رئيس سازمان حفاظت محيط زيست:

شهرداری تبریز حق بستن آجی چای به روی دریاچه ارومیه را ندارد

شهرداری تبریز حق بستن آجی چای به روی  دریاچه ارومیه را ندارد

گروه خبر: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه، اقدام شهرداری تبریز در ساخت دریاچه مصنوعی غیرقانونی بود و حق بستن آجی چای به روی دریاچه¬ارومیه را ندارد گفت : استاندار آذربایجان‌شرقی باید جلوی ساخت دریاچه مصنوعی را بگیرد.
به گزارش آراز آذربایجان ،عیسی کلانتری ، با اشاره به موضوع ساخت دریاچه مصنوعی با حقابه دریاجه ارومیه در تبریزاظهار کرد: شهرداری تبریز برای ساخت یک دریاچه مصنوعی، آب رودخانه آجی چای را به روی دریاچه ارومیه بسته است.
وی تصریح کرد: بی شک جلوی این کار گرفته شده و اجازه ادامه آن نخواهد یافت چون شهرداری تبریز بدون مجوز اقدام به این کار کرده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بنده در نامه ای کتبی به استاندار آذربایجان شرقی دستور داده ام که جلوی این کار را بگیرد و اگر خلاف این کار انجام شود، از وی شکایت می_شود.
*شهرداری تبریز با چه استدلالی حقآبه دریاچه را صرف ساخت دریاچه مصنوعی می‌کند
مسئول واحد فنی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: شهرداری تبریز برای ساخت یک دریاچه مصنوعی، آب رودخانه »آجی چای«را به روی دریاچه»ارومیه« بسته است.
علی حاجی مرادی افزود :این ستاد، خیلی اتفاقی متوجه پروژه پنهانی و عجیب شهرداری تبریز و ساخت دریاچه مصنوعی با حقابه دریاچه ارومیه شد. به دنبال این اتفاق، »عیسی کلانتری« رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور هم در نامه‌ای به وزیر کشور و وزیر نیرو خواستار جلوگیری از ایجاد این طرح شده است. حاجی مرادی تاکید کرد طرح شهرداری تبریز مجوز وزارت نیرو برای استفاده از آب بند شهید کسایی را هم ندارد!
مسئول واحد فنی ستاد احیای دریاچه ارومیه انجام چنین پروژه‌هایی را باعث ایجاد مسائلی بین دو استان آذربایجان غربی و شرقی دانست و اظهار کرد : ما به ارومیه اجازه انجام هیچ پروژه‌ای را نمی‌دهیم. وقتی شهرداری تبریز چنین پروژه‌ای را کلید می‌زند؛ باعث اعتراض مسئولان شهر ارومیه می‌شود.
وی ادامه داد: وقتی ما از فاضلاب تصفیه شده، برای احیای دریاچه ارومیه استفاده می‌کنیم؛ شهرداری تبریز با چه استدلالی حقآبه دریاچه را از رودخانه آجی چای، صرف ساخت یک دریاچه مصنوعی می‌کند؟
*شهرداری تبریز در حق مردم آذربایجان غربی ظلم کرده است
مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی گفت: حقابه دریاچه ارومیه از رودخانه آجی‌چای باید تامین شده و صرف پارک آبی در استان مجاور نشود.
فرهاد سرخوش ، با اشاره به خبرهایی مبنی بر ساخت دریاچه مصنوعی با حقابه دریاچه ارومیه توسط شهرداری تبریز اظهار کرد: متاسفانه ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان در این چند روزه گذشته متوجه شده که در تبریز و در رو به روی فرودگاه و نیروی هوایی این شهر، روی رودخانه آجی‌چای، یک آب بند ساخته شده است.
وی تصریح کرد: این آب بند توانایی ذخیره ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب را دارد و بنابراین شهرداری تبریز یک دریاچه مصنوعی و پارک در آنجا ساخته است و ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز از این قضیه بسیار متاثر شد و به همین سبب به عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نامه نوشته و وی نیز شخصا به وزیر کشور، وزیر نیرو و استاندار آذربایجان شرقی دستور داده که سریعا این موضوع را متوقف کنند.
مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی افزود: در این راستا ستاد احیای دریاچه ارومیه با جدیت پیگیر این موضوع بوده و نباید این کار انجام شود.وی بیان کرد: حقابه ای که از سمت تبریز به سمت دریاچه هدایت می شود، بسیار جزئی است حال آنکه نباید آن نیز پشت یک آب بند ذخیره شود.سرخوش با تاکید بر اینکه نباید در حق مردم آذربایجان غربی ظلم شود گفت: در این شرایط که به بحرانی آبی دچار شده ایم بهتر است که در استان مجاور، پارک آبی ایجاد نشود.مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی افزود: هم اکنون استانداران آذربایجان غربی، شرقی و کردستان عضو کارگروه هستند و باید به آنها اطلاع داده و جلوی این کار را می گرفتند.
وی تصریح کرد: هم اکنون رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به جد دستور پیگیری داده و نامه نوشته است که نباید آب گیری انجام شود چون در آذربایجان غربی، قطره قطره آب جمع آوری شده تا به دریاچه ارومیه انتقال یابد و با توجه به اینکه جمعیتی بالغ بر پنج میلیون نفر در حاشیه دریاچه ارومیه زندگی می کنند باید آنها را از معضل ریزگردها و خطرات تنفسی نجات داد.سرخوش گفت: متاسفانه این اتفاق بدون اطلاع ستاد دریاچه ارومیه انجام شده و ناراحت هستیم که چرا استاندار آذربایجان شرقی جلوی این کار را نگرفته و این اقدام انجام شده است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۹:۲۷ ق.ظ

دیدگاه


+ 2 = سه