شهرک‌های صنعتی مشترک گامی در جذب سرمایه های خارجی دراستان

شهرک‌های صنعتی مشترک گامی در جذب سرمایه های  خارجی دراستان

مهدی خدادوست گمچی
گروه تحلیل:شهرکهای صنعتی مناطقی هستند که به منظور توسعه صنعتی و متمرکزشدن تولیدات صنعتی در نظر گرفته شده اند. هدف از ایجاد شهرک صنعتی، توسعه صنعتی هر منطقه در خارج از مناطق شهری می باشد تا تاثیرات منفی بار صنعتی بر ساکنین شهری را به حداقل رسانده آلایندگی را کم کرده و با دسترسی آسان به مسیر حمل و نقل، کمترین بار ترافیکی را در مناطق شهرنشین به بار آورد.
تمرکز واحدهای صنعتی در شهرکهای صنعتی امکان ارائه خدمات به این بخش را تسهیل می نماید. امروزه یکی از مهمترین شاخص های تعیین میزان صنعتی بودن کشورها، سطح توسعه و فعالیت های شهرک های صنعتی و پارک های فناوری می باشد.
با توجه به تمرکز صنایع در شهرک های صنعتی و تسهیل در امکان ارائه خدمات لازم از سوی نهادهای ذیربط و مرتبط به شهرکهای صنعتی، امکان ایجاد زیرساخت های لازم جهت توسعه شهرکها، ایجاد زیرساخت های لازم جهت حمل و نقل کالاهای تولید شده، گسترش و تثبیت شهرکهای صنعتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در چنین شرایطی امکان ارتباط تنگاتنگ و هماهنگی صنایع کوچک با یکدیگر و ارتباط با صنایع بزرگتر و مادر باعث پیشرفت و نوآوری در صنعت استان می شود. با توجه به موقعیت استان آذربایجان غربی و داشتن مرز مشترک با چهار کشور همسایه و همجواری با سه استان داخلی و با توجه به ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو و پتانسیل ایجاد مناطق آزاد تجاری و صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی، با توسعه شهرک های صنعتی می توان گام مهمی را در تحقق اهداف اقتصادی استان برداشت. همچنین با اهمیت دادن به صنایع داخلی و تکیه بر تولیدات ایرانی، یکی از مهمترین شرایط لازم جهت تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی محقق شده و کشور از آسیب پذیری در برابر تلاطمات بازار ارز و تبعات ناشی از تحریم ها در امان می ماند. لذا باید توجه داشت که شراطی فراهم شود تا با تقویت شهرکهای صنعتی و سوق دادن صنایع موجود در خارج از محدوده این شهرکها به سمت شهرک های صنعتی جهت ایجاد تمرکز و خدمت رسانی بهتر شاهد تاثیر مثبت توسعه این شهرک ها در استان باشیم.یکی از مهمترین اثرات توسعه شهرک های صنعتی ایجاد اشتغال پایدار و زایایی در بخش اشتغال می باشد. با توجه به اهمیت روز افزون صنایع مختلف و نیاز به نیروی انسانی با سطح تخصص های متفاوت، شهرک های صنعتی می‌توانند به بخشی از نیازهای بازار اشتغال پاسخ دهند. با گذر زمان و افزایش تخصص و تجریه نیروی انسانی شاغل در حوزه صنعت استان صنعت استان پایدار شده و امکان گسترش و توسعه صنعتی استان میسر می شود.
با توجه به شرایط جدید در دوره پسا تحریم فرصت ویژه ای جهت افزایش تبادلات اقتصادی با سایر کشورها ایجاد شده است. با برنامه ریزی دقیق و پیش بینی شرایط آینده می توان از این فرصت جهت ایمن سازی کشور برای مدت طولانی در برابر تحریم ها بهره برد. استان آذربایجان غربی به دلیل موقعیت استراتژیک خود و دارا بودن گمرکات فراوان می تواند دروازه مهم صادرات و واردات ایران به کشورهای همسایه و اروپا باشد. به همین دلیل جهت کاهش هزینه‌های حمل و نقل که هزینه قابل ملاحظه ای در فرآیند تولید می باشد و پتانسیل منطقه، تجمیع تجهیز و توسعه شهرکهای صنعتی و تمرکز صنایع مختلف در استان می تواند باعث افزایش سهم صادرات غیر نفتی شود.
متاسفانه علیرغم اقدامات صورت گرفته طی سال‌های اخیر، استان آذربایجان غربی یکی از محرومترین استان های کشور در حوزه صنعت بشمار می آید حال آنکه حائز بهترین شرایط جهت انتقال تولیدات به کشور های خارجی می‌باشد. سرمایه گذاری در بخش صنایع مادر در استان از ضروری ترین اقدامات لازم جهت توسعه این استان بشمار می آید. جذب سرمایه در این بخش می تواند تاثیر بسزایی در ایجاد اشتغال پایدار در سطح استان داشته باشد.با توجه به اهمیت جذب سرمایه های خارجی، یکی از مهمترین طرح هایی که می تواند علاوه بر توسعه شهرکهای صنعتی، سرمایه های خارجی را در جهت تقویت صنعت استان و افزایش تولید جذب نماید، ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک با کشور های همسایه می باشد.
با توجه به دست برتر ایران در علوم و تکنولوژی های روز در منطقه و بازار های مستعد کشورهای همسایه، این طرح می تواند منافع مشترکی را برای طرفین داشته و باعث تقویت روابط تجاری با همسایگان خارجی گردد. با تجاربی که کشور ما در میادین مشترک نفتی با کشورهای همسایه خلیج فارس بدست آورده است، می تواند بسترهای لازم را در جهت تشکیل این شهرک های صنعتی فراهم نماید. البته جهت برخورداری کامل از منافع این شهرک ها، باید بصورت شفاف کلیه جوانب امر بررسی و نقشه راه مشترکی در این خصوص تدوین شود. با تحقق این طرح بسیاری از مشکلات حوزه صادرات مرتفع در این استان خواهد شد.
ایجاد زیرساخت های لازم جهت رسیدن به این هدف گام مهمی است که در صورت عدم برنامه ریزی دقیق و اقدام بهنگام، در مراحل مختلف می تواند از نیل به این هدف جلوگیری نماید. برنامه ریزی و ایجاد بسترهای زیربنایی بسترهای نرم افزاری، جوانب مختلف امنیتی قوانین گمرکی و ساختار اداری مشترک از جمله مسائلی هستند که در نقشه راه مشترک باید لحاظ شوند. همچنین باید استانداردهای مشترک و مورد تایید طرفین تدوین شده و بر همین اساس قوانین لازم تصویب و دستورالعمل های اجرایی تحت نظارت کمیته های مشترک اجرایی گردد.
امید است با ایجاد بسترهای لازم و شکل گیری شهرک های صنعتی مشترک با کشورهای همسایه و جذب سرمایه های خارجی شاهد تحولی شگرف و پایدار در توسعه صنعت و افزایش میزان صادرات و تاثیر این پیشرفت ها بر اقتصاد استان باشیم.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۴:۱۵ ق.ظ

دیدگاه


دو × 6 =