شهرستان مرزی سردشت بیشترین بارندگی را در استان دارد

شهرستان مرزی سردشت بیشترین بارندگی را در استان دارد

آرازآذربایجان-بارندگی شهرستان مرزی سردشت به طورمتوسط سالانه ۸ صد و ۵۰ میلی متر است و رتبه نخست استانی را دارد.
فرماندار سردشت با تأکید بر پیگیری بیشتر مسائل و موضوعات شهرستانی اظهار داشت: اعضای شورا باید وظایف لایه روبی و برخورد با چاه‌های غیرمجاز و مدیریت منابع آب را با جدیت بیشتری دنبال نماید.
نژاد جهانی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب که با محوریت آلاینده‌هایمخزن سد و جلوگیری از آلودگی آن در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد، افزود: حفاظت از منابع آب نه تنها وظیفه اداره منابع آب است بلکه همه‌ی اعضای شورای حفاظت و شهروندان باید نسبت به این مسئله احساس مسئولیت نمایند.
وی به پرونده‌های منابع آب اشاره کرد و گفت: با وجود بحران کم آبی رسیدگی به این پرونده‌ها و به نتیجه رسیدن آن کمتر مورد توجه قرار گرفته و این مسئله اگر بهصورت جدی پیگیری نشود می‌تواند به یک معضل جدی تبدیل شود.
جهانی با ابراز نگرانی از منابع آلوده مخزن سد تصریح کرد: فاضلاب، پسماند و کودهای شیمیایی که در اراضی اطراف سد استفاده می‌شوند می‌توانند منابعیمسئله ساز برای آلوده کردن مخزن سد سردشت باشند و رفع این موضوع نیازمندچاره اندیشی اساسی بوده و به‌ویژه باید مطالعات دقیقی در خصوص اراضی کشاورزی حاشیه سد و کودهای استفاده شده در این اراضی برای پیشگیری مجدانه از آلودگی مخزن سد انجام گیرد.
وی با اشاره به اینکه آمار و اطلاعات دقیقی از میزان تأثیر آلودگی هریک از منابع آلاینده و شرایط آلودگی در دسترس نیست بیان کرد: با بررسی و جمع آوریاطلاعات دقیق می‌توان منابعی که تأثیر بیشتری در میزان آلودگی دارند شناسایی و با اقدامات پیشگیرانه جلوی یک بحران جدی را گرفت.
رئیس اداره منابع آب شهرستان سردشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه میزان بارندگی شهرستان به طور متوسط سالانه ۸ صد و ۵۰ میلی‌متر است و رتبه نخست استانی را دارد و دبی متوسط سالانه رودخانه زاب ۲۶ متر مکعب بر ثانیه است،گفت: میزان مصرف شرب شهرهای سردشت و ربط و میرآباد در بازه زمانی ۵ ساله به ترتیب ۱۹، ۴۸ و ۴۰ درصد افزایش یافته‌اند و به طور میانگین ۶۵ درصد مصرف شرب به صورت فاضلاب خارج می‌شود.
مهدی ابراهیم پور افزود: مصرف ورودی فاضلاب سه شهر سردشت، ربط و میرآباد۲٫۲ میلیون متر مکعب و فاضلاب روستای بزرگ نلاس ۱۰۳ هزار مترمکعب است.
وی عوامل آلودگی منابع آب را فاضلاب خام انسانی شهرهای سردشت، ربط و میرآباد و روستاهای محدوده مخزن به ویژه روستای نلاس و همچنین پسماند سردشت و سموم کشاورزی عنوان کرد و در این راستا نیز برای مردم فرهنگ‌سازی‌هایی برای حفاظت از منابع آب از طریق رسانه‌ها خواستار شد.
در پایان هریک از اعضای شورا با ارائه راهکار و پیشنهادات خود به موضوع پیشگیری و جلوگیری از آلوده شدن منابع آب شهرستان پرداختند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۷ ق.ظ

دیدگاه


8 − شش =