شناسایی بیش از ۳ هکتار بافت فرسوده شهری در آذربایجان غربی

شناسایی بیش از ۳ هکتار بافت فرسوده شهری  در آذربایجان غربی

گروه خبر: مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی از شناسایی ۳ هزار و ۱۴ هکتار بافت فرسوده شهری در سطح استان تا کنون خبر داد.
خلیل محبت خواه در گفت‌وگوی اختصاصی از شناسایی ۳ هزار و ۱۴ هکتار بافت فرسوده در سطح استان و مطالعه ۱۱ طرح ویژه برای نوسازی و توانمند سازی این مناطق خبر داد و با بیان اینکه محدوده بافت فرسوده در ۳۷ شهر آذربایجان غربی تعیین شده، افزود: مطالعات نوسازی بافت فرسوده ۹ شهر استان با مساحت ۲۰ هزار و ۲۵۳ هکتار پس از بررسی‌های کارشناسی به تصویب مراجع قانونی رسیده است.
وی با اعلام اینکه سکونتگاه های غیررسمی در حاشیه ۶ شهر ارومیه، مهاباد، بوکان، خوی، میاندوآب و سردشت متمرکز شده است، یادآور شد: در مرکز استان ۷ محله مسکونی و ۳ تا ۴ محله در سایر شهرهای استان به تناسب جغرافیایی و جمعیتی جز سکونتگاه های غیررسمی شناسایی شده است.
محبت خواه با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته ۳ هزار و ۹۷۳ واحد مسکونی با استفاده از تسهیلات نوسازی در بافت فرسوده به ارزش ۷۹۴ میلیارد ریال نوسازی شده، ادامه داد: مطالعات طرح ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه های غیر رسمی ۵ شهر استان در دست اتمام است.
مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه با هدف نوسازی بافت فرسوده و توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی آذربایجان غربی تاکنون ۱۱ طرح مطالعه و طراحی شده، ادامه داد: تعداد طرح‌های ویژه نوسازی بافت فرسوده و توانمندسازی تا دولت نهم تنها ۳ طرح بوده و این شاخص با هدف توسعه پایدار شهری ارتقا یافت.
*قوانین شهرسازی پاسخگوی نیاز شهروندان باشد
وی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد مساحت بافت‌های فرسوده آذربایجان غربی دارای طرح مصوب بوده که این امر زمینه ساز عمران شهری و سرمایه گذاری بخش خصوصی محسوب می‌شود، ادامه داد: در این راستا هم اکنون طرح بهسازی و نوسازی شهرهای سلماس، نقده، اشنویه، بوکان و شاهین دژ در دست اقدام است.
محبت خواه از اعطای تسهیلات بانکی ویژه برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهری آذربایجان غربی خبر داد و اعلام کرد: برای ساخت هر واحد نوساز غیر صنعتی ۲۰۰ میلیون ریال و واحد نوساز صنعتی ۲۵۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی در جهت اجرای سیاست‌های تشویقی در راستای تامین رفاه اجتماعی پرداخت می‌شود.
وی نرخ سود تسهیلات مسکن مهر در قالب خود مالکی در بافت فرسوده ارومیه را ۷ درصد اعلام و با اشاره به اینکه این نرخ در سایر شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت، ۴ درصد است، عنوان کرد: اعطای این تسهیلات نیاز به سپرده گذاری نداشته و معرفی متقاضیان واجد شرایط در ابتدای اجرای پروژه های مسکن مهر در محدوده بافت فرسوده شهری الزامی نیست.
مدیر کل مسکن و شهرسازی آذربایجان غربی خواستار همکاری همه نهادهای مسئول در تهیه و تدوین طرح‌های تفصیلی شهری شد و گفت: یکی از مسائل مهم در امر شهرسازی تعیین محدوده شهری و حفظ حریم بوده که اگر قوانین شهرسازی همتراز با نیاز و خواسته های مردم باشد، نابهنجاری‌های ساخت و ساز شهری به حداقل می‌رسد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۶:۰۳ ق.ظ

دیدگاه


پنج + = 14