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا،اعضای »شورای سینما« شامل معاون اول رییس‌جمهور (رییس)، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (نایب رییس)، دو نفر از وزرا به انتخاب معاون اول رییس‌جمهور، رییس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری (دبیر)، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، هفت نفر از سینماگران و نمایندگان اصناف و تشکل‌های حوزه سینما به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که حداقل دو نفر از آنها از بانوان خواهند بود، رییس مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و رییس یکی از دانشگاه‌های دولتی هنر به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان شده است
Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۹:۴۶ ق.ظ

دیدگاه


+ 5 = نُه