شمشیر تناقض تعویق یا برگزاری بر سر داوطلبان آزمون ها

شمشیر تناقض تعویق یا برگزاری  بر سر داوطلبان آزمون ها

گروه فرهنگی: » کنکور برگزار می شود«، »کنکور به تعویق می افتد«، »کرونا بلای جان داوطلبان«و »نمی توان کنکور برگزار نکرد«، همه این ها همچون شمشیری بر سر داوطلبان آزمون ها در سایه کرونا ایستاده است.
از زمان شیوع کروناویروس در دنیا و ایران چند ماهی گذشته است و هر آنچه کرونا به عنوان یک پدیده عجیب و غریب ایجاد کرده است دامنه این عجایب به فعالیت های روزمره انسان ها هم رسیده است.
کرونا هر روز قوی تر از قبل برنامه های انسانی که روزگاری تا سال های دور را در تقویم می نوشت، بهم می زند و هر روز برای زندگی انسان ها برنامه ای جدید پیاده می کند.
ویروسی که جهانی شدن آن موجب شده همه شئون زندگی انسان ها تحت تاثیر قرار گیرد. آموزش، تحصیل و درس خواندن هم یکی از همین شئونی است که در روزگار کرونا شکل تازه ای یافته است.
از برگزاری کلاس مجازی، امتحان آنلاین تا برگزاری کلاس پرسش و پاسخ در پخش زنده شبکه های اجتماعی! همگی از تغییراتی هستند که روزگاری تنها به عنوان یک فعالیت جانبی به آن نگریسته می شد. در این میان آزمون های کشوری به عنوان یکی از تاثیرگذارترین موضوعات زندگی هر ایرانی از کروناویروس بسیار تاثیر پذیرفته است.
از اسفندماه سال ۱۳۹۸ که موضوع کروناویروس به صورت جدی تر در ایران مطرح شد، اولین آزمون های کشوری شامل آزمون دکتری تخصصی و آزمون دستیاری پزشکی در اسفندماه ۹۸ لغو شدند و تسلسل لغو آزمون های کشوری از همان زمان آغاز شد.
همان زمان در روزهای نزدیک به آزمون دکتری و آزمون دستیاری با وجود اینکه اعلام شده بود امکان برگزاری با رعایت موارد ایمنی وجود دارد اما به دلیل ترس شدید از گسترش بیماری این آزمون ها لغو و به زمان دیگری موکول شدند.
آزمون دکتری نیمه متمرکز سال ۱۳۹۹ ابتدا قرار بود در روز جمعه ۹ اسفند ۹۸ و دوره چهل و هفتم آزمون دستیاری پزشکی نیز قرار بود در ۱۵اسفندماه ۹۸برگزار شود این آزمون ها در لحظه آخر لغو و به زمان دیگری موکول شدند.
پس از آن اعلام شد زمان برگزاری آزمون ورودی دکتری) نیمه متمرکز) سال به روز پنجشنبه ۲۸ فروردین ۹۹ موکول شده اما همین زمان هم با اما و اگر روبرو شد و ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرد که امکان برگزاری آزمون در فروردین ماه به دلیل شیوع بالای بیماری وجود ندارد و آزمون به خردادماه موکول شد.
با وجود اعلام رئیس سازمان سنجش درباره زمان‌های جدید کنکورهای دکتری و کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۹ که کنکور دکتری ۹خرداد و کنکور کارشناسی ارشد در روزهای ۲۲ و ۲۳ خردادماه ۹۹ برگزار خواهد شد، این زمان هم برای بار سوم تغییر کرد و در نهایت با جدیدترین مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم گرفته شد که آزمون ورودی دکتری (نیمه متمرکز) سال ۱۳۹۹ روز ۹ مرداد ۹۹ برگزار شود.
این اتفاق برای آزمون دستیاری پزشکی، آزمون کارشناسی ارشد گروه پزشکی و آزمون دکتری تخصصی گروه علوم پزشکی نیز رخ داد و آزمون ها با تعویق های مکرر در زمان های جدید مردادماه برگزار خواهند شد.
در این میان اما پرجمعیت ترین آزمون سال، کنکور سراسری سال ۹۹ با بیش از یک میلیون نفر داوطلب است.
زمان کنکور سراسری در ابتدای ثبت نام تیرماه ۹۹ اعلام شده بود. پس از تغییر شرایط کشور به دلیل شیوع کرونا ویروس، گمانه زنی ها درباره امکان یا عدم امکان برگزاری کنکور مطرح شد.
برخی عنوان کردند که کنکور در عمر ۵۰ ساله خود در ایران با وقفه روبرو نشده است و حتی در شرایط جنگ تحمیلی و شرایط ویژه شهرهایی که زیر بمباران بودند، کنکور در سلامت کامل برگزار شد. در مقابل منتقدان این نظر تاکید می کنند شرایط بیماری کرونا به عنوان یک بیماری ویروسی و مسری با شرایط جنگی قابل مقایسه نیست و امکان خطر بیشتری برای افراد وجود دارد.
