استاندار:

شهرک های صنعتی آذربایجان غربی زیرساخت لازم را برای توسعه ندارند

شهرک های صنعتی آذربایجان غربی زیرساخت  لازم  را برای توسعه ندارند

گروه خبر:هیچ دستگاهی برای اندازه میزان آلودگی در شهرک های صنعتی وجود ندارد، علاوه بر این موارد فضای سبز موجود در شهرک های صنعتی نیز کم بوده و نیازمند افزایش فضای سبز در شهرک ها هستیم.
به گزارش آرازآذربایجان، توانمندسازی و تقویت واحدهای کوچک و متوسط و کمک به صادرات، یکی از کارهای مهم و تأثیرگذار در تحقق اقتصاد مقاومتی است.یکی از مهم‌ترین اصول اقتصاد مقاومتی حمایت از صنعت و تولیدات داخلی است که بر اساس قانون، وظیفه اصلی شرکت شهرک های صنعتی استان ایجاد زیرساختهای مناسب در شهرک ها و نواحی صنعتی برای واحدهای تولیدی و صنعتی است.
حداث و گسترش شهرک های صنعتی در آذربایجان غربی می تواند زمینه ساز تحول صنعت شود به نحوی که این جهش اقتصادی با اشتغال زایی و رفع محرومیت‌ها، موجب ایجاد زیرساخت های توسعه ای در استان خواهد شد.
در حال حاضر ۳۵ شهرک و ناحیه صنعتی در استان وجود دارد که از این تعداد ۲۲ شهرک در مرحله واگذاری زمین و تجهیز امکانات و ۱۳ شهرک دیگر نیز در مرحله تهیه زمین است.
استاندار آذربایجان غربی در جلسه اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه از کل واحدهای تولیدی یک هزار و ۲۰۰ واحد خارج از شهرک های صنعتی فعالیت دارند و برای استان مشکلات به وجود آورند و از استانداری تقاضای گاز داده اند و از جایی که نمیتوان به واحدهای آنان گاز نصب کرد از گاز مایع استفاده می کنند.
*شهرک های صنعتی استان زیرساخت توسعه را ندارند
قربانعلی سعادت افزود: یکی از مهمترین دلایل عدم وجود متقاضی در شهرک های صنعتی استان و عدم سرمایه گذاری آنان نبود زیرساخت های لازم در شهرک های صنعتی است.وی افزود: در حال حاضر وضعیت شهرک های صنعتی مساعد نبوده و صاحبان واحدهای صنعتی که در شهرک های صنعتی مستقر هستند می توان گفت که ایثار کرده اند لذا لازم است که برای زیرساخت ها از منابع استانی و ملی مبالغی را در جهت بهبود وضعیت واحدهای صنعتی منظور کنیم.استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه نبود تصفیه‌خانه واحدهای تولیدی و صنعتی سبب آزار روستاییان روستاهای اطراف شهرک های صنعتی می شود، گفت: محیط زیست استان باید از فعالیت واحدهای که تصفیه خانه فاضلاب ندارند جلوگیری کنند.
این مسئول با انتقاد از محیط زیست استان در خصوص اعطای مجوز به صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی، گفت: مشکل محیط زیست این است که در زمان اعطای مجوز به متقاضیان بسیار سختگیری می کنند در حالی که بعد از اعطا مجوز هیچ نظارتی بر عملکرد آنان نمی کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در ادامه این جلسه، اظهار داشت: مهمترین مشکل شهرک صنعتی استان عدم مدیریت پسماند در شهرک‌های صنعتی است.این مسئول افزود: اگرچه تصفیه خانه صنعتی در شهرک های صنعتی احداث شده ولی راهبری درستی انجام نمی گیرد و به دلیل اینکه واحدهای صنعتی متضاد یکدیگر فعالیت می کنند و در بسیاری از مواقع با مشکل برخورد می کنند.
*هیچ دستگاهی برای اندازه‌گیری آلایندگی شهرک های صنعتی استان وجود ندارد
پرویز آراسته خاطرنشان کرد: در حال حاضر در شهرک های صنعتی برای تامین انر‍ژی برنامه نداریم، مدیریت آب و انرژی را در شهرک های صنعتی باید داشته باشیم.
وی افزود: از نظر آلودگی شهرک ها میزان اندازه گیری نداشته و هیچ دستگاهی برای اندازه میزان آلودگی در شهرک های صنعتی وجود ندارد، علاوه بر این موارد فضای سبز موجود در شهرک های صنعتی نیز کم بوده و نیازمند افزایش فضای سبز در شهرک ها هستیم.
*ایجاد کارگاه تولیدی در روستا باعث تثبیت جمعیت روستایی می شود
شهردار ارومیه در این جلسه بر ضرورت ایجاد کارگاه های تولیدی در سطح روستاهای استان تاکید کرد و گفت: استقرار بخشی از کارگاه ها به تثبیت جمعیت در روستاها کمک می کند.وی افزود: ۵۰ درصد از کارگاه های تولیدی و صنعتی در مناطق مختلف پراکنده شدند، در کشورهای اروپایی برای تثبیت جمعیت روستایی کارگاه های که آلودگی کمتری ایجاد می کنند در روستاها ایجاد می شود.شهردار ارومیه تاکید کرد: برای ایجاد اشتغال در روستاهای استان وارد عمل شویم، یکی از معضلات امروز جامعه کارگری اسکان این جامعه در مناطق حاشیه شهرها است علت این امر عدم وجود اشتغال در روستاها بوده که موجب شده است این افراد به حاشیه شهرها نقل مکان کنند.این مسئول خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین دلایل عدم گرایش روستاییان از استقرار در روستاها نبود اشتغال پایدار برای آنان بوده که موجب شده است تا معضل حاشیه نشینی روزبه روز در حال افزایش باشد.
آذربایجان غربی یکی از استان های کمتر برخوردار کشور در حوزه صنعت بشمار می آید در حالی که دارای شرایط مطلوبی برای همکاری و انتقال تولیدات صنعتی به کشور های خارجی است.با توجه به اینکه محوریت اقتصادی آذربایجان غربی در بخش کشاورزی است لازم است مسئولان زمینه لازم را برای ایجاد کارگاه های تولیدی و صنعتی در روستاهای استان به وجود آوردند تا مردم روستاها علاوه بر اینکه انگیزه ماندن در روستاها را داشته باشند حاشیه نشینی نیز از شهرهای استان کمرنگ شود.
در حال حاضر ۷۴ درصد از جمعیت ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری آذربایجان غربی نیز شهر نشین است ، افزایش شهرنشینی رابطه مستقیمی با افزایش حاشیه نشینی در سطح شهرهای استان دارد.حاشیه نشینی از مشکلات عمده شهر ارومیه است که سبب افزایش آسیب های اجتماعی شده است لذا لازم است مسیر توسعه و آبادانی در استان هموار شود تا بتوانیم شاهد بالا رفتن سطح رفاه اجتماعی و فرهنگی در بین مردم استان شویم.
باید توجه داشته باشیم ایجاد کارگاه های تولیدی و صنعتی در سطح استان علاوه بر اینکه برای مردم روستاها می توانند ایجاد شغل کنند افراد بیکار رانیز می تواند تشویق به مهاجرت به روستاها کرده و جمعیت شهری نیز کاهش پیدا کرده و از این جهت می توان بسیاری از معضلات زیست محیطی را حل و فصل کرد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۶:۳۶ ق.ظ

دیدگاه


هشت + 4 =