شمار فلامینگو های دریاچه ارومیه به ۴۵۰۰۰ بال می رسد

شمار فلامینگو های دریاچه ارومیه به ۴۵۰۰۰ بال می رسد

آراز آذربایجان-رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: پیش بینی می شود ۱۰ هزار بال فلامینگو به جمعیت این پرندگان در دریاچه ارومیه اضافه شود.
امید یوسفی با بیان اینکه سطح تراز دریاچه ارومیه طی دو ماه اخیر افزایش امیدوار کننده ای داشته افزود: طبق سرشماری سال گذشته تعداد ۳۵ هزار فلامینگو در دریاچه ارومیه زندگی می کردند که با توجه به شرایط زیستی مساعد پیش بینی می شود با جوجه آوری تعداد این پرنده به ۴۵ هزار بال برسد.
وی با بیان اینکه فلامینگو در اواخر اسفند به دنبال محلی برای آشیانه سازی و جوجه آوری است و قبل از افزایش تراز دریاچه ارومیه محل مساعد خود را انتخاب کرده تصریح کرد:افزایش تراز دریاچه از فرودین ماه صورت گرفته که این گونه پرنده پیش از ان زمان اقدام به اشیانه سازی کرده بود لذا پس از سرشماری این پرنده در فصل پاییز می توان تاثیر واقعی تغییرات بهبود شرایط دریاچه را بر تعداد فلامینگو ها به شکل قطعی اعلام کرد.
یوسفی با اشاره به افزایش تراز دریاچه ارومیه و بهبود شرایط زیستی و تنوع و پوشش گیاهی برای مهاجرت گونه های مختلف به جزایر دریاچه ادامه داد: چنانچه شرایط زیستی وافزایش تراز دریاچه ارومیه روند خود را حفظ کند امکان مهاجرت فلامینگو و سایر گونه های به جزایر دریاچه ارومیه بسیار بالاست.
رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به به شرایط زیستی دریاچه ارومیه تصریح کرد: تنوع زیستی دریاچه ارومیه طی ۱۵ تا ۲۰ سال گذشته به مخاطره افتاده و با ۲ ماه بهبود شرایط وضعیت تراز آبی را نمی توان احیا تنوع زیستی و اکوسیستم آن دانست لازم است تا شرایط تداوم یابد تا زمینه برای بازگشت حیات همانند سالهای دور فراهم شود.
وی با بیان اینکه فلامینگو از ارتمیا تغذیه می کند خاطر نشان کرد: فلامینگو پرنده ای اجتماعی است و معمولا در اردیبهشت ماه، زمان اماده شدن برای جوجه ریزی است که ۲۴ روز پس از تخم گزاری جوجه بدنیا امده و پس از ۴۰ روز قدرت پرواز پیدا می‌کند.
یوسفی با اشاره به محل اشیانه سازی این گونه پرنده اظهارکرد: فلامینگو ها معمولا سواحل دریاچه و مصب رودخانه‌ها و محل ورود آب شیرین به دریاچه ارومیه را به دلیل کاهش غلظت شوری اب و افزایش تعداد ارتمیا و کاهش پدیده کریستالیزاسیون را برای زندگی انتخاب می‌کنند.
فلامینگو پرنده‌ای است از راسته‌ای بال‌آتشی‌سانان با پاهای دراز و منقاری منحنی و گردنی بلند خمیده، آبچر با بدنی بسیار کشیده و پر و بالی به رنگهای سفید و صورتی است.
در پروازها باها و گردنش کشیده و قدری پائین‌تر از سطح بدن قرار می‌گیرد. بالهایش ترکیب زیبائی از رنگهای سرخ و سیاه است. پرنده نابالغ قهوه‌ای مایل به خاکستری چرک است. فلامینگو به آرامی راه می‌رود و در حالیکه سر و منقار خودرا در آب کم عمق فرو برده تغذیه می‌کند. فلامینگو از ۹۰/۰ تا ۵/۱ متر بلندی دارد. بیشتر فلامینگوها حلزون و گیاهان آبی را می‌خورند. این پرندگان به صورت دست جمعی و در دسته‌های چند هزارتایی زندگی می‌کنند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۲ ق.ظ

دیدگاه


چهار − = 3