کنکور سراسری پس از جلسه ستاد ملی مبارزه به کرونا از تیرماه به روزهای ۲۹ ۳۰ و ۳۱ مرداد و اول شهریورماه موکول شد و یکی از تمهیدات این بود که زمان برگزاری از دو روز به چهار نیم روز تغییر یافت.
با اینکه بخشی از مسئولان موافق برگزاری کنکور سراسری ۹۹ با اجرای تمهیدات و پروتکل های بهداشتی هستند اما در مقابل، برخی از نمایندگان مجلس و چندی از مسئولان مخالفت خود را با برگزاری کنکور در شرایط فعلی کشور اعلام می کنند.
آنچه کنکورهای امسال را به ویژه کنکور سراسری ۹۹ را به مسئله ای بغرنج بدل کرده است عدم هماهنگی و توافق مسئولان در اعلام یک شرایط مشخص و روشن است. مسئولان و نمایندگان مجلس در این زمینه هر روز با یک اظهارنظر شرایط را برای داوطلبان سخت تر می کنند.
این در حالی است که گفته شده یکی از مواردی که میزان ابتلا به کروناویروس را تشدید می کند ضعف سیستم ایمنی بدن است و استرس اولین دشمن تضعیف سیستم ایمنی بدن است. اظهارنظرهای روزانه مسئولان، نمایندگان مجلس و حتی مدیرانی که کمترین ارتباط را با کنکور دارند، هشتگ سازی در شبکه های اجتماعی مختلف، پست گذاشتن در شبکه های اجتماعی مورد نظر جوانان داوطلب کنکور، هیجان های کاذب برای تعویق یا تغییر زمان مجدد، همگی ایجاد کننده استرس برای داوطلبان است. آنهم در شرایطی که کنکور به خودی خود استرس زا است و در شرایط کرونا فشار بیشتری را بر داوطلب تحمیل می کند.
کنکور و آزمون در هر سطحی برای ورود به مقاطع بالاتر و ورود به دانشگاه یکی از مهمترین دغدغه های جوانان به ویژه جوانان ۱۷ و ۱۸ ساله است. یکسال از زندگی هر جوانی در گرو چهار ساعت امتحان و تست زنی قرار گرفته است. این موضوع قابل چشم پوشی نیست اما مهمترین موضوع اکنون این است که اگر قرار است کنکور برگزار شود چرا این همه اظهار نظر ضد و نقیض و تلاش برای تعویق صورت می گیرد و اگر قرار است برگزار نشود نیز چرا به صورت روشن بیان نمی شود.
یک روز مسئولی عنوان می کند که بدون کنکور نمی توان سال تحصیلی جدید دانشگاه ها را آغاز کرد و موضوعی حیاتی است و روز دیگر مسئولی دیگر می گوید هر نوع تجمع خطرناک است و به شیوع بیشتر کرونا می انجامد.
یک روز نماینده مجلسی می گوید که کنکور اختیاری است و هر کس دوست ندارد شرکت نکند و روز دیگر نماینده دیگری می گوید کنکور باید تا زمان ایمن شدن شرایط کشور از نظر کرونا به تعویق بیافتد.
در این بین برخی از خانواده های داوطلبان می گویند شرایط ایمن نیست و اجازه نمی دهند حتی با پروتکل بهداشتی هم فرزندشان به کنکور برود و از سوی دیگر برخی خانواده ها می گویند پروتکل اجرا شود و کنکور برگزار شود تا فرزندشان از استرس کنکور خلاصی یابند.
در این میان برخی از مسئولان عنوان می کنند دلیل اینهمه تناقض گویی، ناپایداری شرایط کشور به دلیل شیوع بیماری کرونا است و بیماری هر روز شرایط تازه ای برای استان های مختلف ایجاد می کند و بنابراین نمی توان به صورت قطعی یک شرایط مشخص را اعلام کرد، این در حالی است که حق اولیه مردم این است که در شرایط ناپایدار هم دولت و دستگاه های مسئول یک حداقل و حداکثر برای شرایط موجود تعیین کنند تا مردم بدانند با چه وضعیتی مواجه هستند.
در شرایطی که داوطلبان آزمونهای ارشد، دکتری، سراسری و دستیاری روزهاست که حتی در شرایط کرونایی خود را برای رشته مورد علاقه خود آماده می کنند، در میان موافقان و مخالفان تعویق کنکور ۹۹ سرگردان مانده است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از مهر، شرایطی که موافقان و مخالفان تعویق کنکورها ایجاد کرده اند شرایط نابسامانی است و باید هر چه زودتر با تصمیم به موقع ستاد ملی مبارزه با کرونا خاتمه یابد تا بیشتر از این بیش از یک میلیون کنکوری و خانواده های آنان تحت فشار روانی و استرس زای آن قرار نگیرند.
Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۷ ق.ظ

دیدگاه


+ هشت = 11