شکست نتیجه پنهان_کاری در آسیب های اجتماعی

شکست نتیجه پنهان_کاری در آسیب های اجتماعی

آسیه معینی
گروه اجتماعی:مسئولان و کارشناسان حوزه سلامت و بهداشت، بارها با انتقاد از پنهانکاری درباره بیماری ایدز، آن را محکوم به شکست می دانند و تاکید دارند که به جای پنهانکاری، باید به جوانان و نوجوانان آموزش های درست جنسی داد.
بیماری ایدز در کشور از راه‌های استفاده معتادان تزریقی از سرنگ آلوده، آمیزش جنسی و در موارد محدودی، انتقال ویروس از مادر مبتلا به کودک رواج یافته است. بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بهداشت جهانی، نرخ رشد ایدز در ایران بصورت هشدار دهنده‌ای در حال افزایش است.
حدود ۳۰ هزار نفر مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی (عامل بیماری ایدز) در کشور ثبت شده‌ اند و تعداد واقعی افراد مبتلا به این بیماری حدود یکصد هزار نفر تخمین زده می شود.
یکی از مباحث مهم و کلیدی مرتبط با این بیماری، مباحث فرهنگی و آموزشی مرتبط با آن است بطوریکه با توجه به بافت سنتی و عرف جامعه، بحث و گفت وگو درباره راه های انتقال این بیماری بویژه از طریق روابط جنسی با محدودیت هایی همراه است.
این مساله تا جایی پیش رفته است که ایدز در ایران بصورت یک بیماری مهلک و انگ اجتماعی مطرح است و همین امر باعث شده تا بیماری بطور مخفیانه و زیر زمینی شیوع یابد و مبتلایان به آن در مواردی از خانواده و جامعه طرد شوند و روند درمانی آنها با مشکل مواجه شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز تاکید کرده است که پنهان کاری درباره ایدز موجب افزایش ابتلا شده است.
سید حسن هاشمی افزود: متاسفانه باید گفت رو در رو شدن با مسأله بیماری ایدز در کشور ما از پنهان کاری هایی که توسط مسئولان و رسانه ها انجام شده، آسیب دیده است و ادامه این روند موجب افزایش شیوع ابتلا به این بیماری می شود.
وی پنهانکاری را پاک کردن صورت مسأله دانست نه راه حل و اظهار کرد: ایدز در مجموعه های کودکان کار، حاشیه شهرها، زندان ها به صورت قارچ گونه ای در حال رشد است و چرخه انتقال از تزریق مواد مخدر به مخاطرات جنسی تغییر یافته است.
هاشمی با اشاره به اینکه اگر نمی توانیم همه افراد جامعه را چک کنیم باید هر طوری شده گلوگاه ها را چک کنیم، گفت: همه باید باور کنیم که ایدز بیماری است نه ناهنجاری و باید به بیماران احترام گذاشت و از تحقیر و انگ زدن به آنان خودداری کرد.
یک کارشناس بیماری ایدز، مثال «مثل کبک سرش را زیر برف می‌کند» را برای انکار موج سوم ایدز به‌کار برده است.
رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران در این زمینه گفته است: بزرگ‌ترین مشکل ما انکار کردن است زیرا نمی‌خواهیم واقعیت‌ها را قبول کنیم که انتقال ایدز از طریق روابط جنسی پر خطر در جامعه ما وجود دارد.
مینو محرز افزود: هنوز هم انکار می‌کنند که شیوع اچ آی وی از راه تماس جنسی پر خطر وجود دارد و بدتر از آن هیچ نوع آموزشی نه از سوی آموزش و پرورش و نه از سوی رسانه‌ها درباره انتقال ویروس ایدز از طریق موج سوم یا انتقال از راه تماس جنسی پر خطر داده نمی‌شود. وی با اشاره به اینکه ارتباط جنسی یک غریزه طبیعی است و دین راجع به مسائل جنسی شفاف صحبت کرده اظهار کرد: سؤال ما این است چرا آموزش و پرورش راجع به رفتارهای جنسی آموزش نمی‌دهد و چرا پدر و مادرها با بچه‌ها درباره مسائل جنسی صحبت نمی‌کنند؟چرا رسانه‌ها به این مسائل نمی‌پردازند؟
به گفته وی، باید قدرت نه گفتن را به بچه‌ها یاد داد و آموخت که بی‌بند و باری چیست؛ وقتی چیزی از رفتارهای جنسی نمی‌دانند، وارد جامعه که می‌شوند، این مسائل پیش می‌آید.
این کارشناس علت اصلی این نوع روند روبه افزایش ایدز را نا آگاهی جوانان در مورد رفتارهای جنسی پرخطر دانست.
یک کارشناس دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه گفت: کتمان نکردن بیماری ایدز و اطلاع رسانی گسترده در این زمینه، بیشترین تاثیر را در کنترل این بیماری می گذارد.
دکتر حمید صانعی افزود: لازم است با ذکر آمار و واقعیت ها، اطلاع رسانی گسترده ای از طریق رسانه ها برای تاثیر هرچه بیشتر در کنترل این بیماری در کشور صورت گیرد.
وی خودآگاهی مسئولان و بیماران در این زمینه را نیز ضروری خواند و اظهار کرد: باید اجازه دهیم فیلم ها و محتواهای فرهنگی، آموزشی بیشتری در این زمینه تولید و ارائه شود و مبتلایان به این بیماری بدانند که فرد مجرم و مطرود جامعه نیستند.
صانعی خاطرنشان کرد: در سال های گذشته بیماری ایدز تبدیل به دغدغه بزرگی برای کشورهای غربی شده بود اما امروز این دغدغه به کشورهای در حال توسعه مانند ایران رسیده است و نباید کتمان کاری کنیم.
یک کارشناس دیگرمسئول ایدز مرکز بهداشت تاکید کرد: مهمترین گروه برای آموزش و اطلاع رسانی درباره ایدز و روش های آن، جوانان و نوجوانان هستند.مرجان مشکوتی افزود: لازم است با روش های اصولی و درست با این گروه های سنی درباره رفتارهای جنسی و بیماری های آمیزشی صحبت کرد تا از شیوع بیماری هایی مانند ایدز جلوگیری کرد.
وی گفت: لازم است گروهی از کارشناسان در این زمینه باهم همفکری کرده و به روش های مشخصی برای آموزش در این زمینه برسند.
این کارشناس افزود: اگر ما نتوانیم درباره این موضوع ها با جوانان صحبت کنیم ، کار بسیار مشکل می شود.
وی با بیان اینکه اکنون در بسیاری از مواقع نمی توانیم بطور مستقیم با این گروه های سنی در این زمینه صحبت کنیم تصریح کرد: بسیاری از موارد که باید آموزش باشد، آموزشی نیست و در برخی موارد اگر هم هست، به درستی انجام نمی شود.
مشکوتی تاکید کرد: لازم است آموزش های مرتبط با رفتارهای پر خطر جنسی و استفاده از وسائل پیشگیری مانند کاندوم به جوانان از طریق رسانه های مختلف و مراکز آموزشی داده شود.
وی با اشاره به الفبای پیشگیری از ایدز گفت: این الفبا شامل سه بخش خویشتن داری، وفاداری و استفاده از وسائل پیشگیری است که باید در دوره های آموزشی بویژه از دبیرستان آموزش داده شود.
این کارشناس درباره عواقب پنهانکاری توضیح داد: مهمترین آن، ترس افراد از انگ اجتماعی است بطوریکه برای انجام آزمایش به مراکز بهداشتی مراجعه نمی کنند.
وی با بیان اینکه این عواقب در مرحله نخست به خود فرد بیمار باز می گردد افزود: اگر اقدامات درمانی برای فرد مبتلا انجام شود احتمال انتقال بیماری به دیگران کم می شود.
کارشناس دیگری نیز موج سوم ایدز در کشورمان را قابل توجه خواند و گفت: گسترش بیماری ایدز به ویژه از طریق روابط جنسی پر خطر رو به افزایش است.
دکتر رضا فدایی با بیان اینکه در برنامه های بیماری ایدز باید از ایجاد وحشت جلوگیری کنیم گفت: با توجه به سیر فزاینده شیوع این بیماری باید در برخی موارد، برنامه های کاهش آسیب را اجرا کرد از جمله توزیع سرنگ یک بار مصرف بین معتادان تزریقی یا وسایل پیشگیری از بارداری بین افراد دارای رفتارهای پر خطر جنسی.
وی با تاکید بر اینکه هر جا این برنامه ها اجرا شده، جواب مثبت داده است افزود: ما باید علاوه بر این برنامه ها، معتادان و افراد دارای رفتارهای پر خطر جنسی را نیز حمایت کنیم تا اعتیاد یا رفتارهای پر خطر خود را کنار بگذارند.
وی به برخی مخالفت ها در این زمینه اشاره و تصریح کرد: هر جا که این برنامه ها اجرا شده نه روابط جنسی افزایش یافته و نه تعداد معتادان زیاد شده بلکه حتی بیماری هایی مانند هپاتیت کاهش یافته است که ما اکنون از این موضوع غافل هستیم.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۵:۰۷ ق.ظ

دیدگاه


هفت + = 10